Reteaua de supermarketuri de proximitate Paco, business controlat de omul de afaceri vrancean Feliciu Paraschiv, a inchis anul trecut cu o cifra de afaceri de circa 15 mil. euro si zece magazine. Pentru fondatorul afacerii definitia unui „an bun” ar fi urmatoarea: „platesti angajatii corect si la timp, platesti darile la stat la timp, platesti chiriile si furnizorii la livrare si-ti mai raman bani si pentru investitii”.

De profesie inginer electromecanic, Feliciu Paraschiv, 50 de ani, a navigat timp de 7 ani in peste 150 de tari. Astfel, a descoperit fata comertului din Africa sau Asia si, in 1995, a pus bazele companiei Paco Group. A inceput afacerea cu o suprafata de 50 mp si o cifra de afaceri ce nu depasea 100.000 dolari. Nu a avut la dispozitie decat 10.000 de dolari, desi avea nevoie de cel putin trei ori pe atat. In prezent, afacerea se situeaza in jurul valorii de 15 mil. euro si are zece magazine de proximitate in judetul Vrancea.

„Presiunea este din ce in ce mai mare pe piata de retail, marile lanturi de magazine accelereaza si forteaza continuu piata din Romania, fara sa tina cont de nimic. Ca retailer mic, daca faci totul ca la carte nu ai 100 % sanse de reusita cum ar fi logic, pentru ca e posibil ca un brand puternic, notoriu la nivel mondial sau european, sa te eclipseze instantaneu. Poti fi chiar si mai bun, tot nu poti face fata colosilor fara cheltuieli suplimentare si pierderi importante. Astazi am facut o radiografie a comertului din Vrancea cu reprezentantii unei companii nationale de distributie, fara cifre pe masa, doar la o discutie libera si am constatat ca sunt magazine mari de retail care nu performeaza, de unde am si tras concluzia ca de multe ori studiile folosite la deschiderea unui magazin fie nu sunt reale, fie nu sunt luate in calcul”, a spus pentru wall-street.ro Feliciu Paraschiv.

Referindu-se la piata de retail din Vrancea, proprietarul Paco Supermarkets spune ca este „suprasaturata”.

„Avem un palmares impresionant de magazine pentru un judet cu 250.000 de locuitori: Paco Supermarkets (10 magazine), Zanfir (8 magazine), Carrefour (1), Market (1), Kaufland (1), Lidl (2), Penny (4), Profi (8), DM (1), Billa (1). Sunt cateva de aici care nu fac profit, asta e un semn rau pentru comertul din Vrancea, inseamna ca piata e saturata si nu mai suporta investitii”, explica Paraschiv.

Citeste si:
Coach: Femeile pot sa fie lideri mai buni decat barbatii
Coach: Femeile pot sa fie...

Supermarketurile Paco sunt situate in mai multe localitati din judetul Vrancea, atat in zona urbana, cat si, mai nou, in zona rurala. Suprafetele acestor magazine sunt cuprinse intre 150 mp si 1.000 mp. Retailerul are in acest moment 6 magazine in Focsani, 2 in Odobesti, unul in Jaristea si unul in Vidra.

„Cea mai mare provocare anul trecut a fost deschiderea a trei magazine intr-un singur an, practic nu suna impresionant, alte retele deschid 3 magazine intr-o saptamana, in schimb sa treci de la 7 magazine la 10 e destul de greu, mai ales cand ai un ritm de deschidere de un magazin pe an. Preferam sa studiem foarte bine zona inainte de a deschide o noua locatie, nu deschidem daca nu avem semnale ca zona este foarte buna”, declara Feliciu Paraschiv.

Deschiderea pietei de munca in Anglia a pus capac deficitului de personal din Romania

- Feliciu Paraschiv, proprietarul Paco Supermarkets -

Citeste si:
Profi vrea să preia o parte din angajații disponibilizați din retail
Coronavirus | Profi vrea să...

Pentru anul acesta, retailerul nu si-a bugetat momentan noi deschideri de magazine, insa are in plan inaugurarea unui depozit logistic mai mare.

„Nu am reusit sa construim bugetul pe anul 2017, poate ca si ultima deschidere a fost pe 20 decembrie destul de <<in graba>>, ceea ce nu e stilul nostru… Suntem extrem de flexibili, daca (si numai daca) gasim o locatie buna, putem lua decizia de a deschide un magazin aproape instantaneu, in urma unei mici sedinte cu board-ul. De regula, cel mai mult dureaza autorizatiile, birocratia infernala care blocheaza economia, ca noi de altfel, ne-am putem apuca de lucru imediat. La Paco Cuza-Voda Focsani au durat 11 luni autorizatiile si 2 luni extinderea locatiei si deschiderea magazinului”, puncteaza Paraschiv.

Compania pe care o conduce numara in prezent 250 de angajati. „Cu siguranta avem putin mai multi decat ne trebuie, dar tinem foarte mult la aspectul magazinelor si la gradul lor de mercantizare, vrem ca magazinele noastre sa fie frumoase, curate si bine mercantizate. Noi nu asteptam furnizorul sa ne aseze marfa pe rafturi si nici nu-i cerem bani furnizorului ca sa angajam o alta firma care sa se ocupe de mercantizare. E greu sa gasesti forta de munca disponibila si pregatita. Deschiderea pietei de munca in Anglia a pus capac deficitului de personal din Romania”, adauga Feliciu Paraschiv.

Pentru 2017 acesta vorbeste de un avans de 15-20% a business-ului, evolutie conditionata insa de contextul socio-politico-economic si de „presiunile puse pe mediul de afaceri”.

Citeste si:
Seful Knight Frank pe Europa: 2018 ar putea aduce un val de...
Seful Knight Frank pe Europa:...

„Intentionam sa ne consolidam pe piata din Vrancea, nu am facut pasul spre Braila pentru ca nu ne-a parut oportun sa ne departam deocamdata de baza. Stefan cel Mare cand se batea cu turcii ducea luptele in munti unde nu era vulnerabil, nu se ducea sa lupte la Dunare unde nu cunostea terenul si zona. Ultimul supermarket l-am deschis la Vidra-poarta de intrare in Vrancea…”, conchide Paraschiv.

Printre cei mai mari retaileri independenti din Romania, in functie de numarul de magazine, se numara Unicarm (Satu Mare), Elan-Trio (Odorheiu Secuiesc), Annabella (Ramnicu Valcea), Zanfir (Focsani), Diana (Ramnicu Valcea) si Sergiana Grup (Brasov).

Comertul modern a castigat in ultimii doi ani aproape 700 de magazine noi, ajungand in 2015 la 1.755 locatii, in timp ce retailul traditional a pierdut aproape 8.000 de magazine, arata o analiza Nielsen.

Daca in 2013 retailul modern insemna pe plan local o retea de 1.061 de magazine, anul trecut numarul acestor magazine a crescut pana la 1.755. La polul opus insa, retailul traditional a pierdut aproape 8.000 de locatii, ajungand in 2015 la 81.412 magazine.

Dinamica cea mai mare pe zona comertului modern revine supermarketurilor, numarul acestora crescand cu 11% pana la 1.148 magazine in 2015 comparativ cu 2014. A crescut si numarul discounterilor, cu 5%, pana la 373 de magazine, dar si a hypermarketurilor, cu 4%, pana la 184 de locatii.


Te-ar putea interesa și:


Mai multe articole din secțiunea Succese »



Citește și
Lumea in schimbare: Printul mostenitor care vrea sa revolutioneze imaginea Arabiei Saudite
Setari Cookie-uri