Nicolae Demetriade este presedintele Asociatiei Nationale a Agentiilor de Turism din februarie 2018. Ajuns la jumatatea mandatului, acesta a vorbit, intr-un interviu acordat wall-street.ro, despre obiectivele ANAT pentru anul 2019, relatia cu Ministerul Turismului, despre lipsa unei strategii privind promovarea turistica, dar si de ce incomingul, adica exportul de servicii, nu este inca o prioritate pentru Ministerul Turismului.

wall-street.ro: Care au fost prioritatile la inceput de mandat? Cate dintre ele ati reusit sa rezolvati?

Nicolae Demetriade: Am venit la ANAT in speranta ca voi putea sa armonizez interesele asociatiilor si patronatelor din turismul romanesc. Nu am fost in teren, asa cum au fost altii care s-au jucat tot timpul. Eu am fost in afara, dar am urmarit fenomenul si am realizat ca, la fel ca in celelalte domenii, interesele si orgoliile unora si altora au facut sa nu se ajunga la un consens pentru a merge spre o directie cu intreaga industrie a turismului. Am sperat, si inca mai sper, ca toti jucatorii din turism vor ajunge sa considere ca important este nu sa se intample ceva pentru unul dintre ei, iar ceilalti sa sufere, ci ca trebuie stabilite niste lucruri pentru intreaga industrie, de care sa profite toti jucatorii.

Am sperat ca venind la ANAT, cu intelegere, fara orgolii, fara resentimente, fara animozitati, sa atrag pe toata lumea intr-o directie buna. Sa incercam sa facem o platforma cu probleme care sa fie de interes pentru intreaga industrie si pe care sa o dam mai departe Ministerului Turismului. Inca ma mai lupt cu acest lucru. Am facut pasi importanti la inceput.
Am reusit sa facem un protocol de colaborare cu FPTR (Federatia Patronatelor din Turismul Romanesc), cu cei de la balneo, ANTREC ( Asociatia Nationala de Turism Rural Ecologic si Cultural din Romania). Am atras in zona de colaborare si FIHR (Federatia Industriei Hoteliere din Romania) si HORA (Organizatia Patronala a Hotelurilor si Restaurantelor din Romania). Insa a aparut o mica problema de forma, mai mult decat de continut, tot din cauza unor orgolii. Vom reusi sa facem lucruri importante pentru turism abia atunci cand vom gasim un limbaj comun si vom reusi sa gandim la fel vizavi de colaborarea cu Ministerul si cu decidentii politici. Unul dintre obiectivele mandatului meu a fost aceasta aducere sub aceeasi umbrela a tuturor jucatorilor din turism. Inca mai sper sa pot realiza acest lucru.

Un alt obiectiv al mandatului meu a fost transpunerea in legislatia din Romania a Directivei Europene nr. 2302/2015, care prevedea asigurarea turistilor in caz de insolventa a agentiilor de turism. Acestru lucru s-a realizat, insa nu in conditiile in care ne-am fi dorit noi. A fost transpusa prin Ordonanta 2/2018 de care suntem foarte nemultumiti.

Aceasta Directiva este din 2015, noi am aplicat-o in 2018. Am reusit sa ajungem cumva la un consens, sa o discutam si sa analizam. 90% din ea am reusit sa o armonizam cu Ministerul Turismului. Dar cei 10% care au ramas ne creeaza mari probleme. Trebuia aplicata pentru ca intram in infringement. Daca reuseam din 2017 sa o acceptam ca un prim draft de Ordonanta, pe care sa o punem in aplicare si, ulterior, sa o modificam fara presiunea infringementului, am fi ajuns sa o punem corect in aplicare.

Sunt foarte multe lucruri care trebuie stabilite in Ordonanta. Cel mai important este fondul de garantare care ar fi trebuit sa dea toate garantiile pasagerilor in caz insolventa a agentiilor. Aici, noi ne-am exprimat nemultumirea ca nu poti sa faci un singur instrument de garantare si am incercat, impreuna cu Ministerul Turismului, Ministerul Finantelor si ANPC, sa gasim instrumente de garantare. Sase luni de zile am discutat numai despre fondul de garantare. Cand Ministerul Turismului a acceptat ideea ca trebuie sa fie si instrumente alternative de garantare, atunci fondul de garantare, gestionat de stat, a renuntat, pentru ca nu i s-a mai parut interesant din punct de vedere financiar. A acceptat Ministerul sa avem si alte instrumente de garantare - scrisorile de garantii bancare sau polite de asigurare, dar a cazut fondul.

Politele de asigurare au inceput sa functioneze, dar pentru sume care nu acopera in totalitate sumele care se vor vehicula pentru pachetele de servicii care vor fi vandute de agentiile de turism. In aceasta situatie, noi nu putem sa ne angajam ca pasagerii, intr-un caz de insolventa a unei agentii de turism, vor putea sa primeasca inapoi toti banii. Spiritul Directivei este sa se ramburseze banii in totalitate.

Facem demersuri la cei care pot sa sprijine realizarea unui fond de garantare, care nu este dorit de toata lumea. Agentiile mici spun ca nu au nevoie de un fond de garantare fiindca sunt suficiente politele de asigurare. In cazul lor, politele de asigurare pot fi pana in 2.000 de euro. Insa aceste agentii nu inteleg un lucru. Dupa 2-3 ani, daca acest fond de garantare se va dezvolta ca nivel de venituri, ar putea sa dispara asigurarile si sa nu mai platesti in fiecare an 1.500-2.000 de euro pe politele de asigurare, pentru ca va exista acel fond de garantare care va putea sa garanteze pentru toata lumea.

Unele agentii de turism mai mici nu sunt de acord sa participe la un fond de garantare de care sa beneficieze marii touroperatori. Asta este modul de abordare a problemei. Agentiile mai mici ar trebui sa inteleaga ca fara touroperatorii mari ei nu au ce sa vanda, iar touroperatorii importanti ar trebui sa inteleaga ca fara agentiile de talie mai mica nu au prin cine sa vanda. Altfel, ar trebui sa o faca ei si nu au logistica necesara astfel incat sa acopere o tara intreaga. Va trebui sa gasim o solutie ca sa ii convingem toti jucatorii ca sunt lucruri care ne fac bine pe termen lung.

Directiva, transpunsa in Ordonanta, ne obliga la niste lucruri care ne depasesc posibilitatile noastre. De exemplu, cea mai mare polita de asigurare din piata este de 4 milioane de euro, in conditiile in care politele normale sunt intre 100.000 si 500.000 de euro. Asta inseamna nu numai costuri, dar si obligatii si riscuri pentru cei care o fac. Din acest motiv, un fond de garantare ar putea sa garanteze pentru intreaga industrie.

wall-street.ro: Se poate crea anul acesta fondul de garantare?

Nicolae Demetriade: Cred ca va fi dificil ca toate agentiile sa se puna de acord in privinta unui fond de garantare, dar trebuie sa plecam de la premisa ca toate agentiile mici si mari vor intelege un lucru, ca este extrem de necesar. Daca se va stabili ca, institutional, acest fond trebuie creat, va trebui cu totii sa participam la crearea fondului.

wall-street.ro: Care sunt planurile ANAT pentru 2019?

Nicolae Demetriade: Vrem sa reformam ANAT. De 27 de ani mergem in aceeasi formula, cu aceleasi probleme, cu acelasi mod de a gandi si actiona, cu aproape aceeasi oameni care au aproape aceleasi idei. Vrem oameni noi care sa vina cu alte viziuni, cu o alta abordare, cu un alt gen de implicare. Daca ramanem la aceeasi parere, ca doar 2-3 oameni din ANAT vin cu idei si restul doar le confirma, asta nu e suficient. Ne trebuie oameni care sa poata sa isi exprime punctele de vedere.

Obiective majore vor mai fi. Mai avem un an in care speram sa finalizam din ele. In momentul de fata incercam sa ajungem la zi cu modul de organizare a ANAT. Multi ani s-a trecut cu destul de multa usurinta de la un presedinte la altul, fara sa fie un proces de predare-primire foarte corect. Incercam sa ajungem la un moment zero ca sa stim unde suntem.

wall-street.ro: Care este relatia ANAT cu Ministerul Turismului?

Nicolae Demetriade: Relatia cu Ministerul Turismului este una speciala. Ii respectam suficient de mult, sper ca Ministerul realizeaza asta din modul in care abordam problemele si cum ne adresam si cum solicitam rezolvarea anumitor lucruri. Ei ne asculta cu atentie, numai ca rezultatul solicitarilor noastre nu coincide intotdeauna cu ce ne propunem. Deciziile le iau tot dumnealor. Nu trebuie sa ii acuzam nici de faptul ca nu cunosc extrem de bine activitatea ANAT, pentru ca nici unii dintre noi nu suntem pe aceeasi lungime de unda cu cei din Minister. Cred ca putem sa speram ca vom avea o colaborare din ce in ce mai buna cu Ministerul.

Personal, de cand am venit la ANAT am avut un dialog cu Ministerul Turismului, dar nu vreau sa creada cineva ca imi pun sperante maxime. Asteptam din partea Ministerului sa inteleaga mai bine problemele noastre, asteptam sa inteleaga ca nu trebuie sa fie doar declaratii politice in mesajele transmise de Minister, ca o implicare in a face din turism o ramura prioritara pentru intreaga economie ar fi benefica si Ministerului si intregii tari.

wall-street.ro: Cum a ajuns ANAT in vizorul Consiliului Concurentei? Cum pot fi evitate situatii de acest gen pe viitor?

Nicolae Demetriade: Noi am ajuns in vizorul Consiliului Concurentei din cauza unor discutii sensibile pentru CC. In 2013, atunci cand a inceput ancheta, se cunostea putin despre ce inseamna o discutie sensibila din punct de vedere al concurentei. Trebuie sa intelegem ca si CC a inceput sa isi faca mai bine cunoscute intentiile si preocuparile, dar si legislatia pe care vor sa o transmita tuturor agentilor. Pana la momentul respectiv, cred ca ar fi stiut mai bine despre aceste reglementari pe linie de concurenta firmele mari, multinationale, care au multe instruiri pe aceasta tema. In asociatii ca ale noastre, cei care erau la vremea respectiva, doar discutau despre ceea ce credeau ei ca ar putea sa imbunatateasca mediul de afaceri, nu sa il distruga. Conform legislatiei Consiliului Concurentei, chiar si numai discutiile in sine pot genera investigatii.

wall-street.ro: Aceste lucruri erau necunoscute agentiilor de turism?

Nicolae Demetriade: Nu pot sa zic ca erau total necunoscute. Trebuie sa fim corecti, sa nu credem ca eram veniti de pe alta planeta si nu stiam lucrurile astea. Lumea banuia, dar nu anticipa ca aceste discutii pot provoca cataclisme de asa amploare. Din acest motiv, cei de la Consiliul Concurentei au apreciat ca este mai bine ca toata legislatia lor sa poata fi transmisa la toate agentiile de turism. Noi ne-am angajat sa facem instruiri cu toate agentiile membre ANAT. Acesta a fost un motiv important pentru care au acceptat reducerea amenzii.

wall-street.ro: Ati transmis ca ANAT isi propune sa devina mai transparenta in relatia cu consumatorii? Concret, ce inseamna asta?

Nicolae Demetriade: Vom pune pe site-ul ANAT toate reglementarile care sunt obligatorii pentru agentiile de turism, astfel incat sa inteleaga cum sa abordeze si sa accepte conditiile contractuale cu turistul. De asemenea, vrem sa ii ajutam pe consumatori sa inteleaga ce drepturi si obligatii au.

wall-street.ro: Care au fost evenimentele pozitive care au marcat industria turismului in anul 2018?

Nicolae Demetriade: Cel mai pozitiv element a fost aprobarea voucherelor de vacanta, insa nu am vrea sa facem din acest bonus acordat angajatilor cea mai grozava masura pe care a luat-o Guvernul pentru turism. Este, intr-adevar, o infuzie de 250 de milioane de euro in economie, de care suntem multumiti. De aceste vouchere beneficiaza, in proportie de 90%, structurile de cazare si cele de masa, dar si agentiile de turism in masura in care intermediaza aceste vouchere.

Nu credem, insa, ca voucherele au rezolvat problemele in turism. In primul rand, nu am vrea sa lase hotelierilor impresia ca asta va merge la infinit, nu am vrea sa lase impresia ca asta rezolva problema turismului. De ce? Fiindca sunt bani alocati de la bugetul de stat si foarte bine ca Guvernul sprijina turismul, sprijina si bugetarii pe care ii obliga sa se recupereze dupa un an de munca, dar faptul ca acesti bani au intrat in industria de profil, in hoteluri si restaurante, ar putea sa creeze impresia ca a inceput sa mearga foarte bine turismul. Invit pe toata lumea sa priveasca spre viitor si sa inteleaga ca in turism trebuie sa ai crestere prin export de servicii.

E adevarat ca si romanii contribuie la dezvoltarea turistica, dar adevarata plusvaloare va fi din atragerea turistilor straini. Pentru ca banii lor vrem sa ii folosim, nu banii de la Guvern. Daca vrem banii Guvernului, facem o presiune si cerem nu 250 de milioane de euro, ci 500 de milioane de euro. Ajungem in situatia sa zicem ca nu mai avem nevoie nici de facilitati pentru investitori in turism, pentru ca avem capacitatile turistice asigurate la un nivel ridicat in momentul de fata. Aceste vouchere de vacanta reusesc sa incarce gradul de ocupare si in extrasezon. S-ar putea crede ca suntem fericiti, insa nu este deloc asa. Fara investitii serioase in turism, mai ales in zona de cazare, inseamna ca batem pasul pe loc.

wall-street.ro: De ce sunt atat de putine agentii de turism care fac incoming?

Nicolae Demetriade: In acest moment sunt in jur de 50-60 de agentii de incoming. Sunt atat de putine fiindca este greu sa promovezi Romania pe cont propriu. Cum sa vina turistii straini in Romania daca nu stiu despre noi, daca avem birourile de promovare externe inchise? Avem ce sa le aratam in tara, cu ce sa ii impresionam, dar nu avem promovare. In conditiile acestea, cum sa faca agentiile incoming?

Mai e o problema. Noi vrem sa promovam toata tara odata la fiecare targ. Agentiile de turism vin si promoveaza fiecare ce crede de cuviinta. Nu exista asa ceva! Trebuie sa ai un obiectiv la fiecare targ la care participi, trebuie sa stii ce vrei sa promovezi. Nu poti sa promovezi toata Romania. Trebuie sa ne concentram pe cateva atractii turistice de interes. La aceste targuri de promovare nu trebuie sa mai participe fiecare cum crede de cuviinta. Ministerul, impreuna cu agentiile, trebuie sa stabileasca o tematica, altfel este timp pierdut. In plus, niciodata pe perioada targurile nu se face publicitate in presa, in tarile in care au loc targurile. Suntem intr-un anonimat aproape desavarsit.

Citeste si: Turismul de incoming, "mana cereasca" pentru bunastarea Romaniei

wall-street.ro: In ultimii ani, bugetul pentru promovarea turistica a ramas necheltuit. Unde greseste Ministerul Turismului? Ce solutii propuneti?

Nicolae Demetriade: In 2017, din bugetul de 5 milioane de euro dedicat promovarii turistice s-au cheltuit 2 milioane de euro. Anul acesta, in jur de 11-12 milioane de euro sunt pentru promovare. Toata lumea spune ca este o suma extraordinara. Ne comparam cu ce s-a intamplat in anii anteriori, dar nu ne comparam cu nivelul la care ar trebui sa fim. Nu stim daca Ministerul va reusi sa gestioneze corect bugetul, dar daca va avea nevoie de sprijinul nostru, vom veni cu tot ceea ce se asteapta din partea ANAT.

Israelul are un buget de promovare de 100 de milioane de euro, Austria are un buget de promovare de 27 de milioane de euro. Noi zicem ca am facut un pas extraordinar pentru ca avem peste 10 milioane de euro, insa nu este suficient sa ai niste bani de promovare, trebuie sa stii si ce sa promovezi. Daca promovezi toata tara nu prea promovezi, de fapt, nimic.

E necesara promovarea, dar ca sa promovezi trebuie sa creezi o scoala de turism adevarata. Nu poti sa faci promovare, dar sa nu ai personal pregatit. Nu mai avem forta de munca nici macar necalificata, nu mai vorbim de cei calificati. Multi romani sunt plecati in strainatate si nu reusim sa ii aducem inapoi in tara.

wall-street.ro: Unde trebuie investiti banii cu prioritate?

Nicolae Demetriade: Marea problema este de a se acorda si facilitati pentru investitorii reali din industria turismului. Vom intelege ce inseamna turismul numai atunci cand vom aveam in Romania 10 milioane de turisti. Vom intelege cat ar putea sa contribuie la PIB-ul Romaniei, la bunastarea Romaniei.

wall-street.ro: Cum va arata 2019 pentru industria de turism?

Nicolae Demetriade: S-ar putea ca si anul acesta sa arate bine. Se vor acorda mai multe vouchere de vacanta si estimam ca vor fi 350 de milioane de euro care vor intra in industrie. In plus, avem posibilitatea pe mandatul Presedintiei Romaniei la Consiliul UE sa atragem turisti straini. Ne pregatim serios pentru organizarea Campionatului European de Fotbal din 2020 si se lucreaza serios pentru a reusi sa fim mai pregatiti atunci. Ca sa fim pregatiti atunci trebuie sa incepem de acum. Promovarea pe site-ul UEFA, de exemplu, ne-ar putea ajuta sa atragem turistii straini in Romania.

Cred ca avem perspective mai bune, dar ar trebui sa nu mai fie atatea schimbari. Daca in fiecare an se schimba ministrul Turismului, nu putem sa ii banuim pe cei care vin ca stiu lectiile la fel de bine ca si noi. Daca ministrii sunt schimbati des, nu au timp sa inteleaga problemele. Asa s-a ajuns in situatia in care unii dintre ei au luat decizii catastrofale pentru industrie (inchiderea birourilor de promovare externa). E greu sa repari in anul urmator tot ce s-a stricat.

Citeste si: Dragos Anastasiu (ANAT): Daca nu ne atingem potentialul in turism, de vina e industria, nimeni altcineva

Sursa foto: Agerpers / Simion Mechno

Te-ar putea interesa si:


Mai multe articole din sectiunea Turism »



Citeste si
Investitii de peste 100 de MIL. lei in partia de schi de la Voineasa