Anumite pozitii in companie vin cu un nivel de stres ridicat. Ca sa fie si mai complicat, oamenii pe care te poti baza, care pot sa fie sinceri cu tine, sunt putini. Cu cat esti mai sus in organizatie, cu atat esti mai singur. Nu mai poti spune orice, trebuie sa ai grija sa mentii un nivel de incarcare si de stres in care oamenii sa poata functiona in parametri normali. Daca esti manager, conduci o echipa si telul tau este sa ajungi pe pozitia cea mai inalta din companie, misiunea ta nu este deloc usoara. Iata care sunt cele 10+1 greseli pe care trebuie sa le evite un manager care tinteste pozitia de CEO.

Georgeta Dendrino, sefa companiei de training al Interact, cu peste 22 ani de experienta in domeniul trainingului si consultantei, precum si 10 ani in executive coaching, arata care sunt cele mai importante greseli, care trebuie evitate de un manager, in acensiunea sa catre pozitia de director executiv intr-o companie.

1.Sa uite ca are mai multi stakeholders si ca trebuie sa invete sa ii gestioneze bine pe toti. As face o paralela cu un acrobat care jongleaza cu mai multe mingi in acelasi timp si nu le scapa. Un manager are o echipa - aceasta trebuie sa aiba rezultate bune, sa fie motivata; are colegi cu care e bine sa aiba relatii constructive; are un sef care are propriile obiective si pe care e bine sa il ajute sa le indeplineasca; uneori seful sefului este si el important; de asemenea, HR global poate sa aiba un cuvant de spus.

2. Sa uite sa ceara feedback constant de la cei cu care lucreaza, inclusiv de la seful direct. Povestea conform caruia este de datoria sefului sa imi dea feedback este desueta. Seful are si el multe de facut, de aceea, este de dorit sa isi asume fiecare partea sa de relatie si de expertiza.

Citeste si:
Cum te pregatesti sa faci pasul de la manager la CEO
Cum te pregatesti sa faci...

3. Sa uite de dezvoltarea sa continua. Cred ca este esential ca managerii sa inteleaga ca ceea ce i-a adus intr-o pozitie nu ii va duce mai departe, nici macar nu ii va mai tine acolo prea mult.

4. Sa isi faca doar jobul lui, uitand sa gestioneze relatiile cu cei din jur. A fi manager presupune multe - sa ai rezultate, sa conduci o echipa, sa ii dai directie, sa ii asiguri un mediu in care sa se simta protejata, sa faci lucrurile clare pentru toti; sa gestionezi relatiile cu echipa ta, atat cu cei de pe pozitii similare cu tine, dar si cu seful direct. Pana la urma, suntem toti precum piesele unui puzzle - sa facem partea noastra este excelent, dar nu suficient; trebuie sa ne asiguram ca si ceilalti vin cu contributiile lor, ca ii ajutam la nevoie, ca impreuna punem piesele de puzzle ca sa iasa intregul spectaculos. Modelul de management taylorist a apus demult (desi unele organizatii parca nu se pot dezlipi de el).

5. Sa uite ca are nevoie de un mentor / un coach / un sponsor. Sunt diferiti: mentorul ar putea fi cineva din organizatie, de la nivel global; coachul il ajuta pe el sa devina un lider mai bun, sa se pozitioneze corect fata de el insusi, de ceilalti, de situatii; sponsorul este persoana de decizie care, atunci cand vine vorba de evaluari, promovari, il va sustine, va vorbi de bine de el in spatele usilor inchise.

6. Sa devina aroganti, sa se poarte urat cu cei din jur. Se spune ca, daca vrei sa vezi adevarata fata a unui om, da-i putere. Am vazut oameni care s-au schimbat mult cand au devenit sefi, scotand la iveala partea lor cea mai urata.

Citeste si:
Cum poti sa fii seful perfect. Este simplu!
O cercetare a Google anunta...

7. Sa uite ca prima persoana responsabila de propriul brand personal, de propria evolutie, este el insusi. Aud des oameni din diverse firme spunand ca i-a tinut multinationala in umbra, ca doar i-a folosit. Nu cred asta. Fiecare om este platit pentru ceea ce face. Intr-o firma esti ca pe un vapor. Exista munca in cala vaporului si munca pe punte. Tu, ca manager, trebuie sa stii ce se intampla in cala vaporului, ce se intampla pe punte, dar si ce este in jurul vaporului. Nu te tine nimeni cu forta nicaieri.

8. Sa se poarte urat cu echipa lui, sa dea vina pe oamenii lui pentru esecuri si sa isi aroge dreptul pentru reusite. Am vazut astfel de comportamente; cu timpul, oamenii pleaca din jurul unui astfel de manager. Nesiguranta sau nesabuinta managerului este repede observata si nu cred ca poate fi tolerata pe termen lung.

9. Sa nu fie cu un ochi catre pozitia actuala si cu unul catre cea dorita. Acest lucru presupune ca este necesar sa isi dezvolte si alte abilitati, comportamente, sa isi dezvolte un networking necesar unei pozitii de CEO. O astfel de pozitie presupune o sustinuta activitate de reprezentare, comunicare, relationare, capacitate de auto-gestionare, capacitate de gestionare a stresului.

10. Sa se inconjoare de oameni care ii spun ce vrea sa auda. Metaforic vorbind, genul de oameni care ii toarna otrava in ureche, asemenea personajului shakespearian Hamlet. Se spune ca un manager risca sa fie inconjurat de oameni care au tendinta sa il minta. E firesc ca oamenii sa aiba diverse interese, de aceea e bine ca managerul sa filtreze ce aude, sa evite sa aiba o persoana „favorita” care sa ii furnizeze povesti nepotrivite despre ceilalti.

Citeste si:
Liberul arbitru in management
Dorin Bodea, despre liberul...

11. Sa aiba asteptari de genul „seful ma va remarca, va vedea toate eforturile mele”. Sunt multi manageri care au rezultate bune, insa sunt foarte discreti, se poarta ca si cum ei sunt perla din scoica si asteapta ca seful lor, CEO-ul, sa ii descopere. Am o veste proasta: mai rar intalnim un CEO care isi face timp sa descopere ce e dincolo de suprafata. Daca nu ii atragi atentia asupra comorii, sunt sanse mari sa nu o descopere. Nu pentru ca nu vrea, nu pentru ca nu il intereseaza, ci, pur si simplu, pentru ca are atat de multe pe cap, plus atatea alte potentiale comori in jur de descoperit.

Georgeta Dendrino este managing director al companiei de training al Interact si are peste 22 ani de experienta in domeniul trainingului si consultantei, precum si 10 ani in executive coaching. Ea a fost desemnata VP Mentoring al celei mai mari retele de business international pentru femei - Professional Women's Network.


Te-ar putea interesa si:


Mai multe articole din sectiunea Cariere »



Citeste si
Cat costa o sedinta de coaching in Romania