Interviurile de angajare nu sunt niciodată simple, nici măcar pentru cei care au o experiență mai mare și care sunt stăpâni pe ei, cu atât mai mult pentru cei care se află la început sau care nu se simt confortabil în astfel de situații.

Indiferent dacă vă schimbați cariera, vă întoarceți la muncă, căutați o nouă provocare sau căutați salarii și avantaje mai bune, iată cei mai buni pași pe care îi puteți face pentru a vă pregăti și a obține jobul pentru care aplicați, potrivit experților în recrutare, consultanți de publicația americană Forbes.

1. Faceți cunoștință cu compania

Primul pas în pregătirea pentru un interviu este să vă faceți cercetarea. Cunoașterea cât mai multor informații despre compania în care doriți să vă angajați vă va ajuta să păreți mai informat, dar și interesat în mod real de companie, ceea ce va conta în ochii angajatorului.

Un alt beneficiu important al documentării despre compania la care doriți să vă angajați este acela că puteți descoperi dacă este pe placul vostru, ceea ce vă va scuti de neplăceri după angajare.

Începeți prin a vă documenta pe site-ul companiei respective, pentru a înțelege misiunea și prioritățile sale. Totodată, nu strică să luați opinii legate de mediu de lucru și de la persoane care ar putea cunoaște mai bine compania, pentru că o prezentare pe un site poate fi oricând cosmetizată. Întrebați-vă ce contează pentru voi. Poate fi incluziunea, orele flexibile, un loc de muncă divers sau pur și simplu un loc în care atmosferă să nu fie foarte serioasă.

2. Exersați vorbind despre voi cu un prieten

Nu este deloc să începi o discuție cu o persoană pe care cel mai probabil nu ai mai întâlnit-o niciodată, cu atât mai mult când ai și presiunea unui interviu de angajare. Astfel, exersarea unor conversații în care vorbiți despre voi cu un membru al familiei, cu un prieten sau cu partenerul de viață, vă poate ajuta să vă acomodați cu discuțiile în care trebuie să vorbiți despre voi.

Nu este recomandat să faceți asta singur pentru că nu vă va ajuta prea mult. Trebuie să vorbiți cu voce tare despre voi, iar când trebuie să-i vorbiți cuiva presiunea este mai mare.

Dacă nu sunteți foarte spontan, puteți să vă scrieți răspunsurile înainte și să citiți din ele, dar este foarte important să exersați cu voce tare, în așa fel încât să vă obișnuiți cu mesajele pe care doriți să le transmiteți.

3. Învățați să vă vindeți singur

Interviul de angajare poate fi stânjenitor în sine, dar poate deveni și mai stânjenitor dacă nu-ți place să te lauzi, dacă nu-ți place să scoți mai mult în evidență ceea ce știi să faci, talentele tale. A te vinde bine nu înseamnă să promite pielea ursului din pădure.

Fiți pregătiți să comunicați în mod clar valoarea pe care o aduceți echipei și folosiți exemple pentru a vă exprima punctul de vedere. La interviuri, fiți specific. Arătați ce știți să faceță, nu doar spuneți că știți să faceți. Împărtășiți cu persoana care vă intervievează poveștile care vă ajută să vă demonstrați succesul. Și când vorbiți despre un proiect pe care l-ați finalizat, explicați impactul pe care l-a avut. Angajatorii te cred și câștigi încredere din partea lor când vorbești despre rezultatele muncii tale.

Tot la acest capitol, un sfat util este să alegeți să vorbiți într-un mod cât mai natural, așa cum veți vorbi și cu viitorii colegi. Recrutorii vor sesiza când te străduiești prea mult să impresionezi. Nu vă recomandă nimeni să vorbiți așa cum ați face-o cu prietenii voștri, într-un mod foarte familiar, dar nici nu trebuie să exagerați, folosind un vocabular sau cu un stil cu care nu sunteți familiarizat.

4. Aveți CV-ul la îndemână

Când este timpul pentru interviu, fie că este prin telefon, video sau în persoană, păstrați CV-ul în apropiere. Dacă sunteți față în față, veniți pregătiți cu mai multe copii pentru a le oferi și celor pe care îi întâlniți.

Dar rezistă impulsului de a te baza pe el. Intervievatorul ți-a citit deja CV-ul, așa că nu-l citi rând cu rând. În schimb, concentrați-vă pe a da viață a ceea ce este pe pagină cu anecdote și exemple. Cu cât exersezi mai mult, cu atât va deveni mai ușor. Explicați ce înseamnă fiecare punct sau liniuță din lista experiențelor înșiruite în CV.

5. Aflați la ce întrebări vă puteți aștepta

Fiecare interviu și intervievator este diferit, dar câteva întrebări sunt aproape garantate. Cea care deranjează cel mai adesea candidații – și probabil că va fi prima – ar putea părea cea mai simplă: „Spune-mi despre tine”. Răspunsul dumneavoastră ar trebui să fie puțin mai lung, să depășească ceea ce este în CV, dar fiți cât mai conciși.

Nu este momentul să-ți detaliezi activitatea ca secretară de liceu sau excursia în Europa. Această întrebare este menită să vă evidențieze povestea, ce vă motivează sau o realizare specială pe care nu ați inclus-o în CV pentru că nu ar fi fost relevantă pentru postul respectiv, dar care este relevantă pentru voi va persoană, ca individ, caracter.

Adesea apar întrebări precum „de ce vrei să lucrezi pentru această companie?”, întrebare pentru care documentarea despre care vorbeam la primul sfat se va dovedi extrem de utilă. Această întrebare chiar vine, de cele mai multe ori, pentru că intervievatorul vrea să afle cât de multe știți despre compania în cadrul căreia vreți să vă angajați. La această întrebare puteți spune și ce vă place la angajator, de la lucruri simple, cum ar fi faptul că sunt un brand cunoscut, că vă plac produsele și serviciile lor, până la lucruri ceva mai complexe cum ar fi că aveți încredere în misiunea și politica firmei.

Răspunsul tău la întrebarea „de ce ești cel mai indicat pentru acest job?” ar trebui să conțină strict abilitățile și talentele relevante. Nu va interesa pe nimeni că sunteți o persoană veselă și comunicativă, dacă nu aveți abilitățile și cunoștințele necesare de a vă îndeplini sarcinile pentru care ați fost angajat. Cu toții apreciem persoanele vesele și comunicative, dar dacă nu sunt productive, nu sunt de ajutor pentru companie.

6. Pune întrebări intervievatorului!

Interviul trebuie să fie un dialog între candidat și recrutor. Una dintre cele mai mari greșeli pe care le poate face un candidat este să nu pună întrebări. Și nu ne referim la întrebări, „la cât începe programul”, „cât este salariu” sau „dacă primesc liber de sărbători”.

Întrebările tale sunt un indicator de inițiativă, angajatorul vrea să vadă dacă te interesează compania, colectivul, locul de muncă, sarcinile tale și așa mai departe.

Dacă nu ai întrebări pregătite de acasă, cel mai bine este să fii atent la ce spune recrutorul/angajatorul și să vii cu întrebări prin care să ceri detalii suplimentare la ce a spus. O întrebare pe care puteți să o puneți, în cazul în care nu este proprietarul business-ului respectiv, poate fi: de ce v-ați angajat la această firmă sau ce vă place?

Întrebați despre importanța postului pe care-l veți ocupa, cât de influent este în firmă, care este impactul lui asupra activității companiei, întrebați despre oamenii cu care veți colabora. Acestă ultimă întrebare va fi utilă și pentru voi, pentru că aveți ocazia să aflați cum sunt colegii cu care veți colabora.

7. Nu uitați să mulțumiți pentru timpul acordat printr-un mesaj ulterior

Deși poate fi o chestiune pe care o faceți în mod natural, este bine să fiți atenți la ea, iar metoda cea mai bună pentru a crea un impact și mai mare este aceea de a le scrie prin email sau printr-un mesaj. Specialiștii în recrutări spune că este bine ca mesajul de mulțumire să fie transmis în 24 sau cel mult 48 de ore.

Dar nu doar mulțumiți pentru timpul acordat... Puteți include în mesaj și o idee din discuția voastră, ceva care v-a rămas în minte sau care v-a atras atenția, ceea ce îi va demonstra persoanei cu care ați discutat în interviu că ați fost atent, că ați fost interesat de discuție, iar acest aspect ar putea să conteze enorm în selecția finală a candidaților.

Sursa foto: Shutterstock

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Cariere »



Setari Cookie-uri