Creativitatea devine tot mai importantă, iar agențiile pur creative și neadaptate tehnologic vor întâmpina blocaje în a mai avea clienți direcți. Așa vom vedea parteneriate și achiziții, iar industria se va schimba profund în următorii 10 ani. Care sunt principalele motive?

Articol scris de Adrian Enache, CEO și fondator al OmniPerform, companie care face parte din valul de agenții inovatoare care personalizează comunicarea pentru consumatori prin utilizarea tehnologiei și a inteligenței artificiale.

1. Automatizarea și tehnologia amenință existența agențiilor care execută și livrează platforme, urmează acest trend de no-code sau low-code platforms

Contextul în care ne aflăm este următorul: automatizarea și tehnologia amenință existența agențiilor care execută și livrează platforme relativ simple și care își bazează veniturile pe acest tip de servicii, urmează un trend de no-code sau low-code platforms.

În această nouă realitate, este naturală întrebarea care stă pe buzele experților din industria de comunicare: “Care sunt primele tipuri de activități înlocuite de automatizare?” Nevoia pentru serviciile oferite de unii specialiști va dispărea, în opinia mea, mai ales serviciile experților care implementează lucruri de bază în platforme precum Google Ads, Facebook Ads, Twitter, LinkedIn, Bing sau optimizări recurente în baza unui obiectiv. Aceste servicii vor fi înlocuite de un setup automat cu import al materialelor de comunicare și de automatizare a optimizărilor în baza obiectivului setat de client. De asemenea, amenințate pe termen mediu și lung sunt echipele de media care decid manual activități de media buying și subiectiv bugetele alocate între diverse rețele sau platforme de conținut.

2. Agențiile își pot pierde portofoliile.

Un alt motiv pentru aceasta schimbare profundă este faptul că agențiile care se focusează pe inovație și unicitate vor crește accelerat portofoliile în detrimentul celor care au rămas pur tradiționale, fără investiții în tehnologie.

În noul context de business, cel mai important obiectiv al agențiilor va fi să dovedească o capacitate clară de a ataca un consumator aliniat în toate mediile în care se află, prin integrarea datelor și a canalelor.

O alte nevoie a agențiilor va fi creativitatea pură pentru a atrage atenția la începutul funnel-ului de conversie și capacitatea de analiză de date și business intelligence tools pentru a ajuta marketing-ul și brand-ul să ia deciziile corect în optimizarea canalelor, a bugetelor și a focusului pe audiențele potrivite.

Astfel, agențiile care nu vor putea oferi comunicare fără fricțiune pentru consumatori nu vor mai putea convinge brandurile și actualul split pe nișe și tendere pe nișe începe să se consolideze în favoarea consumatorului.

Fricțiunea pentru consumator apare în special din lipsa de familiaritate cu produsele, contextele sau mesajele brandurilor care îl ”atacă”/îi comunică. Mesajele sunt transmise fără a lua în considerare preferințele de consum sau contextul consumului de advertising. Acesta, agresat, de nenumărate ori, ajunge să instaleze software de block al anunțurilor pe platformele online (așa numitele adblockere) pentru a scăpa de comunicarea agresivă lipsită de relevanță pentru el.

Pe scurt, nu poți comunica într-o platformă socială în care consumatorii intră să se relaxeze și să se simtă bine mesaje agresive și negative despre situații medicale sau chiar deces care li s-ar putea întâmpla - așteptându-te ca aceștia să reacționeze deschis și cu un comportament de cumpărare.

Adopția de adblockere va duce la apariția de noi canale și platforme de comunicare mult mai concentrate pe native type of content sau care vor găsi metode de monetizare diferite de platformele de acum.

3. Toți jucătorii de tehnologie și management consulting vor o felie din bugetele de comunicare. În această situație, competiția va crește simțitor din partea firmelor precum BIG 4, Accenture și nu numai.

La nivel strategic, creativitatea va deveni din ce în ce mai importantă, însă agențiile pur creative, dar nealiniate tehnologic vor întâmpina blocaje în a mai avea clienți direcți. De aici și parteneriate și achiziții precum agenția de creație Droga5, achiziționată de compania de consultanță Accenture. Aceste parteneriate apar în special în țările cu o piață de cel puțin 2-3 miliarde de euro, dar mai ales în țările care au sediile principale ale corporațiilor ce necesită astfel de tehnologii. Putem observa o latență în a alege tehnologii inovative pentru consumator datorată în special volumului de muncă, dar și digitalizării locale la început de drum.

4. Inteligența artificială și automatizarea vor reuși să acopere marea majoritate a acțiunilor actuale din industria de comunicare și advertising, vor rămâne strategia și creația ca piloni principali, susținuți de analiză de date și BI pentru a direcționa de fapt aceste decizii.

Profilul oamenilor de comunicare va fi construit pe doi piloni în viitor: fiecare dintre ei va deveni un customer experience director, concentrat 100% pe călătoria consumatorului de la prima interacțiune cu brandul până devine client al produselor sau serviciilor sale.

Vor fi necesare competențe complementare de management sau analiză de date și trenduri pentru a construi loialitatea respectivului consumator, conduse de insights și brand sentiment analysis pentru nenumărate micro-audiențe de consumatori cu preferințe similare.

5. Brand-urile vor ajunge să se comporte diferit pentru fiecare consumator în parte, să discute personalizat cu el și axat pe ceea ce își dorește el.

Creativitatea devine un framework de lucru și nu un produs întreg, inadaptabil și care ține cont doar de ceea ce dorește să spună brand-ul.

Fiecare dintre aceste audiențe are un specific comportamental, iar aceste preferințe de comunicare vor conduce din ce în ce mai mult ce își doresc să vadă consumatorii.

Mai mult, consumatorii devin din ce în ce mai educați și așteaptă acțiuni cu impact social și de sustenabilitate, foarte mulți dintre ei filtrând alegerile lor și prin prisma acțiunilor brand-ului în această direcție.

Nu poți comunica generic pentru o audiență de vegani versus o audiență de oameni care iubesc grătarele tradiționale pentru a promova o bere sau o benzinărie în drum spre munte.

Practic, directorul de marketing devine un ”obsessed” customer experience director care conștientizează că trebuie să dezvolte un sistem de comunicare pentru fiecare audiență în parte.

Propriul comportament al agențiilor care abordează în continuare tradițional digitalul, care a devenit un mediu mai influent decât toate celelalte conform Edelman Trust Barometer, va face ca brand-urile să pivoteze către parteneri care înțeleg mult mai bine mediul mobile-first și digital native life.

Și lupta dintre vechi și nou se va acutiza.

Sursa foto: OmniPerform

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Ionut Sisu
Ionuț Șișu scrie pentru Wall-Street.ro din anul 2011, iar în prezent ocupă funcția de redactor-șef adjunct . El și-a început activitatea în presă în 2007, în departamentul de limbă engleză al Mediafax monitorizare. În perioada 2008-2009, Ionuț a acoperit domeniile piețe de capital și finanțe personale în cadrul Business Standard, publicația de afaceri a trustului Realitatea-Cațavencu. După o scurtă perioada de timp în cadrul Corect...

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Media & Pub »


Setari Cookie-uri