Consumatorii romani sunt din ce in ce mai informati si implicit asteptarile lor sunt mai inalte. In incercarea lor de a se diferentia, producatorii bombardeaza infomational consumatorul cu specificatii, cifre si termeni tehnici, care de cele mai multe ori nu raspund asteptarilor de comunicare ale consumatorului. Ceea ce conteaza tot mai mult sunt beneficiile reale, palpabile, considera Victor Armaselu, director consumer electronics la Samsung Electronics Romania.

El a oferit un interviu in exclusivitate pentru wall-street.ro, in care am discutat despre tendintele din piata, strategie Samsung, valoarea pietei de electrocasnice din Romania, dar si despre noile tehnologii.

WALL-STREET.ro: Care sunt principalele 2 tendinte in zona de TV-uri pe care le-ai remarcat in ultimii doi ani? La ce tendinte consideri ca vom asista in urmatorii doi ani?

Victor Armaselu: Ceea ce conteaza tot mai mult sunt beneficiile palpabile pe care le pot oferi specificatiile deseori complexe, precum si cat de mult din comunicarea producatorului se regaseste in realitate. Consumatorul cere, desigur, ca produsul sa reflecte promisiunea brandului si un raport corespunzator calitate-pret, dar tot mai mult gandeste si in termeni de experienta integrata: achizitie (informare, distributie, prezentare, pret), servicii post achizitie (asocierea afectiva cu brandul, experienta de utilizare, fiabilitatea produsului, garantie, post-garantie si calitatea service-ului). Ne asteptam ca aceste trenduri sa continue si chiar sa se intensifice in anii viitori.

W-S.ro: Cum a evoluat cosul mediu de cumparaturi pe zona de TV-uri in ultimii ani, in cazul Samsung? Ce cauta clientii diferit/altfel?

VA: De peste 13 ani lider global in piata televizoarelor, Samsung a adus cu fiecare serie lansata noi beneficii consumatorului, iar odata cu gama QLED a impus un nou standard al calitatii premium. Aproape 90% din TV-urile Samsung vandute in piata locala sunt 4K, peste 93% sunt smart si peste 32% cu diagonale peste 55” (140cm). Desigur, discutand despre televizoarele Samsung, imaginea nu are cum sa fie altfel decat impecabila, design-ul atragator si utilizarea placuta si intuitiva, totul la o calitate si fiabilitate superioare. Samsung insa a mers mai departe, pentru a intampina si chiar depasi asteptarile consumatorilor, lansand si dezvoltand noi tehnologii, ce adreseaza nevoia de interconectivitate intre dispozitivele smart (smartphone, tableta, sisteme de securitate, aparatura electrocasnica), televizorul indeplinind practic rolul de hub pentru toate aceste dispozitive.

W-S.ro: La ce valoare este estimata intreaga piata de electrocasnice din Romania?

VA: Samsung este liderul incontestabil al pietei de TV. Anul trecut, in Romania, s-au vandut peste 1,6 mil. unitati, la un pret mediu de vanzare de cca. 1.250 lei. Samsung este unul dintre liderii pietei de frigidere, masini de spalat si cuptoare cu microunde din segmentele mid-high si premium, si un jucator important in piata de aspiratoare. In permanenta, Samsung lanseaza game noi de produse cu tehnologii inovatoare, cum sunt frigiderele Twin-Cooling, masinile de spalat AddWash si QuickDrive, cuptoarele incorporabile DualCook Flex, tehnologii care traseaza noi trenduri in piata si care ofera beneficiile asteptate de catre consumatorii romani.

W-S.ro: La ce feature-uri se uita consumatorii inainte de a achizitiona un TV, in prezent? Care sunt cele mai uzuale intrebari?

VA: Consumatorul nu vrea doar pixeli (Samsung a lansat in 2018 primul si singurul TV comercial 8K si este lider incontestabil in segmentul 4K), consumatorul vrea o imagine care sa reproduca cat mai fidel realitatea, indiferent de lumina ambientala (100% volum de culoare si luminozitate de pana la 4.000 nit), de pozitia spectatorului fata de ecran (Ultra Viewing Angle) indiferent de tipul si chiar calitatea nativa a continutului vizionat (AI upscale pornind de la rezolutie SD pana la 8K).

Nu vrea doar televizoare smart, vrea o experienta de utilizare fluida, neintrerupta a navigarii pe Internet (sistemul de operare Tizen), vrea cat mai multe aplicatii si continut video-on-demand (numeroase aplicatii locale, ca si toate aplicatiile VOD disponibile in Romania pe platformele smart), vrea o interfata inteligenta, auto-adaptiva si intuitiva. Uneori, consumatorul are dorinte aparent imposibil de indeplinit simultan: cand TV-ul este pornit, vrea ca acesta sa fie cel mai luminos si vizibil obiect din incapere, dar atunci cand nu-l foloseste, vrea ca TV-ul sa se disimuleze in ambientul incaperii (Ambient Mode generatia a ll-a).

W-S.ro: Ce ai imbuntati acum, daca ai putea, la intreg lantul de retail electroIT romanesc?

VA: Desi piata de retail si online electro-IT este dominata de jucatori locali, sortimentatia disponibila, nivelul de calitate a serviciilor, a experientei din magazin, a asistentei la raft si a serviciilor post-vanzare (achizitia in rate, transport la domiciliu, deschiderea coletului la livrare, preluarea electrocasnicelor vechi etc.) echivaleaza si chiar depasesc serviciile similare ale jucatorilor internationali din alte tari europene. Samsung, fiind unul dintre liderii pietei de specialitate din Romania, are rolul si responsabilitatea de a sustine si dezvolta retail-ul romanesc prin parteneriate strategice, proiecte comune si investitii, in beneficiul final al consumatorului.

W-S.ro: Ce strategie are Samsung pentru promovarea, alaturi de retaileri, a produselor electrocasnice/electronice? Cum se poarta negocierile cu retailerii/in functie de ce factori?

VA: Samsung Electronics Romania are ca si politica comerciala introducerea celor mai noi, inovatoare si interesante produse din portofoliul global Samsung pentru lansarea in piata romaneasca, prin analiza atenta a cerintelor si necesitatilor consumatorului roman. Negocierile sunt, desigur, parte a procesului comercial firesc, al pietei libere europene, al cererii si ofertei si al beneficiilor mutuale ale tuturor din lantul de distributie, dar avand in vedere permanent interesul superior al consumatorului roman.

W-S.ro: La ce noi tehnologii se pot astepta consumatorii in 2019-2020?

VA: Interconectivitatea dispozitivelor, utilizarea intuitiva, adaptabilitatea, facilitarea comunicarii si socializarii, modul in care noile dispozitive vin in intampinarea nevoii consumatorului de a recupera timp pentru a-l putea aloca activitatilor sale preferate, sunt cele mei importante trenduri care definesc lansarea noilor tehnologii si Samsung incearca in permanenta sa fie in avangarda acestora.

W-S.ro: Stiu ca poate suna usor vetust, insa de ce consideri ca au esuat televizoarele 3D si ce sanse sunt ca NOI tehnologii sa aiba aceeasi soarta?

VA: Probabil ca unul dintre motivele pentru care unele tehnologii au o viata scurta este acela ca acestea apar nu ca o nevoie reala – constienta sau nu – a consumatorului, ci ca o dorinta de diferentiere a producatorilor si de incurajare a crestererii consumului. Uneori, tehnologiile apar fie prea devreme pentru a „prinde”, in sensul in care dispozitivul nu ofera experienta de utilizare la nivelul asteptarilor, fie prea tarziu, daca o alta tehnologie aparuta raspunde mai bine necesitatilor consumatorului.

W-S.ro: La ce tendinte asistam pe piata de frigidere/masini de spalat si ce diferete sunt fata de pietele mai dezvoltate din vest?

VA: Aparatura electrocasnica nu este – poate pe nedrept – atat de discutata si nu suscita atat de mult interes ca televizoarele sau telefoanele mobile, pentru ca, in general, noutatile tehnologice si rata de schimbare a acestora este mai lenta. Samsung si-a propus – si iata ca de cativa ani si reuseste – sa schimbe aceasta perceptie, lansand aparatura electrocasnica (frigidere, masini de spalat, aspiratoare, aparate de aer conditionat) cu capabilitati de interconectivitate cu alte dispozitive, cu multiple functii smart, la care adaugand noi functii care cresc gradul de adaptabilitate si functionalitate, care recupereaza mult din timpul altadata alocat utilizarii lor, ofera noi dimensiunui acestei categorii de produse. In tarile mai dezvoltate economic, toate aceste trenduri sunt deja prezente si fac parte din cotidian, dar piata locala se dezvolta rapid si diferentele se atenueaza an de an.

W-S.ro: Cum evolueaza ponderea vanzarilor de electrocasnice si TV-uri in online vs offline? Ce tendinte sunt aici?

VA: Piata de online si cea de retail sunt mai curand complementare. Drumul consumatorului de la intentia de achizitie pana la concretizarea acesteia este complex si presupune multe iteratii intre cele doua canale de distributie.

De multe ori acelasi consumator poate cauta informatii online, apoi testa in retail produsul fizic, dupa care sa aleaga intre unul dintre acele canale de distributie, in functie de tipul produsului, dorinta de a-l avea mai repede, calitatea serviciilor si perceptia asupra brandului retailerului, online sau offline.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Alex Goaga
Alex Goaga scrie despre antreprenoriat, new media si IT&C de peste sase ani, visand (in timpul liber!) la viitoarele holograme portabile “tip Star Wars”. Pasionat de citit (benzi desenate printre altele) .

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea IT & C »



Setari Cookie-uri