Cele mai mari obstacole pentru o fundatie non-profit sunt determinarea autoritatilor de a sprijini demersurile acestea prin masuri precum relaxarea si adaptarea fiscalitatii, a legislatiei, dar si prin raspandirea informatiilor prin care companiile isi pot redirectiona impozitul de 20% perceput pe profit, considera Mirela Nemtanu, directorul Hospice Casa Sperantei.

ONG-ul este unul dintre cele mai vechi astfel de institutii din tara, cu o istorie de peste 24 de ani, si care se axeaza pe conceptul de ingrijire paliativa. Anul trecut, Hospice a raportat venituri de 3,181 milioane euro si cheltuieli de 3,196 milioane euro, 44% din veniturile obtinute de Hospice fiind donatii si sponsorizari ale persoanelor fizice si juridice. Sunt fondurile cea mai mare provocare pentru un ONG? “Cu siguranta avem nevoie de fonduri, dar nu acestea sunt cele mai mari dificultati: cel mai important este sa atragi oamenii langa tine pentru ca daca ai oameni cu pasiune si dedicare, restul se rezolva de la sine”, considera Mirela.

Atunci, care sunt cele mai importante provocari pentru un ONG?

O relaxare a fiscalitatii sau adaptarea acesteia pentru activitatile specifice ONG-urilor: “De exemplu, noi construim centrul de la Adunatii Copaceni care reprezinta un efort investitional urias, o incarcare mare in derularea activitatii, iar noi in toate planuri de buget trebuie sa includem si acel TVA, dar noi NU derulam activitati comerciale, toate sunt oferite gratuit si, totusi, in eforturile de colectare a fondurilor, inclusiv in cele ale firmelor partenere, trebuie sa tinem cont de TVA”, spune Nemtanu.

O alta problema care afecteaza activitatea ONG-urilor si a Hospice in mod specific este cadrul legislativ: “Suntem o fundatie care ofera servicii de ingrijire paliativa, ceea ce inseamna ca nu suntem nici spital public, nici privat. Cu toate astea, din punct de vedere legal, suntem incadrati la spitalul privat, desi nu percepem taxe de la pacienti, iar acest lucru inseamna pentru noi multe presiuni, autorizatii si tot felul de activitati complementare care ne iau timp si resurse din ceea ce ar trebui sa facem noi cu adevarat. Orice resursa care se duce in alta directie inseamna un pacient caruia nu i-am oferit toate serviciile necesare sau un pacient netratat”, mai spune aceasta.

Hospice Casa Sperantei detine doua spitale, la Bucuresti si Brasov, si in prezent strange fonduri pentru cel de-al treilea spital, de la Adunatii Copaceni.

Charity shop, o noua directie in retail

In urma cu cateva luni, Hospice a lansat un charity shop, insa legislatia nu permite acestuia functionarea la parametrii optimi. “Am lansat charity shop pe modelul celor din Marea Britanie unde ideea este bine implementata si fundatia-mama a Hospice detine 18 astfel de magazine. Acolo tot ce se vinde este in beneficiul unei cauze. Avantajul major este ca daca eu vreau sa donez lucruri in Marea Britanie am posibilitatea din punct de vedere legal sa ma duc sa donez catre magazin, lucrurile donate intra in gestiunea magazinului, vanzarea se face pentru o suma stabilita, iar banii se duc direct la ONG. In Romania, in schimb, acest lucru nu este posibil din punct de vedere legal, deoarece un magazin nu poate sa primeasca o donatie pe care ulterior sa o vanda. Noi am deschis un magazin din care tot profitul care se obtine din vanzarea produselor se duce catre HOSPICE, dar acest lucru, din pacate, inseamna ca noi trebuie sa cumparam marfa si sa sustinem anumite costuri ”, explica Mirela.

Directorul Hospice a adaugat ca pana in prezent nu au facut demersuri la autoritati pentru sustinerea acestor charity-shop-uri, dar ca vor urma, deoarece considera ca ar putea fi o directie de retail foarte buna atat pentru companii, cat si pentru ONG-uri. “Eu vad la nivelul populatiei o schimbare benefica si demna de apreciat, tot mai multi oameni vor sa se implice si sa sustina o cauza. Exista dorinta, exista voluntariat, ne-ar ajuta si sprijinul autoritatilor in schimbarea cadrului legislativ conform realitatilor actuale si in sustinerea culturii de charity”, mai spune aceasta.

Ultima, dar poate cea mai importanta provocare pentru un ONG, este informarea companiilor romanesti cu privire la legea deducerii impozitului de 20% pe profitul perceput de firma. “Romania este printre ultimele tari care are o legislatie cu privire la sponsorizari, renumita lege a 20%, conform careia, din punct de vedere legal, o firma poate redirectiona impozitul catre o fundatie. Ce inseamna acest lucru pentru ea? Nimic, niciun cost, este doar o decizie de a redirectiona taxele care oricum se platesc catre stat. Anul trecut am derulat o simulare, mergand pe scenariile cele mai pesimiste pe datele de la Ministerul Finantelor, iar estimarea era de 318 milioane lei care se <<pierd>> pentru ca firmele nu fac acest gest de a redirectiona acest impozit. Si nu o fac nu pentru ca nu vor, ci pentru ca nu stiu de aceasta lege”, incheie Mirela Nemtanu.

Sursa foto: Shutterstock

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Andra Imbrea
Andra Imbrea s-a alaturat echipei Wall-Street in 2015. A studiat jurnalismul si economia, pe care incearca sa le imbine in cadrul materialelor sale despre industria de fashion, retail&FMCG si Media&Advertising. Iubitoare de pisici, carti si festivaluri de muzica.   

Te-ar putea interesa și:


Mai multe articole din secțiunea Economie »


Setari Cookie-uri