Cum să vorbești cu șeful tău despre burnout. Câteva sfaturi utile

E anul pandemiei, nu te aștepta să fie totul roz la job pentru că nu va fi. Cu siguranță te-ai lovit de multe probleme, ai avut sau ai de gestionat o cantitate enormă de stres pentru că fie muncești mai mult și te obosește, fie nu mai reușești să-ți pui într-un echilibru viața personală și cea privată. Dar să înveți să pui pauză sau să spui stop anumitor lucruri nu ține mereu de tine.

Chiar înainte ca pandemia de COVID-19 să fie declanșată, Organizația Mondială a Sănătății (OMS) a declarat burnout-ul drept sindrom legitim legat de stresul cronic la locul de muncă. Un sondaj recent adus în atenție de revista americană Forbes indică faptul că 41% dintre angajați simt că sunt într-o fază de burnout din cauza unor factori precum lucrul la distanță, volumul mai mare de muncă, jonglarea cu cerințele familiei, amenințarea securității locului de muncă și teama de medii de lucru nesigure.

Acestea au dus la sentimente cronice de tristețe și anxietate, o lipsă de motivație și o incapacitate de concentrare. Și cea mai rea parte - 37% dintre respondenți au declarat că nu au făcut nimic pentru a face față acestor sentimente.

Deși ar trebui să revină angajatorilor să joace un rol semnificativ în combaterea epuizării angajaților, nu aștepta ca șeful tău să ia atitudine din prima, mai ales fără să cunoască problema. Iată câteva sfaturi care te vor ajuta să abordezi discuțiile despre burnout cu managerul tău într-un mod care să vă avantajeze pe amândoi.

Nu presupune că șeful tău știe care sunt problemele tale

Acum, că toată lumea (acolo unde se poate) lucrează de acasă, șefului tău nu îi va fi neapărat la îndemână să vadă că tu te confrunți cu o stare de epuizare fizică și psihică. Prin urmare, nu se va întâmpla absolut nimic dacă nu îi spui efectiv în mod direct. Doar prin acest mod vei putea ajunge la soluții și vei putea sa fii ajutat să gestionezi mai bine timpul, dar și activitățile care generează cel mai mult stres într-o zi de muncă.

Citeste si:
Linkedin le oferă angajaților cadou o săptămână de concediu
Linkedin le oferă angajaților...

Avem o cultură organizațională în care suntem încurajați să vrobim despre cum ne simțim și cred că a ajutat și faptul că am avut colegi care au scris despre subiectul asta, așa că termenul se strecura și în ședințele editoriale des. Am fost tot timpul încurajați să spunem dacă simțim nevoia de o pauză și să căutam împreună soluții ca pauza aia să se și întâmple.

Oana Filip, jurnalist

Este în regulă să arăți vulnerabilitate, așadar nu fi jenat sau rușinat. Liderii puternici înțeleg că bunăstarea este o prioritate și că are un impact asupra rezultatelor întregii companii. Vor dori să colaboreze cu tine pentru a te ajuta să abordezi mai ușor problemele cu care te confrunți, dar, mai ales, să găsești soluții.

Sursa foto: Nataliya Vaitkevich/ Pexels

Citeste si:
SURSE: Klaus Iohannis se va întâlni mâine cu Ludovic Orban
SURSE: Klaus Iohannis se va...

Citește și: Ce trebuie să știi despre hărțuirea morală la job. Aici intră și burnout-ul

Nu ești singur

Amintește-ți că nu ești singur în asta, până și managerii au simțit la un moment dat că sunt efectiv epuizați fizic și psihic. A purta o conversație deschisă este, de asemenea, o oportunitate de a stabili noi norme cu șeful tău, cum ar fi să fii transparent cu privire la starea ta de spirit sau să spui nu atunci când nu ai disponibilitatea. Dacă deschiderea către șeful tău pare prea descurajantă, începe cu altcineva. Stabilește un set permanent de conexiuni virtuale cu prietenii, colegii apropiați sau chiar un terapeut. E ok să ceri ajutor.

„În echipa mai mică în care lucrez am vorbit despre nevoia de a ne deconecta, despre ce funcționeză și unde ne chinuim. (Eu le-am spus de exemplu colegelor ca îmi e greu să mă relaxez în ziua liberă, ne-am mai atras atenția una alteia când ne-am văzut la ore târzii prin documente). La nivel mai mare, ca redacție, avem o serie de întâlniri unu la unu cu editorul unde vorbim și despre cum ne simțim în raport cu munca, ceea ce ajuta. Pentru mine personal, a însemnat foarte mult să văd că superiorii mei au venit către mine să-mi spună Ia-ți liber, după niște ședințe în care s-a văzut că nu m-a simtit prea bine”, a mai povestit Oana pentru wall-street.ro.

Te-ai gândit să vii și cu soluții?

Când abordezi conversația, ar fi bine să vii la masa virtuală cu idei clare despre ce ai nevoie și cum te poate sprijini managerul tău.

Citeste si:
10 sfaturi despre cum poți fi alături de copilul tău pe durata...
Ești părinte? 10 sfaturi...

„Vă cunoașteți pe voi înșivă mai bine decât oricine, așa că indiferent dacă este vorba despre o zi de sănătate mintală, o schimbare a sarcinilor sau sprijin pentru un proiect, veniți nu numai cu provocările, ci și cu soluțiile la care v-ați gândit”, a spus pentru Forbes Rhiannon Staples, CMO la Hibob, o companie care furnizează instrumente de digitalizare a proceselor de HR.

Totodată, nu uita să concentrezi totul asupra echipei și să arăți că de fapt lipsa de productivitate a ta sau a colegilor tăi vă pune în dificultate pe toți pentru că fie încetinește ritmul, fie nu vă ajută să ajungeți la produsele finale la care vă doriți.

Acceptă stările pe care le ai

În cele din urmă, depinde de tine să îți asumi starea de bine. Definește-ți limitele și pune bariere atunci când e nevoie. Important e să îți faci și timp pentru activitățile care mențin un echilibru în viața ta. În orice caz, nu lăsa simptomele să nu fie tratate. Prin transparență și introspecție, poți transforma epuizarea într-o oportunitate de a stabili limite rezonabile care îți vor aduce beneficii pe termen lung.

„E complicat oricum, pentru că clar, oricâtă bunăvoință există, volumul de muncă e mare în pandemie și asta nu se schimbă cu zile libere, dar faptul că măcar recunoaștem realitatea asta și nu ne prefacem că totul e la fel, ajută”, mai spune Oana Filip.

Citește și: Cum putem fi mai productivi în această perioadă, la locul de muncă?

Sursa foto: Ante Hamersmit/ Unsplash
Despre autor
Raluca Juncu
Raluca este unul din reprezentanții entuziaști și curioși ai generației Millennials. A studiat Jurnalism la Facultatea de Jurnalism și Științele Comunicării la Universitatea din București și a urmat un master în Comunicare și Resurse Umane, în cadrul aceleiași instituții. Timp de doi ani a fost redactor la revista Forbes România și colaborator în cadrul mai multor proiecte editoriale precum Top 500 companii , Top 30 cele mai influente femei, precum și...

Te-ar putea interesa și:


Mai multe articole din secțiunea Cariere »



Setari Cookie-uri