"Sunt trei proiecte de concesiune: Comarnic - Brasov, centura Sud si Craiova - Pitesti, toate sunt in derulare. Centura Sud si Comarnic - Brasov au aceleasi termene, sunt in derulare in acelasi timp, iar Craiova - Pitesti este intarziata cu doua luni fata de ele. Noi am spus ca desemnam castigatorul in octombrie la Comarnic, in noiembrie la centura Sud si in decembrie la Craiova - Pitesti. Toate ar trebui sa se termine - cea care poate dura cel mai mult tot Comarnic - Brasov ramane, pentru ca celelalte doua sunt in campie - pana la alegerile din 2016", a spus ministrul delegat pentru Proiecte de Infrastructura de Interes National si Investitii Straine la emisiunea "Dupa 20 de ani", difuzata de Pro TV.

La tronsonul Comarnic - Brasov, ofertele pentru preselectie la dialog competitiv au fost depuse la finele lunii februarie, pe lista fiind inscrise compania China Communications Construction si asocierile Spedition UMB-Tehnostrade, Vinci - Strabag - Aktor si Impregilo - Salini, noteaza Mediafax.

Pentru constructia drumului expres/autostrazii Craiova - Pitesti au depus oferte un consortiu romanesc format din companiile Spedition UMB si Tehnostrade si asocierile straine Obrascon Huarte Lain - OHL ZS din Spania, China Communications Construction Company - Dogus Insaat Ve Ticaret (Turcia) - Egis Projects (Franta), Strabag (Austria) - Vinci (Franta) - Aktor (Grecia) si Impregilo - Salini din Italia.

CNADNR a primit la finele lunii martie candidaturi de la companii straine precum Strabag, Vinci, Aktor si Astaldi sau romanesti, printre care Tehnostrade, Spedition UMB si Euro Construct Trading'98, pentru atribuirea contractului de concesiune de lucrari publice privind proiectarea, constructia, finantarea, operarea si intretinerea Autostrazii de Centura Sud a municipiului Bucuresti si operarea si intretinerea Autostrazii Bucuresti-Constanta si a Autostrazii Bucuresti-Pitesti.

Intrebat daca pretul estimat pentru tronsonul Craiova - Pitesti, cu o lungime de 121 km, care se ridica la 1,7 miliarde euro, nu este prea ridicat, el a raspuns ca acesta include si operarea pe urmatorii 26 de ani, intretinere si reabilitari, constructia efectiva urmand sa coste aproximativ 600-700 milioane euro.

"Licitatia incepe de la acel pret si se negociaza in jos, nu in sus. Sa stiti ca aceste cifre nu numai ca sunt aprobate prin indicatori tehnico-economici, deci facute de catre specialisti, dar ele trebuie sa treaca si doua examene foarte importante. Este examenul Eurostat, la Comisia Europeana, si este examenul bancii care finanteaza. Banca nu finanteaza o fictiune", a spus el.

Legat de termenele de realizare a proiectelor, Sova a afirmat ca acestea nu depind doar de vointa autoritatilor.

"Te asezi la masa cu inginerii, cu constructorii, cu proiectantii. Noi venim si spunem: «Eu vreau termenul de realizare sa fie in doi ani». Vine inginerul si spune: «Da, duumneavoastra puteti sa vreti in doi ani, numai ca din punct de vedere tehnologic, uscarea betonului se face intr-un anumit termen, pe care noi vi-l calculam si va aratam ca indiferent ce vreti dumneavoastra, s-ar putea sa fie mai mult». Deci nu este vorba numai de vointa mea ca ministru. Eu am spus si repet aici: ma mut cu cortul pe Comarnic - Brasov ca sa nu stea cineva degeaba, dar sunt - le-am inteles si eu in interior acum - anumite chestiuni care tin de proceduri", a afirmat ministrul.

Citeste si:

El a adaugat ca pentru realizarea tronsonului Comarnic - Brasov "trebuie sa scoti din munte patru milioane de metri cubi de piatra si sa bagi patru milioane de metri cubi de beton".

Statul a mai incercat de doua ori sa construiasca autostrada Comarnic-Brasov, ultima tentativa avand loc in 2010, cand castigatorul licitatiei, asocierea Vinci (Franta)-Aktor (Grecia), a renuntat la contract. Grupul elen Ellaktor, din care face parte compania Aktor, a anuntat ca a anulat contractul de constructie a autostrazii pentru ca statul roman nu a acceptat anumite clauze, situatie care a facut imposibila asigurarea finantarii.

"Pe vremea domnului ministru Berceanu s-au facut doua greseli fundamentale, si nu din punct de vedere al politicii, din punct de vedere al abordarii financiare. Nu s-a discutat cu bancile deloc, si dupa sase luni de la semnarea contractului au venit bancile si au spus ca proiectul este nebancabil.

Asta a fost una, si a doua este ca nu s-a tinut cont de regulile din datoria publica, si intra pe datoria publica o suma uriasa, care nu putea fi suportata de stat. Acum ne luptam si cu acesti doi monstri care sunt ideea de bancabilitate si neintrarea pe datoria publica. Si trebuie sa gasesti solutii. Sunt formule financiare, formule de riscuri, pentru care lucreaza consultanti care se pricep la treaba asta", a spus Sova.

Ministrul delegat a afirmat ca anul acesta vor fi finalizati 142 de kilometri de autostrada, prima inaugurare urmand sa aiba loc in luna mai, pe tronsonul Deva-Orastie.

"Avem, de exemplu, o problema foarte importanta, pe Orastie-Sibiu, lotul trei, unde avem o alunecare de teren de sase kilometri, din cauza unei solutii tehnice care a fost stabilita de la inceput ca trebuiau sa faca tunel, oamenii nu au facut tunel, au crezut ca pot face fara tunel, uite ca s-a surpat terenul si acum termenul pe care il avem este 18 luni de la data la care rezolvam aceasta problema", a adaugat ministrul.

Potrivit oficialului, la lucrarile de autostrada exista intarzieri care nu tin de constructori, ci de "chestiuni administrative".

"De exemplu, nu li s-a pus la dispozitie terenul pentru ca nu au terminat exproprierile. Ca sa faci exproprieri, noi in Romania avem o problema foarte mare, majoritatea oamenilor nu au proprietatile inregistrate cadastral. Ca sa le faci exproprieri trebuie sa te duci tu sa le inregistrezi cadastral intai, dupa aia sa-i expropriezi. (…) S-au facut exproprierile pe anumite tronsoane de autostrada cu un an jumate, doi ani intarziere, pe munca CNADNR", a completat el.