Seful Fiat si Chrysler, Sergio Marchionne, a declarat recent ca se teme de puterea producatorilor chinezi de masini, dupa ce in Brazilia a vazut cum vanzarile marcii italiene scad, erodate de cele ale marcilor din China. “Nu ne permitem sa fim nepregatiti pentru ascensiunea chinezilor si sa ne consideram invincibili. Trebuie sa devenim mult mai competitivi”, a spus Marchionne.

Potrivit unui studiu realizat in Germania, 25% din populatie ar cumpara o masina din China, iar 40% din oamenii care detin masini din Asia ar putea-o schimba cu una chinezeasca. „Romanii vor cumpara astfel de marci, urmand trendul european”, considera Dudy Perry, CEO New Kopel Group, importatorul masinilor chinezesti Chery in Romania.

Perry mai spune ca producatorii chinezi de masini au exportat anul acesta cu 57% mai multe autoturisme decat anul trecut. „In ultima perioada, masinile chinezesti au fost mult imbunatatite din punct de vedere calitativ, iar oamenii vor intelege dupa ce le vor testa (vor fi la fel ca celelalte modele asiatice). Constructorii chinezi au inceput deja sa se extinda cu puncte de asamblare in Rusia, dar si in Bulgaria (Great Wall are o unitate de productie), putem spune ca producatorii chinezi au intrat deja pe piata europeana”, a adaugat seful New Kopel.

Consultantii romani din industrie sunt de aceeasi parere, constructorii chinezi de autoturisme au sanse de reusita in Europa.

“China are resursele necesare pentru a deveni un jucator puternic in aproape orice industrie, inclusiv cea auto. Succesul pe piata europeana depinde, printre altele, si de ajustarea strategiei la nevoile si mindframe-ul consumatorului din zona euro, ceea ce inseamna “confruntarea” perceptiei de “calitate indoielnica” construita in jurul unor produse chinezesti. In acelasi timp, pretul nu este un element neglijabil in decizia de achizitie a unui autovehicul, ceea ce inseamna ca producatorii chinezi au deja o parghie puternica la dispozitie. Printr-o strategie coerenta de brand si comunicare se pot aduce corectii pe indicatorii de imagine care tin de calitate“, este de parere Iulia Cornigeanu, senior research consultant GfK Romania.

Chinezii vor incerca intai sa preia marci europene, iar apoi sa aduca brandurile proprii mizand pe preturile mult mai mici decat ale marcilor concurente.

“Cel mai probabil, patrunderea producatorilor auto chinezi pe piata europeana se va face mai degraba prin achizitia unor branduri locale cunoscute deja pentru siguranta si fiabilitatea acestora (asa cum este cazul Volvo sau preluarea MG Rover de catre Nanjing Automobile), decat prin promovarea unor branduri chinezesti. Anumiti producatori chinezi si-au facut deja intrarea pe piata auto europeana prin achizitionarea unor producatori locali. Este cazul Geely care a achizitionat anul trecut Volvo. Este posibil sa vedem mai multe astfel de achizitii pe viitor pe masura ce investitorii chinezi vor urmari sa-si valorifice lichiditatile acumulate si vor cauta oportunitati de extindere pe pietele externe”, considera Andrei Cretu, manager, consultanta pentru management, PwC Romania.

Citeste si:

Potrivit mangerului PwC, producatorii chinezi se vor diferentia si prin motorizarea electrica sau hibrida, acolo unde acestia investesc substantial in cercetare si dezvoltare, avand de asemenea si o sustinere puternica din partea statului.

„Pentru moment, exista sustinere pentru importurile anumitor branduri chinezesti, cu finantari substantiale din partea anumitor investitori. Odata cu maturizarea cererii si educarea consumatorilor, este de asteptat ca si producatorii chinezi sa se alinieze cerintelor de siguranta si calitate, desigur ajustate pentru segmentele de populatie tintite. Trebuie subliniat ca aceste automobile vor deservi cererea aflata intr-un segment „economic” al populatiei, acolo unde pretul final inca are o pondere mult mai mare in decizia de achizitie, comparativ cu anumite aspecte calitative”, a mai spus Cretu.

Piata auto din China a inregistrat o crestere sustinuta in ultimii ani, iar gradul inca redus de motorizare din aceasta tara, numarul ridicat al populatiei si veniturile in crestere ale acesteia conduc la un potential foarte bun de dezvoltare si pe viitor.

Potrivit datelor PwC, in 2010 s-au vandut 18,1 milioane de masini in China, aproximativ 25% din productia auto mondiala. In acelasi timp, in China s-au produs 14,5 milioane de autovehicule.

„Estimam ca o serie de masuri pe care autoritatile chineze le vor lua in viitorul apropiat pentru a tempera inflatia si a reevalua moneda nationala, yuan-ul, in scopul de a stimula economisirea si a domoli consumul, vor duce la o reducere a ritmului de crestere a pietei auto din aceasta tara. Cu toate acestea, estimam ca dezvoltarea productiei auto din China va reprezenta o parte foarte consistenta a cresterii productiei auto la nivel global, care, in conditiile in care nu vom avea parte de o revenire a crizei financiare globale, ar putea depasi 80 de milioane de unitati in 2012”, este de parere managerul PwC.

Cu aproximativ un milion de milionari, China a devenit practic motorul global al vanzarilor de automobile din categoria premium. Majoritatea producatorilor isi indreapta atentia catre aceasta piata, fiind inregistrate investitii majore.