Volkswagen va experimenta cu un taxi autonom în orașul german Hamburg în a doua parte a acestui an. Clienții companiilor de ride-sharing sau cei ai taxiurilor tradiționale vor avea ocazia să călătorească la bordul unor Volkswagen ID. Buzz autonome, monovolumule fiind deja testate în cadrul mai multor programe de dezvoltare din ultimii ani, atât în Europa cât și în Statele Unite, scrie Automotive News.

Volkswagen testează tehnologia autonomă pe mașinile sale încă din 2021, când au avut loc primele probe pe drumuri publice în orașul Munchen. Ulterior, niște Volkswagen ID. Buzz special modificate au rulat și în Hamburg și Austin, Texas, dar doar cu angajați ai companiei la bord. Acum, programul-pilot este menit să sondeze viabilitatea unei operațiuni comerciale cu mașini fără șofer în maximum doi ani.

Pentru moment, însă, monovolumele electrice autonome vor avea un șofer în spatele volanului, din rațiuni de siguranță. Tehnologia de pe mașini a fost dezvoltată de o subsidiară a Intel, Mobileye, dar serviciul de taxi va fi derulat intern de Volkswagen prin divizia Moia. După ce va începe exploatarea comercială, fiecare automobil va fi supravegheat dintr-un centru de management al flotelor. „Mereu, mai ales în situații de urgență, un administrator uman va fi responsabil de activitatea mașinilor”, a declarat Chris Yan de la Volkswagen Commercial Vehicles, citat de aceeași sursă.

Acest administrator poate direcționa mașinile nemijlocit, dar și să comunice cu persoanele de la bordul unui vehicul. Trebuie spus că, în primă instanță, Volkswagen-urile care se conduc singure vor străbate doar anumite zone din Hamburg, deoarece sistemul se bazează pe arhitectura de telecomunicații 4G și 5G, pentru ca administratorii să poată urmări locația mașinilor și pentru a putea comunica cu ocupanții și să ia contact cu autoritățile în caz de accident.

Scopul Volkswagen este să demareze producția acestor monovolume autonome Volkswagen ID. Buzz AD (de la Autonomous Drive) pentru 2026. Mașinile folosesc tehnologie de șofat autonom de nivel 4, iar germanii dezvoltă deja și o metodă de control centralizat pe bază de inteligență artificială pentru ca, la un moment dat, să nu mai fie nevoie de un om care să supervizeze operațiunea. Volkswagen consideră că posibilitățile șofatului autonom pot fi exploatate mai ales în două direcții: în transportul de persoane (taximetrie), dar și în transportul de bunuri (vehicule comerciale).

Care sunt riscurile acestei tehnologii și câte tipuri există

Companiile care dezvoltă sisteme de mers autonom, dar și producătorii auto folosesc un sistem bazat pe mai multe nivele pentru a defini cât de dezvoltate sunt capacitățile de rulat fără ajutorul unui șofer uman. Sistemul, pus la punct de SAE International, are în prezent cinci nivele, inclusiv nivelul 0 în care se încadrează toate mașinile pe care șoferul uman le conduce mereu, dar care au facilități așa cum este sistemul de frână automată de urgență și anumite sisteme de atenționare ca senzorii de distanță.

  • Nivel 1: Șoferul conduce mașina mereu, la fel ca în cazul nivelului 0. Mașina are, de asemenea, volan, pedale, dar există sisteme active relativ simple așa cum este cruise controlul adaptiv.
  • Nivel 2: Șoferul este responsabil pentru operarea mașinii, chiar dacă nu controlează în mod activ automobilul. Volanul și pedalele nu lipsesc, dar mașina este echipată cu tehnologii precum lane-centering pe lângă cruise control adaptiv.
  • Nivel 3: Un sistem automatizat este responsabil de conducerea mașinii atunci când este activat într-un anumit spațiu. Sistemul poate funcționa, de pildă, pe autostradă sau pentru procesul de parcare, dar șoferul uman poate prelua controlul când dorește, dar și când sistemele de la bord îi cer acest lucru.
  • Nivel 4: Un sistem automatizat conduce mașina, iar șoferul uman nu este implicat în timpul deplasării mașinii. Aceste sisteme pot funcționa în anumite zone, anumite situații sau contexte de trafic / infrastructură rutieră. Nu există mașini cu autonomie de nivel 4 disponibile în showroomuri.
  • Nivel 5: Are sistem automatizat chiar mai inteligent - potențial folosind inteligența artificială - și poate rula în mod autonom fără ca șoferul să fie implicat în timpul deplasării oriunde, fără limitări de orice fel.

Dezvoltarea mașinilor autonome s-a lovit de câteva opreliști în ultimii ani, dificultățile care au survenit fiind observate și de cei mai mari jucători din industrie ca Ford sau GM. În 2022, Ford și Volkswagen, care investiseră în startup-ul Argo AI care trebuia să dezvolte inteligența artificială necesară mașinilor autonome, s-au retras din proiect. La acel moment, s-a spus că tehnologia nu este îndeajuns de matură, iar unii insideri din companii au recunoscut că acestea au fost prea ambițioase cu privire la adoptarea mașinilor care merg singure.

De asemenea, Ford a declarat că investițiile necesare pentru a trece de actualele provocări cu sistemele autonome de nivel 4 (nu există vreo mașină - cel puțin nu în teste publice - cu un sistem ce oferă capacități de autonomie de nivel 5) nu ar aduce un profit în actualul climat al tehnologiei. Totuși, Volkswagen continuă cu proiectul său cu ID. Buzz-urile care merg singure, dar nu se știe dacă primii călători ai EV-urilor autonome vor trebui să și plătească pentru cursele lor.

Sursa foto: Volkswagen

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Auto »



Setari Cookie-uri