Sunt spatii stradale

Sunt spatii stradaleReteaua de tip fast-food KFC a deschis in luna septembrie cel de-al 18-lea restaurant din Bucuresti, la parterul cladirii Dorobanti 239, cunoscuta ca fiind fostul sediu central al Petrom. KFC opereaza in Romania sub contract de franciza, acordata in 1997 companiei US Food Network, controlata de omul de afaceri Puiu Popoviciu. Tot Popoviciu este si proprietarul cladirii Dorobanti 239, asa incat deschiderea restaurantului KFC poate fi considerata o miscare fireasca. Motivele pentru care cladirile de birouri devin atragatoare pentru lanturile de fast-food sunt insa mai multe.

"Cand retailerii aleg sa deschida in astfel de spatii, le considera ca facand parte din stocul traditional de spatii comerciale stradale, pentru ca sunt situate pe artere comerciale si au intrare din strada. Acesta este cazul cladirilor America House si Dorobanti 239. Practic, este vorba de spatii stradale bine situate, in zone de birouri, dar pe artere comerciale", spune Alexandru Preda, associate director in cadrul companiei de consultanta imobiliara Colliers International.

Vizibilitate si accesibilitate sunt motivele invocate si de Mihaela Petruescu, account manager in cadrul departamentului de retail al CBRE. "Marii operatori de fast-food opteaza in ultima vreme pentru deschideri de noi locatii in cadrul cladirilor de birouri datorita avantajelor cumulate pe care le prezinta spatiile comerciale in astfel de cladiri: maxima vizibilitate si accesibilitate, trafic pietonal intens precum si prezenta unui numar de cateva sute sau chiar mii de potentiali clienti din cadrul cladirii", detaliaza ea.

Sursa foto: Restograf.ro

Facilitatile acordate de proprietari

Facilitatile acordate de proprietariPe langa argumentele date de accesibilitatea si vizibilitatea spatiilor, un motiv pentru care operatorii de fast-food incep sa se extinda in cladirile de birouri este dat de facilitatile acordate de proprietari, care contribuie la sporirea atractivitatii acestor spatii in detrimentul celor stradale clasice, spune Mihaela Petruescu de la CBRE.

"Pentru proprietarii de cladiri de birouri partea de retail nu constituie businessul principal comparativ cu proprietarii de malluri. Astfel, retailul este vazut mai mult ca un plus adus chiriasilor pe partea de birouri, iar pentru un operator bun de retail chiria se discuta cu mai mare flexibilitate, deci chiriile sunt mult mai mici decat in malluri", explica si Carmen Ravon, senior consultant in cadrul Jones Lang LaSalle.

Ea subliniaza insa ca la discutarea contractelor de inchiriere se pune accent pe gradul de ocupare al cladirii in care se afla spatiul, dar si a imprejurimilor. In plus, exista situatii in care chiria poate creste procentual in functie de cresterea numarului de angajati sau a metrilor patrati inchiriati pe partea de birouri.

In ceea ce priveste chiriile, Bogdan Marcu, senior consultant in cadrul diviziei de retail a DTZ Echinox, spune ca, in medie, acestea sunt cu aproximativ 25-30% mai mici decat in centrele comerciale.

Au trafic constant

Au trafic constantBogdan Marcu de la DTZ Echinox afirma ca in ultima perioada operatorii de fast-food se orienteaza si catre zonele consacrate de birouri datorita fluxului constant de clienti existent pe toata durata zilei si, in special, in intervalul pranzului, cand aceste locatii asigura un volum mai mare de activitate decat cel al centrelor comerciale.

"Faptul ca exista un numar constant de de oameni care tranziteaza cladirile importante de birouri reprezinta in acest moment un factor de siguranta in deciziile retailerilor de a bugeta noi locatii, datorita estimarilor mult mai corecte pe care le pot face. Centrele comerciale performeaza cu precadere in weekend, pe cand traficul in zonele de birouri este mai mare in timpul saptamanii", explica Marcu.

Putere de cumparare peste medie

Putere de cumparare peste medieIntrarea jucatorilor din fast-food in cladirile de birouri nu este justificata doar de traficul constant, ci si de calitatea acestuia.

"In astfel de imobile, operatorii au un public captiv, cu putere de cumparare peste medie, pentru ca vorbim de angajati ai unor firme care isi permit sa fie in cladiri de birouri si care, cu siguranta, vor cumpara macar o data pe zi de la fast-food", arata Carmen Ravon.

Pot livra in imprejurimi

Pot livra in imprejurimiNu in ultimul rand, operatorii de fast-food care intra in cladirile de birouri mizeaza pe faptul ca pot atrage clienti din alte cladiri apropiate si pot oferi servicii de livrare din spatiul inchiriat astfel incat sa nu se adreseze numai clientilor din cladirea respectiva, afirma Carmen Ravon de la Jones Lang LaSalle.

Spre exemplu, in apropiere de restaurantul KFC din Dorobanti se afla cladirile Charles de Gaulle Plaza, care gazduieste chiriasi precum Vodafone, Raiffeisen Bank sau UniCredit Tiriac, dar tot in zona de afla si sediile bancilor Alpha Bank sau Bank of Cyprus.

In acest context, ramane de vazut daca lanturile de fast-food vor continua extinderile in cladirile de birouri si daca alti jucatori, precum Burger King, vor aborda strategii similare de dezvoltare.

Sursa foto: Dreamstime