Exporturile Marii Britanii in spatiul UE a fost in 2014 de 230 de miliarde de lire sterline, in timp ce importurile au fost evaluate la 289 de miliarde de lire sterline.

Accesul usor la aceasta piata reprezenta unul dintre argumentele-cheie antiBrexit ale retailerilor si oamenilor de afaceri din spatiul UE. In acelasi timp insa, exporturile din Marea Britanie catre statele non-UE totalizau 283 de miliarde de lire sterline, in timp ce importurile au fost in 2014 de 259 de miliarde; un balans pozitiv de 24 de miliarde de lire sterline.

Acesta reprezinta principalul avantaj pentru cei care au votat iesirea; MB realizeaza tranzactii majore in afara spatiului UE si operarea ca stat de sine statator ar permite tarii sa isi negocieze propriile deal-uri, in loc de a se baza pe cele ale UE.

Si in context digital?

In retail-ul online, consumatorii online din UK sunt deja consumatori cross-border si, in mod interesant, principalele destinatii sunt din afara UE, top trei website-uri fiind din SUA, Australia si China. Principalele state UE din care achizitioneaza consumatorii din Marea Britanie sunt Germania si Franta, pe locurile 4 si respectiv 5.

In teorie, regulile unitare privind comertul electronic B2C din spatiul comunitar ar trebui sa incurajeze mai multe tranzactii inter-UE. Pentru utilizatorii britanici insa, este posibil ca limba, cultura si pretul sa primeze in fata geografiei.

Sa nu uitam insa de proiectul masiv al Comisiei Europene numit „Digital Single Market”, prin care CE urmareste unificarea, sub o singura lege general valabila, a tuturor pietelor online din spatiul comunitar. Owneri ai unor mari magazine online din UE, inclusiv din Marea Britanie, lucreaza alaturi de experti ai CE pentru a maximiza oportunitatile acestui proiect.

In ceea ce priveste comertul internationalilor catre Marea Britanie, statutul de membri ai UE va avea impact redus asupra operatiunilor digitale. Practic, pentru comerciantii din UE care vand catre consumatori din Marea Britanie, implicatiile pe termen scurt ale Brexit-ului sunt inca…necunoscute.

Dupa cum spuneau, pentru wall-street.ro, experti din piata locala si jucatori din eCommerce, „exista diferite taxe, acorduri intre state, la fel cum avem cu SUA. Depinde insa cum vor fi gandite, este inca prea devreme sa ne dam seama. Nimeni nu stie exact care vor fi negocierile de exit si cum se va intampla, efectiv”.

Cum priveste mediul de business romanesc Brexit

Cum priveste mediul de business romanesc Brexit

Este posibil ca legislatia consumatorilor sa ramana neschimbata, la fel ca sistemul de taxare, minimizand astfel impactul asupra apetitului de achizitii transfrontaliere. Dupa Brexit, negocierile dintre Marea Britanie si statele membre ale UE vor porni, cel mai probabil, chiar de la legislatia deja existenta – asa a fost si este si cazul Norvegiei de exemplu, stat non-UE.

Cum ramane cu lira sterlina?

Tot pe termen scurt, ceva s-a intamplat deja. Lira sterlina a coborat la cel mai mic nivel din 1985, revenindu-si putin in ultimele zile, insa nu la nivelul dinainte de Brexit.

Acest lucru impacteaza, fara doar si poate, retailerii straini care accepta comenzi de la clienti din Marea Britanie. Produse care au preturi, de exemplu, in dolari americani, sau lei in cazul nostru, vor deveni automat mai scumpe pentru clientii din Marea Britanie.

Citeste si:

Aproape jumatate din top 500 cele mai mari companii din SUA livreaza catre Marea Britanie, conform Internet Retailer, deci probabil acestea nu vor vedea efecte atat de pozitive ale Brexit-ului, deocamdata.

Un studiu al Payvision realizat anul trecut a aratat ca 54% dintre internautii din Marea Britanie au cumparat cel putin o data de pe un site strain. Cu o lira „lovita” de Brexit, este foarte posibil sa cumpere mai putin din spatiul intracomunitar.

Pentru cetatenii din UE insa, o lira mai putin puternica va face produsele si serviciile din Marea Britanie mai permisibile, daca platile sunt realizate in alta valuta – euro sau lei, de exemplu.

Eric Heller, de la MarketPlace Ignition, subliniaza ca dupa iesirea efectiva a Marii Britanii, tranzactiile transfrontaliere vor deveni mai dificile pentru americani. „Astazi, clientii nostri pot stoca orice in oricare dintre centrele Amazon din spatiul UE si sa primeasca prime shipping oriunde in spatiul UE. Este trist ca, dupa ce Marea Britanie va iesi din spatiu, bunurile vor trebui trimise separat catre Marea Britanie. Acest lucru va face atingerea acestei piete mai complex decat astazi”.

Reclamele online nu vor fi afectate

Conform companiei de consultanta L2, produsele digitale precum online advertising sau digital intelligence nu ar urma sa fie impactate, cel mai probabil, de Brexit, deoarece UE nu impune tarife pentru bunuri intangibile.

Exista si state din cadrul UE care considera ca Brexit va aduce lucruri bune pentru economia lor.

Astfel, in Olanda, unii considera ca Brexit-ul va contribui la cresterea economiei statului european. Consultantul strategic Cor Molenaar considera ca unele companii internationale care vor sa opereze in spatiul UE, vor sari acum peste Marea Britanie si se vor opri in Olanda.

„Intrucat nu exista bariere lingvistice, companiile din SUA vad Anglia ca o poarta catre Europa. Noi companii prefera sa isi deschida birouri in Marea Britanie dar, acum, cu Brexit-ul, vor urma noi taxe si multe iau in considerare alte state ale UE”. Olanda, ca si Ungaria sau alte state din UE, au inceput deja campanii de informare privind conditiile prin care companii internationale ar putea sa isi deschida hub-uri in tarile respective, „sarind” astfel Marea Britanie.

Cor Molenaar spune chiar ca depozite intregi vor fi construite in apropiere de orasul Venlo si ca Amsterdam, deja un hub al Internetului pentru Europa, va deveni din ce in ce mai dezvoltat.

Consideri ca, pentru comertul electronic din si inspre Romania, Brexit va aduce mai mult lucruri pozitive sau din contra? Te invitam sa iti spui parerea.