Alexandru (dreapta) si Laurentiu (stanga) sunt doi "microberari nonconformisti", care au pariat pe o bere artizanala, avand ca obiectiv crearea unui brand autentic romanesc de bere. In numai doi ani, Zaganu a ajuns in zeci de locatii din Bucuresti si din tara, iar vanzarile au atins pragul de 2 milioane lei. Cei doi antreprenori au povestit intr-o editie WALL-STREET 360 dedicata Raftului cu Afaceri despre provocarile unei microberarii.

"Cred ca romanii incep sa se orienteze catre marcile traditionale si catre ce este produs in Romania. Targurile de produse traditionale sunt din ce in ce mai pline, iar marile lanturi de magazine au niste brand-uri care te duc cu gandul la ce este produs in Romania. Cu siguranta cand iti pui o bere de import pe masa, lumea se uita altfel la tine. Dar, si daca cineva isi pune un Zaganu pe masa, nu are absolut deloc de ce sa ii fie rusine", spune razand Alexandru.

Laurentiu Banescu si Alexandru Geamanu au inceput afacerea Zaganu intr-un "time-out" in ceea ce priveste job-urile si chiar la o bere a aparut si ideea de afaceri. "Ne cunosteam de ceva vreme si am zis <<hai sa facem ceva impreuna>> si, asa cum se intampla la bere, spui vrute si nevrute. I-am spus lui Laurentiu sa facem o fabrica de bere. La inceput a pufnit in ras, dar dupa inca o bere, am prins curaj si lucrurile au inceput sa intre pe un fagas normal, desi parea ca ideea nu are niciun viitor", spune Alexandru.

Ne-am dori foarte tare ca lumea sa ne perceapa ca un brand autentic romanesc, acesta fiind obiectivul nostru de imagine - Alexandru Geamanu, Zaganu

Ce doi tineri au cumparat fabrica de bere din Maneciu-Ungureni, dar ca la o masina veche, nu au stiut exact daca porneste. "Am cumparat caroseria, dar daca nu ne pricepeam la bere, nu stiam ce este sub capota". Dar, incet incet, cu ajutorul oamenilor angajati, in general fosti berari de la fabrica, au reusit sa puna in functiune cazanul de aburi, tancurile de fermentare, la agitator si la toate instalatiile dintr-o fabrica de bere.

"Avem niste oameni la fabrica foarte destoinici, cu foarte multa experienta in fabricarea berii".

Care sunt provocarile unei microberarii

Cei doi tineri antreprenori recunosc ca ideea de afaceri a unei microberarii nu este una usoara, dar oamenii angajati i-au ajutat sa treaca peste provocari. Pe langa intelegerea chimiei si a procesului tehnologic de fabricare a berii, procesul de autorizare a unei beri este si el destul de anevoios. "Cea mai mare provocare a fost totusi sa cream niste retete de bere si un brand 100% romanesc de la zero. Cu retetele pe care le-am gasit in cateva surse si cu experienta berarului nostru, doamna Draghici, am pus cap la cap cateva sarje de proba, pana cand am reusit sa descoperim un profil de bere care sa se apropie de ceea ce ne doream noi", explica Laurentiu.

De altfel, in viitorul apropiat, Fabrica de Bere Buna (aka Zaganu) va lansa doua noi retete de bere.

Afla pe Raftul cu Afaceri cat te costa sa deschizi o microberarie.

Cum si-a facut loc berea Zaganu pe rafturile supermarket-urilor

"Initial si eu si Alexandru mergeam din usa in usa si povesteam oamenilor despre berile artizanale, ce le diferentiaza de cele industriale, care sunt caracteristicile lor, si le lasam evident niste mostre. Piata de HoReCa este dominata de berile industriale si locurile de intrare pentru noi au necesitat destul de mult efort, dar am colaborat in general cu clientii carora le-a placut produsul nostru si primii clienti sunt in continuare cu noi", isi aminteste Laurentiu Banescu.

"Mergeam la clienti cu o sticla de bere blonda, cu una bruna si cu cartea de vizita [...] Cel mai onest refuz primit era: Nu imi place berea si asta poti sa intelegi, chiar daca nu la un nivel personal" - Alexandru Geamanu

In supermarket-uri, Zaganu a ajuns in mod natural, Laurentiu si Alexandru fiind cautati de retaileri. "Peste tot pe unde am intrat, am avut cantitati mititele, care cu timpul au crescut, iar acum au devenit constante".

Totusi, lanturile internationale de supermarket-uri nu sunt pe lista celor doi antreprenori, avand in vedere ca nici capacitatea de productie a Zaganu nu permite inca o distributie la nivel national. "Asa ca luam lucrurile pas cu pas, astfel incat sa avem o crestere sanatoasa si nu salturi spectaculoase", afirma Alexandru.

Zaganu aniverseaza doi ani de existenta, timp in care cei doi antreprenori au reusit sa ajunga la vanzari de 2 milioane de lei. Ei spun ca business-planul se intinde pana in 2020, iar principalele prioritati pentru urmatoarea perioada este sa creeze noi sortimente de bere. Dar, in acelasi timp Laurentiu si Alexandru se gandesc sa deschida si un bar, probabil in Bucuresti, in care sa vinda Zaganu si cateva guest beers.

Anul viitor, vor investi si in dezvoltarea capacitatii tehnice a fabricii, ca sa usureze munca celor 11 angajati din productie si sa creasca capacitatea fabricii la 85%, de la circa 60% in prezent.

Sursa foto: Andrada Mihailescu

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »


Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Start Up »



Setari Cookie-uri