„Stiam ca nu exista nicio solutie permanenta intr-un magazin de brico, dar un sfat, o solutie pentru o noapte, tot am fi putut gasi. Acum stim si am sti foarte bine ce este de facut. Si asa am ajuns la concluzia ca departamentul casa si gradina este foarte complex si nu exista cam pe nicaieri partea de consultanta. Si asa a aparut Neakaisa.ro”.

Citatul apartine cofondatoarei proiectului, Laura Carca (26 de ani), absolventa de Studii Culturale Europene si PR, ambele la Universitatea Bucuresti. Partenerul ei, Vlad Sardescu (27 de ani), s-a pregatit pentru antreprenoriat la ASE, licenta in Administrarea Afacerilor si master in Comert.

„Neakaisa nu este un magazin online pentru casa si gradina. Nu este un compediu de produse si atat. Este mai mult oamenii din spatele lui. Iar noi suntem orientati spre consultanta. Este un prost obicei pe la noi sa incerci sa vinzi ce este mai scump indiferent daca are sens in contextul in care este necesar produsul sau nu”, considera Laura.

Nu a fost vreun moment in care sa analizeze sansele de succes ale ideii

Desi nu a fost vreun moment in care cei doi sa se opreasca sa analizeze sansele de succes ale ideii, au facut calcule, proiectii, „s-au invartit in jurul cozii” pana cand au planificat cheltuielile. „Insa nu ne-am pus problema succesului in adevaratul sens al cuvantului”.

„Nu pentru ca nu ne preocupa, dar stiam foarte bine cat de maleabila este piata, cat de greu este sa reusesti. Iar daca pornesti cu gandul ca doar intr-un anume fel ai putea sa ai succes, mai bine optezi pentru angajare. Am pornit la drum entuziasmati de ce facem si continuam sa lucram si sa imbunatatim tot ce se poate pentru a ajunge unde ne dorim”.

Pana la urma si succesul este realativ – considera tanara. „Pentru mine poate sa insemne o anumita cifra de afaceri, pentru altcineva profitul. Motiv pentru care am lucrat foarte mult pentru un venit decent si pentru crestere pe toate planurile. Noi consideram ca drumul pana aici a fost un succes, insa depinde din ce unghi privesti situatia”.

Prin ce incearca sa se diferentieze Neakaisa?

Faptul ca este un business mic le permite sa ofere mult mai multa consultanta personalizata, astfel incat au avut foarte multe comenzi pe care le-au modificat impreuna cu clientii pentru a-i ajuta sa isi optimizeze costurile.

„Si da, venitul este mai mic pe moment, dar omul este mai multumit. Si dupa ce vede ca toate functioneaza asa cum trebuie, te recomanda cu drag, revine pentru orice alt tip de produs pentru ca stie ca ii vei da exact ce are nevoie si ca va gasi nu numai produsul cautat, dar si consultanta necesara.Sunt foarte multe produse care sunt greu de inteles. Si este normal. Cand te duci la farmacie intrebi farmacista. Si atunci cand ai nevoie de ceva pentru acasa, il intrebi pe Neakaisa. Si el iti va raspunde. Cu rabdare si cu informatii reale si utile”, considera Laura Carca.

Investitia initiala in proiect s-a ridicat la 21.000 de euro, reinvestind tot profitul, luna de luna. „Fie ca este vorba despre SEO, marketing, functionalitati pentru magazinul online sau showroom, ceea ce mai inseamna cam 10.000 euro in aproape 2 ani. Cifra de afaceri a anului trecut a fost putin peste 100.000 euro. Pentru anul acesta estimam venituri de 150.000 euro”, spune Laura.

Canale de marketing

Cel mai bun canal de marketing este continutul, considera tinerii antreprenori. „Am mers pe ideea ca daca oferim consultanta clientilor nostri, cu siguranta sunt probleme pe care foarte multa lume le are. Si cream continut dedicat. De la articole despre stiluri de design interior si combinatii posibile, pana la instructiuni pentru alegerea vasului de WC. Sunt foarte populare, iar cei care ne urmaresc apreciaza informatia. Cand a venit ultimul nostru coleg si a inceput sa raspunda la telefoane, a primit un apel de la cineva care dorea gresie de exterior. Colegul avea experienta in domeniu, insa nu cunostea specificatiile concrete. Clientul a stat la telefon sa ii explice cum sta treaba cu portelanata si glazurata pentru ca se documentase la noi pe blog. Este una din experientele care raman in amintirea colectivului din doua motive: clientul este curios si apreciaza informatia, dar este si o confirmare a necesitatii acestor articole”.

Cea mai recenta campanie a fost eBook-ul „Alegerea casei ideale”, care este un ghid practic pentru a te ajuta in cautarea locului unde vei fi acasa.

„Este o provocare sa faci o astfel de achizitie, este un pas major si nu exista ideal. Dar exista ideal pentru tine. Parcurgandu-l ai avantajul ca poti intelege mult mai usor care sunt prioritatile tale si ce iti doresti cu adevarat. La finalul ghidului este o pagina printabila care sa te ajute sa notezi fiecare locatie chiar in cursul vizitei. Ne-am dat seama ca este un succes in momentul in care am primit telefoane de la agentii imobiliare care ne-au rugat sa le trimitem si lor ghidul ca sa il aiba la indemana pentru clientii lor”.

Produsele magazinului online se vor regasi si intr-un showroom fizic. „Am dat jos un perete din rigips, am taiat, am rupt, iar apoi am reparat pentru ca in final sa dam cu trafaletul pentru vopsit. A iesit foarte fain, costul a fost redus si ne-a ajutat foarte multe ca echipa. Se afla pe Soseaua Chitilei nr 184, este parterul unui bloc, fix la bulevard. Urmeaza sa lansam oficial pe 22 august, atunci vor fi toate gata. Pentru anul acesta ne-am propus vanzari generate exclusiv de showroom de 20.000 euro”.

Citeste si:

Online-ul nu mai este suficient. Tendinta, cel putin in domeniul nostru de activitate este contactul cu oamenii. Da, se intereseaza pe Internet, de cele mai multe ori si cumpara de acolo, dar uneori nu este suficient. Am inteles acest lucru cand ne-am dat seama ca numai anul acesta au venit sa ne cunoastem la birou peste 50 de clienti. Pentru ca este mai usor sa discuti, sa explici, sa intelegi anumite lucruri atunci cand vezi un om fata in fata”, subliniaza Laura.

Gama de produse pe care o vor expune are particularitati care nu pot fi surpinse in poze. Printre ele se va numara gresie, faianta si obiecte sanitare care arata alfel in functie de lumina, pozitie, unghi. „Iar aici va fi mult mai usor, le vom putea invarti pe toate partile ca sa ne dam seama impreuna care este cea mai buna solutie pentru baia lor”.

Provocarile unui astfel de proiect

Evident exista enorm de multe parti mai putin „glamorous” ale antreprenoriatului. Si nu este vorba de Neakaisa sau de X, Y, este vorba de climat in general. Cate acte sunt necesare, cat te pierzi in detalii, cat de complicat este sa faci totul ca la carte si sa mai ai timp si pentru business in sine. „Am invatat insa in timp ca nu te poti concentra pe ceea ce nu merge, ci trebuie sa optimizezi ceea ce tine de tine. Si aici am invatat ca niciodata nu stii suficient, nu poti sa iei o pauza de la invatat. Online-ul este deja un organism viu, iar daca nu faci tot posibilul sa tii pasul o sa te trezesti ca lucrezi in 2016 pe un model care era ok in 2014. Ceea ce, daca tinem cont de viteza cu care se misca totul, este ceva foarte rau”, subliniaza antreprenoarea.

Cel mai bine functioneaza echipa. De la dinamica la dezvoltarea competentelor pe partea de game de produse, la marketing si relatia cu clientii, am reusit sa evoluam foarte mult. „Ceea ce nu functioneaza, dar inca o data, nu este o problema specifica noua, este o treaba generala de care se lovesc mai toti antreprenorii tineri - calitatea serviciilor si relatia cu furnizorii de servicii. Este o piata in curs de maturizare si inca nu se merge pe respectarea partenerilor foarte mult, este folosit inca algoritmul importantei bazat pe priotizarea clientilor mari si foarte mari. Ceea ce pentru tine, companie mica, este o foarte mare problema”, mai spune Laura.

Compania s-a lansat prin programul guvernamental Srl-d, care ofera sprijin micilor antreprenori. Cei doi au spus ca nu a fost tocmai usor.

„Birocratia nu este nici mai mare nici mai mica decat atunci cand alegi sa deschizi un SRL. Am lucrat foarte mult la proiect alaturi de un consultant, dar am avut si noroc pentru ca am prins ultimul an pe varianta veche de srl-d (din 2015 totul s-a schimbat si nu cred ca ne-am fi putut descurca cu noile punctaje). Cea mai mare provocare a fost ca proiectul a fost initial respins. Nu din reavointa, nu din nestiinta, dintr-o simpla greseala a celor care l-au evaluat. Se intampla. Bineinteles la aflarea vestii ne-am facut tot felul de scenarii, pana la teorii ale conspiratiei. Dar am persistat, am conceput cat am putut de bine o contestatie, am trimis-o prin toate canalele puse la dispozitie (posta si email) si foarte repede, chiar mai repede decat ne asteptam, am primit raspunsul pozitiv”, povesteste Laura.

„Au fost momente in care am vrut sa ne lasam pagubasi in primul rand pe baza unor preconceptii. Imediat dupa ce am lansat Neakaisa am tinut neaparat sa ajutam cat putem alti tineri sa aiba acces la informatii despre fondurile srl-d. Participam la discutii pe toate forumurile, pe grupuri de Facebook, iar aceasta campanie a culminat cu evenimente dedicate cu participare gratuita pentru cei care doresc sa aplice la astfel de fonduri. Prima editie a fost un succes, am avut peste 60 de participanti live si inca pe atat au urmarit live-ul pe Skype, asa ca am facut si a doua editie. Dupa care s-a modificat Ghidul Solicitantului si nu mai eram in masura sa invatam pe nimeni, erau alte reguli ale jocului”.

In momentul de fata in online sunt tot felul de comentarii, de idei fara o experienta reala si este pacat ca sunt foarte multe idei faine in randul tinerilor care merita o sansa, iar ei merita sa stie ca se poate.

Pe termen mediu, cei doi pregatesc o serie de importuri pentru produse sanitare, iar pe termen lung isi doresc sa extinda partea de offline la nivel national.

Cum ti se pare proiectul tinerilor? Ai renunta la marile companii de bricolaj pentru o companie antreprenoriala, romaneasca? In ce conditii? Te incurajam sa comentezi.

Sursa foto: Shutterstock: StockLite