Facand un calcul simplu al nivelului de contributii sociale care ar urma sa se datoreze pentru cele doua tipuri de venit, constatam o discrepanta semnificativa, care nu poate sa nu ridice niste semne de intrebare cu privire la scopul avut prin introducerea unor astfel de modificari, precum si la tentatiile care ar putea sa apara in viitor cu privire la forma de munca sau colaborare intre companii si persoanele fizice.

Astfel, in contextul in care un salariat castiga un venit salarial brut de 5.000 lei/luna, acesta va avea aceeasi povara fiscala (impozit pe venit si contributii sociale individuale) ca si persoana care castiga un venit din activitati independente de 3 ori mai mare (mai specific - 14.575 lei). De unde aceasta diferenta enorma? Aceasta rezulta ca urmare a introducerii plafonului lunar la nivelul unui salariu de baza minim brut pe tara (i.e., prevazut a fi de 1.900 lei), pentru care se vor datora contributiile sociale in cazul veniturilor din activitati independente. Desi venitul la care se poate asigura in scopuri de asigurari sociale o persoana care desfasoara activitati independente poate fi unul ales, e putin probabil ca acest venit ales sa fie de prea multe ori mai mare decat cel minim impus de lege.

Chiar daca, si in prezent, exista plafoane la aceste contributii in cazul veniturilor din activitati independente, totusi, acestea sunt relativ mai mari. In consecinta, incepand cu 1 ianuarie 2018, desi contributiile sociale platite pentru un venit salarial sunt in crestere, cele platite pentru veniturile din activitati independente sunt in scadere. Astfel, ajungem la concluzia ca, oricat de mult ar castiga pe luna o persoana fizica din activitati independente, fie 5.000 lei, fie 1.000.000 lei, nivelul de contributii va fi acelasi, adica 665 lei/luna.

In acest context, facand o analiza a viitorului mod de impunere a celor doua tipuri de venit, nu ne putem abtine din a ridica o serie de intrebari: ce ne va aduce anul 2018? Va creste sau va scadea numarul de salariati? Vom asista la o noua migrare artificiala de la salariat la persoana fizica autorizata pentru a beneficia de o impozitare mai avantajoasa? O migrare, am putea spune, care ar incalca legea daca nu sunt respectate diverse conditii. Daca ne aducem bine aminte, o astfel de structura a fost des si in mod abuziv folosita in trecut si a fost expusa diverselor controale fiscale (reclasificarea in activitati dependente). Iar, in final, s-a ajuns la amnistia fiscala. Ce impact va avea o astfel de colectare mai redusa pentru anumite tipuri de venituri asupra fondurilor de contributii sociale?

ONRC: Numarul insolventelor...
Citeste si: ONRC: Numarul insolventelor scade cu 4% in primul semestru al anului