„Ramane insa de vazut, dupa ce vom da drumul operatiunilor de acolo, vom putea spune mai clar din ce directii vor veni romanii”, spune Alexandru Rusu, director financiar al companiei.

Dar totusi, cand s-ar putea deschide noul magazin?

„Urmatorii pasi pentru noi sunt obtinerea certificatului de urbanism si demararea procesului de obtinere a planului urbanistic zonal (PUZ). Apoi vom depune documentatia pentru obtinerea autorizatiei de constructie. Nu putem estima acum cat va dura procesul de PUZ si nici obtinerea autorizatiei de constructie. Dar stim ca abia dupa obtinerea autorizatiei de construire vom putea demara constructia efectiva – iar constructia efectiva a unui magazin IKEA putem estima ca dureaza intre 12 si 18 luni”, explica Rusu.

Cu alte cuvinte, cel mai devreme, noul magazin ar putea fi deschis in 2017, desi, dupa calculele noastre, un termen mai realist ar fi 2018. Oficialii companiei nu au comentat in prezent privind suprafata noului magazin, dar, luand in calcul strategia pe plan mondial a retailerului, este foarte probabil ca noul punct de vanzare sa aiba dimensiuni similare cu cel deja existent la Baneasa.

Suprafata terenului achizitionat de companie este de 13,7 hectare, similar cu spatiul actual (incluzand locurile de parcare).

Vanzarile online, double digit in urmatorul an

A trecut un an de cand IKEA a inceput sa vanda online, comercializand in aceste 12 luni un numar de aproape 33.000 de produse, cumuland 7% din toate afacerile companiei pe acest an.

„Estimam ca, in anul care vine, ponderea online-ului va fi de circa 10,5% din total”, estimeaza Alexandru Rusu.

„Ne bazam aceasta estimare in primul rand pe marirea gamelor de produse care vor fi disponibile spre comanda online. Am inceput cu 70% din produse, vrem sa crestem aceasta pondere – am inclus produse casabile, urmeaza, speram noi, si mobiler/produse de bucatarie”, completeaza, la randul sau, Mihaela Muresan (foto jos), director de marketing al IKEA. In prezent, se pot comanda online 85% din produsele care se afla si in magazinul fizic din Baneasa.

Citeste si:

In plus, inca o parte foarte importanta care va duce la cresterea ponderii online-ului din totalul afacerilor, este imbunatatirea logisticii – viteza cu care sunt adunate produsele, impachetate, trimise catre client. Acum, confirmarea se face prin SMS, nu se mai asteapta un raspuns telefonic de la client. Produsele stau mai putin in spatiul de depozitare. „Avand in vedere ca greutate unei comenzi medii este de 120-150 de kilograme, era o problema faptul ca umpleam rapid spatiul de depozitare; imbunatatirile logistice au rezolvat aceasta problema”, explica Alexandru.

Acest lucru a permis si reducerea pretului per kilogram livrat, de la 1 leu la 0,75 lei/kg, dar si al colectarii produselor atat din magazin cat si pentru comenzile online, de la 49 de lei la 29 de lei – un alt factor care va duce la cresterea importantei online-ului in business-ul IKEA din Romania.

Bucuresti este lider in ceea ce priveste comenzile online, cu 17% din total, urmat de Cluj, cu 14%, Timis, cu 12% si Iasi, cu 10%. Cele mai cautate produse sunt, in general, scaunele si canapelele.

„Circa 55% din comenzile plasate online sunt platite cash, 45% fiind platite cu cardul. Este oarecum normal, avand in vedere ca uneori valoarea produselor comandate este destul de mare si nu te plimbi cu «fisicul» cu bani”, spune, zambind, Alexandru Rusu. In ceea ce priveste rata de retur a produselor IKEA, aceasta este destul de redusa – circa 2%, conform oficialilor companiei.

O alta noutate – IKEA lucreaza la aplicatie mobila, speciala pentru segmentul de comenzi online, aceasta urmand a fi lansata in viitorul apropiat.

Sursa foto: Shuttrestock: IKEA