Ce s-a intamplat in 2009

Ce s-a intamplat in 2009Tendinta majora a fost diferentierea intre principalii jucatori la nivel local. Totodata, nu au trecut neobservate nici lansarile de noi generatii de produse ale jucatorilor din piata de profil.

„Astfel, din punctul de vedere al Kaspersky Lab Romania, 2009 a fost un an bun, in care ne-am propus sa crestem semnificativ cota de piata locala – de la 10%-12% la sfarsitul lui 2008 pana la 20-25% in 2009 –, sa ne consolidam pozitia si sa crestem vanzarile pe segmentul corporate, obiective pe care le-am atins pana acum”, a declarat, pentru Wall-Street, Teodor Cimpoesu (foto), managing director Kasperky Romania si Bulgaria.

Daca pana la inceputul anului principala problema cu care se confruntau producatorii de securitate si companiile era spam-ul, incepand cu semestrul doi al anului 2009 au asistat la o crestere a ponderii infectiilor cu troieni, distribuiti prin canale noi, cum ar fi retelele sociale.

Pentru a face fata avalansei masive de malware nou si a putea asigura protectia utilizatorilor, toti furnizorii de securitate au amplificat procesele de dezvoltare de noi tehnologii, proactive, astfel incat impactul distructiv al diverselor tipuri de amenintari a fost mult redus. Totusi, acest lucru se poate aplica acelor utilizatori care detin o solutie de securitate, existand insa in prezent un numar foarte mare de PC-uri neprotejate si care reprezinta puncte de infectie si distributie pentru noii virusi.

Restrictiile de ordin financiar si lipsa educatiei in randul consumatorilor de orice fel au reprezentat principalele probleme cu care s-au confruntat jucatorii din piata de securitate IT. “Pentru a face fata noilor exigente legate de cerintele pe care trebuie sa le indeplineasca noile solutii de securitate, Panda a inceput, inca de anul trecut, dezvoltarea tehnologiilor de scanare direct de pe Internet (“from the cloud”), bazandu-se pe sistemul Collective Intelligence, lansat inca din anul 2006”, a spus Laura Pavaloaia, director de dezvoltare Panda Security Romania.

Pentru furnizorul de solutii antivirus G Data, o companie tanara in ceea ce priveste securitatea, provocarile au fost nenumarate in 2009.

„Am constatat ca administratorii de retele din companii medii si mari nu se mai multumesc cu ceea ce le ofereau solutiile de securitate acum un an sau doi, atunci cand si-au reinnoit licentele. Lipsa bugetelor in multe companii sau institutii de stat ne-au pus in fata unor provocari. Cum i-am putea ajuta pe acestia? Una din solutii a fost inchirierea licentelor sau, mai bine zis, plata lunara a acestora”, au spus reprezentantii distribuitorului autorizat al produselor G Data la nivel local.

Piata de securitate informatica a crescut in acest an, insa nu la valoarea la care s-a estimat initial, din cauza reticentei publicului de a investi in solutii de securitate IT manifestate in prima parte a lui 2009.

Segmentul de securitate IT a fost evaluat la aproximativ 10 milioane euro in acest an, cu potential mare de dezvoltare, dar in stransa corelatie cu piata IT generala si nivelul de educare a publicului. „Atunci cand rata pirateriei in Romania va scadea de la 68%, la cat este estimata acum, atunci vom asista la o crestere semnificativa si a segmentului consumer in piata de securitate IT locala”, a subliniat Cimpoesu.

Pe plan global, piata de securitate a atins valoarea estimata in urma cu un an. Cum propagarea crizei in Romania a fost intarziata, iar situatia actuala este departe de a fi clara, intreaga piata fiind intr-o dinamica puternica, jucatorii spun ca in plan local realizarile sunt multumitoare. Ei vad o crestere atat pe partea de servicii si solutii de protectie la nivel de end point centralizate, cat si pe partea de securitate la nivel de perimetru.

“Aceasta crestere s-a bazat pe incheierea unor parteneriate noi, importante, precum si pe castigarea unor clienti noi, importanti. La nivel global, solutiile de securitate la nivel de end point sunt in crestere cu 5-8%, iar solutiile de perimetru sunt in crestere cu 15-20%, pe cand zona de servicii este in crestere cu aproximativ 40%”, potrivit Laurei Pavaloaia.

Piata de antivirus - ritm ascendent

Piata de antivirus - ritm ascendentIn 2009 s-au conturat pozitiile principalilor jucatori de pe piata de securitate IT din Romania, iar anul acesta vom fi martorii a doua tendinte majore, dupa cum arata cei de la Kaspersky. Pe de o parte, se va resimti o contractie a pietei pentru companiile cu traditie pe segmentul solutiilor de securitate adresate mediului corporate, datorita ritmului pe care l-au pierdut deja din punct de vedere tehnologic si a ascensiunii jucatorilor care dezvolta tehnologii mai bune, la preturi competitive si, pe de alta parte, va incepe adoptia modelelor de business XaaS („X as a service”).

Obiectivul major pentru anul acesta al Kaspersky este sa avanseze pe segmentul corporate si in zona companiilor mici si mijlocii.

G Data va continua in 2010 munca inceputa in cele sapte luni de cand a intrat pe piata din Romania.

“Ne propunem sa crestem vizibilitatea brandului G Data prin actiuni de marketing si PR care sa ne faca atractivi pentru marii distribuitori incepand cu anul urmator. Partenerii de la G Data si-au propus ca impreuna cu IT Sistem sa ajunga in top 3 furnizori de solutii antivirus in Romania, un obiectiv greu de atins, dar care nu ne descurajeaza”, au afirmat, pentru Wall-Street, oficialii companiei.

Este greu de prevazut ce ce se va intampla anul acesta pe piata de solutii de securitate informatica, avand in vedere circumstantele actuale, de natura politica si economica.

Reprezentantii Panda Romania considera ca piata de antivirus isi va mentine ritmul ascendent, facand ca si pana acum o opinie un pic separata.

Investitiile in acest domeniu tin mult de necesitatea utilizatorilor de a-si proteja afacerile, ele fiind infinit mai mici decat pierderile pe care acestia le-ar inregistra in cazul unei infectii, furt de date, downtime etc. „Securitatea este unul dintre putinele domenii in termen de IT care a continuat sa creasca pe fondul recesiunii. Este de asteptat sa vedem acelasi lucru si in 2010”, este de parere Laura Pavaloaia (foto).

Strategia Kaspersky Lab Romania pentru 2009 a fost orientata spre segmentul corporate, deoarece cu un an in urma compania si-a concentrat eforturile inspre utilizatorii individuali. In acest sens, primele 10 luni ale anului trecut au adus furnizorului de solutii antivirus o pondere de 55% a vanzarilor pe business.

G Data a incercat sa nu neglijeze niciuna din parti. “In continuare, in Romania utilizatorii casnici nu au etica celor din Germania, spre exemplu, unde nu exista interes pentru produse piratate, iar produsele gratuite, preferate de romani, sunt in Europa Occidentala doar un test inainte de a cumpara licenta full”, a aratat Tudor Lemnaru, general manager IT Sistem Services, distribuitor autorizat al produselor G Data la nivel local.

Piata internationala de securitate a Panda Security, in 2009, s-a impartit in procente egale intre companii si utilizatori individuali. Directorul de dezvoltare al Panda se asteapta sa vada aceleasi rezultate si in 2010.

“In prezent, majoritatea vanzarilor provin de la solutiile traditionale, dar produsele de tip serviciu administrat aduc deja mai mult de 10% din veniturile noastre. Pentru a putea interpreta aceasta valoare va putem spune ca la acest procent s-a ajuns plecand de la o pondere mai mica de 3% realizata cu un an si jumatate in urma.”

In ceea ce priveste Romania, ponderea solutiilor de tip retail in totalul cifrei de afaceri este sensibil mai mare, iar acest lucru se datoreaza in primul rand lipsei de educatie a utilizatorilor din segmentul corporate care opteaza de multe ori pentru solutii improprii, de retail, in locul celor dedicate companiilor.

“Ne asteptam ca in 2010 sa se pastreze acelasi trend ca in 2009, in plan international, urmand ca si Romania sa ajunga la aceleasi procente, prin educarea sustinuta a consumatorilor”, a informat Pavaloaia.

Strategie pentru urmatorul an

Strategie pentru urmatorul anIn 2010, Kaspersky isi va orienta strategia tot spre segmentul corporate, insa nu va neglija utilizatorii individuali. „Strategia pe termen mediu este ca in 2-3 ani sa devenim lideri de piata si sa ne consolidam aceasta pozitie, de aceea anul viitor ne vom concentra eforturile pentru sustinerea acestui obiectiv”, a declarat managing directorul Kaspersky Romania si Bulgaria.

Seful Kaspersky Romania: Vrem locul doi pe piata de antivirus

In 2010, Teodor Cimpoesu se asteapta, in primul rand, la o crestere constanta a numarului de atacuri prin intermediul site-urilor de networking social, precum Twitter si Facebook, atacuri care deja si-au facut simtita prezenta in 2009. „In al doilea rand, ne asteptam la o crestere a atacurilor cu cai troieni specializati impotriva utilizatorilor de online-banking din Romania, ca urmare a reprofilarii atacatorilor, datorata in principal noilor masuri de securitate luate de catre banci.”

Laura Pavaloaia spune ca ritmul in care dezvoltatorii de programe malitioase vor actiona in 2010 va fi din ce in ce mai dinamic, solicitand din partea producatorilor de software de securitate o mai mare adaptabilitate, o atitudine proactiva si un progres tehnologic rapid.

“Criminalitatea cibernetica este acum o industrie extrem de profitabila si de bine organizata, cu infrastructura proprie de furnizori si cumparatori. Cum aceasta industrie creste exponential, putem spera numai ca toate companiile sa continue sa-si intareasca apararea impotriva amenintarilor in evolutie continua.”

Oficialul G Data, Tudor Lemnaru (foto), considera ca o data cu ameliorarea crizei economice mondiale si a crizei politice romanesti piata de antivirus din Romania va intra pe un fagas normal. "Odata cu reglementarea situatiei politice si a aprobarii bugetului de stat pe anul 2010, ne asteptam ca piata de B2B sa-si revina. Simtim in continuare ca segmentul utilizatorilor finali este intr-un proces de maturizare destul de lent. Totusi, in conditiile unui climat economic defavorabil, nu putem avea asteptari prea mari.”

Per ansamblu, specialistii de la Kaspersky estimeaza pentru 2010 cel mult o crestere moderata a pietei de securitate IT, daca nu chiar o contractie usoara a ei. „Nu trebuie sa uitam ca exista inca business-uri care nu au facut schimbarile de strategie necesare si le putem vedea in dificultate in primele doua trimestre ale anului 2010. Dinamica pietei pe ansamblu va fi evident influentata si de contextul economic si politic local”, mentioneaza ei.

De asemenea, in ciuda faptului ca produsele de retail au avut o pondere mai mare in cifra de afaceri realizata pe 2009, produsele care s-au bucurat de cel mai mare interes au fost reprezentate de cele de tip servicii, precum si cele hardware, ceea ce inseamna ca „in anul 2010 vom putea discuta si in Romania de aceiasi parametri ca si in plan international, unde cea mai mare crestere a provenit din aceasta zona”, a conchis reprezentanta Panda.