La finalul anului trecut, Ana Maria Răducanu a deschis primul magazin zero waste din București și unul dintre puținele din România. Situat pe strada Buzești la numărul 20, magazinul pune la dispoziția clienților alimente, cosmetice, produse pentru casă sau condimente, vrac sau ambalate, toate zero waste - adică fără să lase deșeuri în urmă, fără pungi din plastic sau ambalaje care să nu poată fi reutilizate.

Dar povestea acestui magazin începe cu câțiva ani în urmă (2015), când Ana Maria a decis să plece în lume pentru „a-și căuta sensul”.

„Am lucrat timp de 5 ani într-un proiect de educație alternativă, dar, la un moment-dat, acest proiect s-a transformat în ceva în care nu mă mai regăseam. Atunci am decis să plec într-o călătorie în lume pentru a-mi căuta sensul”, a declarat Ana Maria, într-un interviu acordat Wall-Street.

Zis și făcut: în 2015, tânăra a plecat în Europa și apoi în Asia în explorarea unor comunități intenționale și a unor sate ecologice. A locuit și muncit în țări precum Franța, Spania, Lituania, Bulgaria, Elveția, Italia sau India.

"În timpul petrecut în aceste comunități am văzut foarte multe lucruri pe care nu le vezi în București sau în oricare alt oraș dezvoltat – suferință, foamete, abuz, exploatare, inechitate. Am devenit mai sensibilă, dar și mai revoltată în urma acestei experiențe”, explică antreprenoarea.

Întoarsă în România, la începutul anului 2018, a luat hotarârea să aplice tot ce a învățat și experimentat despre un stil de viață sustenabil și fără risipă.

În primă fază, am creat, împreună cu mama mea, un foodtruck de mâncare vegană cu care mergeam în diferite locuri. Apoi mi-am dat seama ce vreau, de fapt, să fac pe termen lung: un magazin zero waste, care să nu producă deșeuri și să descurajeze risipa.

- Fondatoarea magazinului Zero Waste din București -

Dar pentru a-și pune ideea în practică avea nevoie și de bani, bani de care la momentul respectiv nu dispunea. Așadar a decis să plece din nou din România, la muncă în Marea Britanie, ca asistent pentru persoane cu dizabilități. Ulterior, a lansat și o campanie de crowdfunding, în urma căreia a strâns circa 7.000 de euro. Din cele două surse a adunat aproape 30.000 de euro, investiția necesară pentru a-și deschide magazinul.

Initial voiam să deschid în martie 2020, însă, când mă pregăteam să vin din Marea Britanie, s-au închis granițele. Au urmat câteva luni de confuzie, în care m-am întrebat dacă mai merită să fac asta, având în vedere noile coordonate economice și sociale”, mai povestește Ana Maria.

În cele din urmă, dubiile i-au dispărut, iar la mijlocul lui decembrie 2020 a inaugurat primul magazin zero waste din Capitală, pe strada Buzești. Toți cei 30.000 de euro au fost investiți în chirie, amenajarea spațiului și stocul de marfă. În prezent, Ana Maria este singurul angajat al acestui business, bai mai mult, locuiește sub același acoperiș cu magazinul, într-o cameră din spate.

Ce produse găsiți în magazinul zero waste și cu ce furnizori lucrează

Atunci când își alege furnizorii, Ana Maria ia în calcul patru criterii:

  • produsele să fie vegane – criteriu non negociabil
  • produse organice
  • producători locali
  • produsele să fie livrate fără plastic.

Momentan, nu îndeplinește toate criteriile pentru că, de exemplu, sunt produse care nu se produc momentan în România sau preferă să lucreze cu câțiva distribuitori care îi furnizează o multitudine de produse, în loc să lucreze cu câte un furnizor pentru fiecare tip de marfă. Astfel, în magazin puteți găși cosmetice din Franța, produse de îngrijire personală din Marea Britanie sau condimente din India. Majoritatea produselor vin în saci din hârtie, cu excepția fisticului care vine ambalat în plastic pe care Ana Maria îl reciclează.

O gamă de produse de care tânara este foarte mândră sunt detergenții, unici pe piața din București. Acești detergenți sunt fabricați în România, din ingrediente 100% naturale, de o firmă certificată ecologic. Detergenții sunt livrați în bidoane, care, când se golesc, sunt predate furnizorului și umplute din nou.

Pe lângă detergenți, în magazin găsim și produse mai "exotice”, precum săpunul de Marsilia, care poate fi folosit la vase, pe corp, pe păr și pentru spălat rufele, cupa menstruală, curățătorul din cupru pentru limbă, provenit din India, sau pasta de dinți tablete.

Cum cumperi și ce fel de clienți se aprovizionează dintr-un magazin zero waste

Magazinului încurajează utilizarea recipientelor pe care le deții deja - borcane, cutii, caserole, sticle sau orice alte recipiente din sticlă sau metal. Însă, dacă ajungi în magazin și nu ai niciun recipient, poți găsi aici borcanele sau cutiile donate de alți clienți.

După ce ai decis ce vrei să cumperi, cântărești recipientul, scrii greutatea pe el, încarci produsul dorit, mergi la casă unde se cântărește recipientul umplut și se scade greutatea inițială.

Valoarea bonului mediu este de circa 50-80 de lei, iar cele mai vândute produse sunt cerealele, fructele uscate, ghimbirul confiat, nucile, drojdia inactivă (un super aliment vegan) și detergenții.

- Ana Maria Răducanu -

Majoritatea clienților sunt familii tinere și activiștii de mediu, unii dintre ei făcând deja cumpărăturile în mod frecvent în magazinul Anei.

“Îmi doresc să construiesc o comunitate aici, care, în viitor, să se transforme într-o cooperativă de creație. Mai exact, fiecare dintre noi să facă produsele la care se pricepe și să le pună la dispoziția celorlalți. Am făcut deja un prim pas în acest sens: săculeții din bumbac pe care îi avem la vânzare sunt făcuți de o fată din comunitate”, mai spune antreprenoarea.

Mai trebuie menționat și că magazinul funcționează doar 5 zile pe săptămână (de marți până sâmbătă) în intervalul 14-20. De ce doar atât? Pentru că Ana Maria nu vrea să încurajeze consumul continuu și shoppingul excesiv.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Roxana Grosu
Roxana a absolvit Facultatea de Litere , fiind și traducător autorizat de engleză și franceză. Are o experiență de peste 15 ani în presă și comunicare, este grammar nazi și pasionată de istoria artei. Ca jurnalist, a lucrat pentru publicații precum Businessmen's, Bucharest Business Week , România Liberă - unde a fost editor coordonator - și Wall-Street.ro . De-a lungul carierei jurnalistice, Roxana a scris pe domenii precum diplomație , turism , aviație , retail ,...

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Start Up »



Setari Cookie-uri