Piata solutiilor de birouri va inregistra o crestere moderata in 2018, cu un avans de aproximativ 7%, potrivit Corporate Office Solutions (COS) Romania. Aceasta va fi influentata, in special, de preocuparea companiilor pentru crearea spatiului de lucru ideal pentru atragerea si retentia angajatilor talentati, dar si de utilizarea tehnologiei pentru a creste eficienta acestora la locul de munca. Aceasta preocupare a companiilor nu era, acum 20 de ani, printre prioritatile angajatorilor din Romania. Ce s-a schimbat si de ce beneficiaza astazi angajatii companiilor private de tot felul de facilitati?

In ultimii 20 de ani, in Romania, s-a produs o shimbare radicala a prioritatilor companiilor atunci cand cauta solutii de birouri, potrivit lui Cristophe Weller, CEO si fondator al companiei COS Romania, ce a inregistrat in 2017 o cifra de afaceri de 28,5 milioane de euro, in usoara scadere fata de 2016, care a fost un an record pentru companie.

”Acum doua decenii, biroul ideal insemna folosirea la maximum a spatiului disponibil din perspectiva numarului de angajati pe metrul patrat. De asemenea, erau preferate birourile inchise in locul celor open space, pentru ca ele raspundeau nevoii angajatorilor de a separa clar responsabilitatile si sarcinile angajatilor. In plus, exista si o preocupare mare pentru confidentialitatea muncii depuse. Pas cu pas, sub influenta venita din Vest, companiile si-au schimbat abordarea in cautarea unui nou spatiu de lucru. Aceasta schimbare a inceput prin cautarea unor spatii tot mai deschise, care sa faciliteze comunicarea si colaborarea, considerate ingrediente-cheie pentru o performanta mai buna. Preocuparea pentru folosirea la maximum a spatiului disponibil a persistat multa vreme, dar companiile au inceput sa se gandeasca mai mult la performanta angajatilor”, spune Cristophe Weller, CEO si fondator al COS Romania, intr-un interviu acordat wall-street.ro.

Lucrurile au mers si mai departe si nu a mai fost vorba despre a pune cat mai multi oameni la un loc, chiar daca spatiul de lucru a devenit open space. In zilele noastre, tendintele vizeaza mai mult bunastarea angajatilor. Astfel, companiile vor sa le ofere alegerea unui spatiu de lucru cat mai intim, chiar daca el ramane intr-un open space, printr-o compartimentare inteligenta, fara ca angajatul sa fie deranjat sau agasat de zgomotul din jur. Companiile vor de asemenea ca angajatii sa aiba un spatiu in care sa se relaxeze, sa mediteze sau sa socializeze cu colegii. In plus, tehnologia a schimbat semnificativ mediul de lucru.

spatii de birouri, COS Romania, Cristophe Weller, birouri

Citeste si:
Teama de o noua criza a taiat relocarile cu 40% in piata de birouri
JLL Romania: Relocarile din...

”Intr-o tara ca Romania, unde tehnologia s-a schimbat extrem de rapid intr-un timp foarte scurt, exista o nevoie foarte mare de a folosi cele mai recente instrumente din domeniu. Sectorul predilect pentru inglobarea celor mai recente evolutii tehnologice in solutiile de birouri este IT&C. Noile spatii de birouri concureaza serios, in acest moment, in alegerea unui loc de munca. Angajatii nu mai stau o zi intreaga la birou fara sa se miste. Sunt incurajati sa se deplaseze si sa lucreze in zone diferite, sa-si puna picioarele pe birou, sa lucreze stand in picioare sau asezati, sa se lungeasca pe o canapea, sa stea pe jos daca le place. Practic, companiile le dau angajatilor posibilitatea sa lucreze acolo unde se simt confortabil”, spune Cristophe Weller, CEO si fondator al COS Romania.

O alta tendinta actuala este mutarea exteriorului in interior, in sensul aducerii unei cantitati cat mai mari de lumina naturala in birouri si facilitarea accesului catre aer curat. Argumentul: expunerea la natura elibereaza endorfine care cresc buna dispozitie si te ajuta sa obtii o stare buna de spirit. Spatiul initial destinat cafenelei, folosit doar pentru pauze si luarea mesei, este acum piesa centrala a unui birou si se numeste workcafe, unde poti avea intalniri in orice parte a zilei.

Spatiile de birouri, ca acasa

Decoratiunile sunt apropiate de mediul privat al locuintei – mese din lemn, fotolii confortabile, ca acasa, lampi cu abajur – pentru a face spatiul si mai confortabil pentru utilizatori. Multe birouri au, de asemenea, locuri de joaca sau divertisment, unde poti gasi mese de ping-pong, biliard sau jocuri video. Acesta este, potrivit lui Cristophe Weller, CEO si fondator al COS Romania, un alt mod de a incuraja angajatii sa ia o pauza impreuna si sa se distreze putin intre sarcini. Odata ce s-au relaxat, se pot intoarce la munca si pot lucra mult mai eficient.

”Acum 20 de ani, astfel de abordari in Romania erau de neconceput. Nici din perspectiva bugetelor alocate solutiilor de birouri nu exista comparatie intre perioada curenta si ce exista in urma cu 20 de ani. Cand isi mobileaza un birou, cele mai multe companii aloca acum bugete care sa cuprinda intreaga amenajare interioara, inclusiv decoratiunile. Vremea in care companiile luau spatiul ca atare, asa cum era livrat de proprietar, dupa care cumparau mobila de-a gata a apus. Acum se livreaza concepte 360, in care mobila, partitiile, mocheta modulara, iluminatul reprezinta, in ansamblu, o solutie personalizata. Acum 20 de ani se discuta despre bugetul per angajat/persoana, de vreme ce acesta consta in pretul unui birou, al unui scaun si al unui dulap. In prezent discutam despre o investitie pe metru patrat, care include intreaga functionalitate si imagine a biroului si care este cuprinsa intre 300 si 1.500 de euro pe metru patrat”, explica Cristophe Weller, CEO si fondator al COS Romania.

Citeste si:
Immofinanz a inchiriat 8.000 mp de birouri catre Rohde&Schwarz Topex
Immofinanz a inchiriat 8.000...

spatii de birouri, COS Romania, Cristophe Weller, birouri

Din perspectiva teritoriala, Bucuresti si Cluj-Napoca vor inregistra cea mai buna dinamica a pietei solutiilor de birouri, in conditiile in care aici se poate vorbi despre volume mai importante pe sectorul comercial de real estate. In acest moment, clientii isi doresc solutii personalizate ale spatiului de lucru, care sunt concepute pe baza unor studii aprofundate ale obiceiurilor de la locul de munca. In esenta, companiile vor sa le ofere angajatilor un mediu care sa le creasca eficienta, fie ca muncesc la birou, fie ca muncesc de la distanta.

”Acum 20 de ani, cand puneam bazele COS Romania, era foarte dificil sa gasesti oportunitati de business, pentru ca investitorii straini nu erau multi, iar jucatorii locali erau greu de gasit. Erau vremuri cand, in acest domeniu, vorbeam despre afaceri mai mici de un milion de euro pe an. Confortul angajatilor la locul de munca nu era o miza pentru companii. In 2016 am ajuns la afaceri-record de 31,5 milioane de euro. Schimbarea de optica in ceea ce priveste oferta pentru angajati este evidenta”, conchide Cristophe Weller.

Citeste si:
Iulius Town: cum arata "orasul" de peste 440 MIL. euro din Timisoara
Iulius Town Timisoara, cel...


Te-ar putea interesa si:


Mai multe articole din sectiunea Imobiliare si constructii »



Citeste si
Munca de acasa: cum reusesti sa devii eficient