Desi in Romania se dezvolta tot mai mult amenajarile "human - centered", cele mai multe companii ofera in continuare "jumatati de masura", din cauza accentului pe buget si faptului ca nu doresc sau nu isi permit sa investeasca in solutii de calitate de la un capat la altul. De exemplu, se creeaza un spatiu cu design experiential, se investeste intr-o cafeterie spectaculoasa, dar se cumpara cafea mediocra… sau un scaun mediocru si un birou care nu este adaptat total la felul in care angajatul munceste, apreciaza Horatiu Didea, CEO Workspace Studio.

"Studiile Leesman desfasurate la nivel international arata ca 85% dintre angajati asociaza confortul la locul de munca cu calitatea si ergonomia scaunului si a biroului. Insa este evident ca directia este una buna, dinamica fiind sustinuta de deficitul generalizat de forta de munca. Prin urmare, companiile trebuie sa isi schimbe abordarea, pentru a atrage cei mai buni candidati, cu care sa creeze apoi valoare si sa fie competitive pe pietele pe care activeaza", spune Horatiu Didea (foto).

Cea mai scumpa reamenajare de birou facuta de Workspace Studio anul acesta: 1,5 mil. euro - o multinationala din industria IT

Intr-adevar, "angajatorii cauta sa optimizeze costurile, toate costurile. Este firesc, pentru ca scopul companiei este sa faca profit. Insa, privind in ansamblu costurile cu amenajarea, cu real-estate-ul, dar si costurile cu atragerea de talent, multe companii au realizat ca devine mai eficient sa fidelizeze angajatii si sa le creasca productivitatea, inclusiv prin investitii in re-amenajare dupa principii actuale a ce presupune un spatiu de lucru. Este deci mai eficient sa cumpere produse de calitate care le cresc retentia, decat sa inlocuiasca permanent oamenii care aleg sa plece din companie", arata CEO-ul Workspace Studio.

De asemenea, "desi nu se mai discuta atat de mult despre productivitate, ramane un indicator important in organizatie, iar cresterea acesteia poate fi realizata uneori prin optimizari simple de proces sau spatiu. Oamenii care se simt bine la birou sunt mai creativi, deci mai orientati catre a crea valoare pentru companie, catre a gasi solutii mai bune si catre inovatie".

Astfel, in opinia sa, "incet dar sigur, trecem de la «vopsitul gardului», la investitii adevarate in confortul angajatilor. Schimbarea nu se produce doar la nivel de abordare a amenajarii spatiilor de birouri, ci la nivel de management, prin beneficii de «lifestyle» precum flexibilitatea programului, posibilitate de lucru de acasa, s.a.m.d..".

Iar, "impactul este masiv. Motivarea angajatilor creste substantial odata cu amenajarea dupa principii de ergonomie, avand un rol benefic pentru cresterea productivitatii. Nu am avut nici macar un client care sa spuna ca efectul amenajarii nu a fost unul net pozitiv".

Daca romanii nu erau pasionati de IT nu aveam nici birouri cu amenajari moderne

"Ca domenii, IT-ul a dat tonul pentru o evolutie in directia amenajarilor ergonomice pentru birouri si reprezinta in continuare segmentul cel mai important pentru business-ul Workspace Studio. Celelalte domenii urmeaza aceasta tendinta si se orienteaza tot mai mult catre spatii de lucru care sprijina productivitatea, creativitatea si inovatia. Un semnal in acest sens este si interesul in crestere fata de solutiile acustice si mobilier pentru lounge - care asigura un mediu de lucru echilibrat pentru angajati, atunci cand acestia au nevoie de intimitate sau de relaxare", spune Horatiu Didea.

El arata ca cel mai mare proiect pe care Workspace Studio l-a realizat in 2019 a fost unul de reamenajare, cu obiectivul de imbunatatire a experientei la birou a angajatilor. Valoarea acestuia s-a ridicat la peste 1.5 milioane de euro si a fost realizat chiar pentru o companie multinationala din domeniul IT. "Aspectul remarcabil este dat de faptul ca intregul proiect a avut ca obiectiv cresterea confortului angajatilor, orientarea pe experienta lor, pe crearea unui spatiu in care sa se simta cu adevarat bine".

Din punct de vedere al business-ului, Horatiu Didea apreciaza ca 2019 a fost un an foarte bun, cu o crestere de peste 60% a cifrei de afaceri. "Estimam ca vom incheia anul cu peste 8.5 milioane de euro. In 2019 am avut mai multe proiecte de amploare, cu bugete mai mari decat in anii trecuti. Piata are de altfel o dinamica pozitiva, exisa interes in crestere fata de ergonomie si solutii de amenajari de calitate".

Astfel, "remarcabila este directia de dezvoltare: de la o piata orientata catre «low cost», cu decizie bazata preponderent pe pret, facem pasi catre orientarea spre calitate, spre valoare si investitie in calitate. Inclusiv angajatii isi definesc gradul de satisfactie la birou avand in vedere si elementele de confort, design si calitate a mobilierului, accesoriilor".

Horatiu Didea subliniaza, in acest sens, ca Workspace Studio a vandut in acest an circa 4.500 scaune de birou, cele mai populare fiind cele de la Herman Miller, in special modelul Aeron (foto sus) - unul dintre cele mai valoroase scaune de pe piata, al carui prototip afla expus la Metropolitan Museum din New York. In topul vanzarilor se mai afla si Mirra si Sayl, tot de la Herman Miller. Costurile pentru un scaun Herman Miller se situeaza intre 300 - 1.000 de euro, in functie de model, optiuni si de volumul achizitiei.

"Am constatat un interes ridicat fata de scaunele Herman Miller, remarcam cresterea cererii de lucrari de constructii si de amenajari interioare, alaturi de nevoia de eficientizare a spatiului si de orientare a angajatorilor catre amenajari menite sa ii diferentieze pe piata muncii prin design si ergonomie", adauga CEO-ul Workspace Studio.

Care este legatura dintre "experienta", "spatii multifunctionale" si "ergonomie"

"Din perspectiva mea imbinarea acestor concepte se realizeaza intr-un mod ideal in metodologia dezvoltata de Herman Miller - Living Office - prin care se propune o amenajare in care se pune accent pe oameni, pe modul in care ei comunica si interactioneaza, pe tipurile de «munca» pe care le au in decursului procesului de lucru, pe ce isi doresc. Sunt elemente importante de sociologie a muncii, care impacteaza semnificativ satisfactia si productivitatea", afirma Horatiu Didea.

In acest context, "atat dezvoltatorii, cat si companiile cauta solutii pentru imbunatirea experientei la birou si optimizarea spatiului de real estate. Astfel, discutiile despre ergonomie si zone multifunctionale au ajuns sa fie constante in proiectele acestui an. Atat in cele de amenajare, cat si pentru reamenajare. Zonele de lounge si relaxare devin nelipsite in birourile moderne, mai ales ca acestea pot servi atat ca zone de relaxare, pentru creatie sau contemplare, cat si pentru intalniri informale", adauga el.

"Cred ca si anul urmator se va mentine tendinta de crestere a pietei, pe fondul cumulat al cresterii economice si adancirii deficitului de forta de munca. Felul in care arata birourile ramane un factor determinant pentru satisfactia angajatilor, iar companiile trebuie sa se ridice la standarde tot mai inalte pentru a retine talentul", spune CEO-ul Workspace Studio.

In acest context, "ma astept sa creasca cererea pentru solutiile si produsele noastre, noi fiind companie specializata in solutii de «fitout» si mobilier de birou orientat catre design ergonomic si «human - centric» si partener unic acreditat al Herman Miller in Romania. Pentru Workspace Studio estimez o cifra de afaceri de 9 - 10 milioane de euro in 2020", conchide Horatiu Didea.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Marius Alexandru Stanciu
Absolvent al Facultatii de Economie din cadrul Academiei de Studii Economice din Bucuresti si al unui program de Master, cu specializarea Economie Europeana, sustinut in aceeasi institutie, Marius Alexandru Stanciu dispune de o experienta jurnalistica de peste 12 ani, dobandita in cadrul redactiei Wall-Street.ro si acopera din punct de vedere editorial evenimente si interviuri din piata imobiliara, piata asigurarilor si pensii private.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Imobiliare și construcții »


Setari Cookie-uri