Institutia de stat a facut public un raport critic asupra activitatii managerului privat la cateva zile dupa ce ministrul Transporturilor , Dan Costescu, a anuntat ca belgianul Christian Heinzmann ramane director general al Tarom, dar nu va mai putea exercita functia de manager de resurse financiare si umane dupa data de 22 martie, conform News.ro

Ministrul Transporturilor il acuza pe Heinzmann de lipsa de interes si de responsabilitate, una dintre principalele deficiente descoperite la compania aeriana fiind nerealizarea indicatorilor prevazuti in bugetul de venituri si cheltuieli aprobat pentru anii 2014 si 2015.

”Conform documentelor prezentate, teoretic indicatorii respectivi au fost realizati in anul 2014 si nerealizati in 2015. Insa, daca nu se tine cont de evolutia favorabila a pretului petrolului in anii mentionati, se constata ca practic pierderile au crescut fata de nivelul aprobat prin BVC”, se arata in raportul publicat pe site-ul Ministerului Transporturilor.

Astfel, daca in 2014, compania avea aprobate in buget pierderi 116,8 milioane lei, iar cele inregistrate au fost de 110 milioane lei, in 2015 pierderile aprobate la buget au fost de doar 8,2 milioane lei, dar compania a avut un minus de 41,3 milioane lei.

Mai mult , in conditiile mentinerii pretului petrolului luat in calcul la fundamentarea bugetului, pierderile din 2015 ar fi fost de 128,5 milioane lei.

O alta problema a constitui-o cheltuielile neprevazute, care au fost scazute artificial.

”Cu toate ca se cunostea faptul ca la sfarsitul anului 2015 o aeronava detinuta in leasing de Tarom va fi returnata proprietarului si ca implicit acest demers presupunea anumite costuri, acestea nu au fost prevazute in buget decat la un nivel mai mic”, au constatat controlorii ministerului.

Pe langa acestea au mai fost si alte cheltuieli neprevazute in bugetul pe 2015, fapt ce a dus la depasirea bugetului aprobat cu suma de 68,5 milioane de lei.

Alte nereguli au fost constatate in ceea ce priveste intocmirea pontajelor si evidenta prezentei personalului Directiei Tehnice, numarului de ore suplimentare prestate de angajati fiind crescut artificial, la fel si plata nejustificata a acestor ore.

Citeste si:

”Condicile de prezenta nu reflecta situatia reala a orelor lucrate (nu sunt semnate si nu se mentioneaza nimic in cazul lipsei personalului, nu se mentioneaza orele de venire si plecare). Foile colective de prezenta (pontajele) pentru personalul care lucreaza in ture evidentiaza orele suplimentare prin raportare la norma de timp aferenta programului normal de lucru de 8 ore, fapt ce conduce la acumularea unui numar mult mai mare de ore suplimentare”, se mai arata in raportul MT.

Raportul mai mentioneaza si alte nereguli grave, legate de angajarea personalului, de salarizarea acestuia precum si lipsa unei grile de salarizare unice, care au condus, potrivit raportului, la grave dezechilibre salariale si demotivari ale personalului cu vechime.

”Pe fondul acestor nemultumiri, peste care s-a suprapus esuarea negocierilor privind incheierea unui nou contract colectiv de munca, incheiat abia in 2015, s-a creat o relatie tensionata intre angajator si sindicate, soldate cu anularea unora dintre cursele prevazute in Programul de Operare al companiei”, se precizeaza in raport.

Potrivit controlorilor, nu s-au luat nici masurile necesare pentru incheierea in timp util a contractelor de furnizare si reparare piese, iar o parte din intarzierile raportate de Tarom in 2015 ca avand o cauza tehnica au fost de fapt provocate de probleme de natura organizatorica.

Altfel spus, compania a tratat superficial defectele aparute la aeronave. ”Din ratiuni economice, sectia de intretinere de linie Airbus/ATR a functionat in anii 2014 si 2015 fara un stoc minim necesar, aprovizionarea cu piese si componente efectuandu-se in regim de urgenta, ceea ce a condus la achitarea unor preturi mult mai mari fata de normal. In acest sens nu s-a efectuat o analiza care sa conduca la alegerea variantei celei mai economice”, potrivit raportului citat.

Autoritatea Aeronautica Civila a facut si ea o ancheta, in urma cu mai bine de doua saptamani, iar incidentul de miercuri de la Budapesta, cand cabina de pasageri a unei aeronave s-a umplut de fum, iar avionul a aterizat de urgenta, cu un singur motor, a avut o influenta in decizia luata.

In urma controlului, Autoritatea a decis ca Heinzmann, care exercita atat functia de director general, cat si pe cea de director de resurse, nu mai poate exercita efectiv functia de manager de resurse financiare si umane dupa data de 22 martie.

Sefului Tarom i s-a reprosat in repetate randuri faptul ca nu si-a indeplinit planul de management. Acesta prevedea revenirea pe profit a companiei de stat, dar si reducerea personalului, insa niciuna dintre tinte nu a fost atinsa.

Sursa foto: Jaromir Chalabala / Shutterstock