Penalizarile aduse la cunostinta turistului sunt impuse de furnizori, fie ei hotelieri, companii aeriene sau agentii partenere. Practic, agentiile de turism nu au o politica anume pe care o aplica in cazul in care un client renunta la o calatorie.

Conform legislatiei in vigoare, agentia de turism are obligatia de a incheia un contract (in care sunt stipulate termenele de decomandare cu sau fara penalitati) cu turistul in momentul in care acesta cumpara un pachet de servicii.

In cazul in care turistul renunta la calatorie, dar a incheiat o asigurare storno (riscul de anulare al calatoriei) la achizitionarea serviciilor turistice, compania de asigurare decide in privinta restituirii sumei aferente de bani.

Este important ca data incheierii asigurarii sa fie identical cu cea a achizitionarii produsului turistic.

"In cazul in care cel care calatoreste nu a semnat o astfel de asigurare pentru pachetele turistice achizitionate (combinatia prestabilita a cel putin doua dintre urmatoarele trei grupe de servicii, cu conditia ca durata neintreurpta a acestora sa depaseasca 24 de ore sau sa cuprinda o innoptare, si anume transport, cazare si alte servicii, fara legatura cu celelalte doua) este imperios necesar sa fie incheiat un contract cadru de comercializare in care sa fie inserate conditiile de anulare, in functie de data la care incepe calatoria", arata Georgeta Ioanid, director de vanzari al agentiei de turism Accent Travel & Events.

Pentru serviciile achizitionate separat (spre exemplu, biletul de avion) nu se impune incheierea unui contract, dar este obligatoriu ca pasagerul sa fie instiintat asupra conditiilor de calatorie si a penalizarilor impuse de compania aeriana, in cazul in care se renunta la biletul de avion cumparat.

"Fiecare agentie, hotel, companie de rent a car, vas de croaziera, etc. are propriile termene si conditii. De aceea, este foarte important ca turistii sa citeasca atent contractul; mai ales ca exista situatii in care penalizarea este de 100%", explica Remus Visan (foto), director adjunct Paravion Tour, agentia de turism online a Happy Tour.

Cheltuielile realizate pentru achizitionarea unui pachet turistic sunt rambursabile (daca s-a incheiat o asigurare storno), in cazul in care clientul a decis anularea calatoriei din anumite motive personale, in anumite situatii, conform Accent Travel si Happy Tour:

  1. decesul asiguratului sau a sotului/sotiei acestuia sau a undei rude de gradul I sau II
  2. imbolnavirea grava sau accidental asiguratului, sotului/sotiei acestuia, unei rude de gradul I sau a unei persoane care urmeaza sa il insoteasca in vacanta
  3. citarea asiguratului de catre o instanta de judecata, la un termen stabilit in perioada calatoriei
  4. incendiu sau jefuirea locuintei asiguratului
  5. furtul sau pagube grave produse autoturismului asiguratului
  6. concedierea de catre angajator a asiguratului
  7. furtul actelor de identitate necesare pentru efectuarea calatoriei
Ce trebuie sa stiti despre restituirea banilor pe biletele de avion

Spre exemplu, clientii companiei aeriene Air France – KLM pot recupera integral costul biletului de avion, in caz de anulare sau neprezentare la aeroport, numai in baza achizitionarii unei asigurari suplimentare.

Citeste si:

"Aceasta poate fi cumparata impreuna cu biletele de avion, atat online, cat si de la agentiile de voiaj. Asigurarea mai include despagubiri pentru asistenta in caz de repatriere, asistenta medicala, plata unei indemnizatii in cazul intarzierii, deteriorarii sau pierderii bagajului", potrivit lui Alexandru Dobrescu, country manager Air France – KLM.

Conform operatorului aerian low-cost Blue Air, toti pasagerii care au platit au dreptul sa schimbe rezervarea dupa confirmare, cu pana la trei ore inainte orei de plecare a zborului initial, platind o taxa de 40 euro per pasager, per segment de zbor plus alte diferente dintre tariful initial si noile tarife, taxe sau suprataxe, care sunt valabile la data schimbarii rezervarii, in conformitate cu termenii si conditiile de calatorie ale companiei daca schimbarea este operata prin site-ul Blue Air.

In schimb, daca schimbarea s eface prin departamnetul de rezervari si customer service sau prin punctele de vanzare ale operatorului aerian, taxa este de 50 euro per pasager, segment de zbor plus alte diferente dintre tariful initial si noile tarife, taxe sau suprataxe care sunt valabile la data schimbarii rezervarii.

Daca modificarea se face online, atunci ea se va aplica tuturor pasagerilor aflati in rezervarea respectiva, spun oficialii Blue Air. De asemenea, modificarile de nume nu mai sunt permise pe un itinerariu unde unul din segmentele zbor a trecut, pentru niciuna din cursele ramase.

Nu este permisa nici schimbarea de data sau de ruta a unui bilet la un tarif mai mic decat tariful platit initial, deci implicit nu se ramburseaza eventuala diferenta intre tariful initial platit si tariful inferior care poate exista la data solictata pentru schimbare.

"Se permite numai schimbarea datelor de calatorie (data plecarii, data sosirii), iar din 01.06.2007 schimbarea rutei si a numelui pasagerului, dar numai pentru clasele tarifare care permit astfel de schimbari de rezervare. Nu sunt permise modificarile de ruta ale unui segment domestic cu unul international", se arata in documentul privind conditiile de calatorie ale Blue Air.

De asemenea, in conformitate cu termenii stabiliti de operatorul de transport aerian, toate biletele electronice sunt nerambursabile. Biletul electronic poate fi schimbat pentru un alt zbor la acelasi tarif sau la unul mai mare, daca este posibil, fiind necesara plata unei taxe de schimbare si a unei diferente de tarif. Restituirile se fac numai persoanelor al caror nume este inscris pe biletul electronic sau celor care au efectuat plata, pe baza prezentarii biletului sau cuponului nefolosit si al chitantei fiscale, in aceeasi moneda care a fost folosita pentru a achizitiona biletul respectiv.

Dupa cum mentioneaza si cei de la Paravion Tour, nici o companie aeriana nu permite schimbarea numelui pasagerului, ci doar upgradarea clasei si modificarea datelor de calatorie. "Pe cursele charter, uneori, conform contractului cu turistul, este posibila transferarea dreptului de calatorie", adauga Remus Visan.