"Intr-un peisaj atipic, asa cum a fost industria romaneasca in mai toate timpurile, intr-un peisaj lipsit de predictibilitate si de politici unitare, sarcina operatorilor economici care activeaza in acest segment este una extrem de dificila. Lipsa de predictibilitate care s-a instalat la nivelul mecanismelor pietei in ansamblul lor are o implicatie directa asupra comportamentului cumparatorului si asta sigur ca schimba foarte mult randamentul si eficienta politicilor pe care operatorii economici le pot aplica in aceasta piata", a declarat Cristian Milea, directorul general al Opel Romania, la conferinta "Cheie, contact, sales - Cum relansam industria auto din Romania".

Vanzarile Opel au inregistrat o crestere de 3,5% in primele patru luni, pe o piata care a scazut in acest interval cu 10,8%, potrivit sursei citate, scrie Mediafax.

Milea a afirmat ca exista inca apetit din partea investitorilor pentru a intra in aceasta industrie, in ciuda regresului pietei.

"Proiectele care se deruleaza acum au rolul unor optimizari ale unor proiecte de industrie deja existente", a spus reprezentantul Opel Romania.

Reteaua companiei fost extinsa cu trei puncte in ultimele sase luni, alte trei proiecte fiind in prezent in derulare.

Prezent la eveniment, Viorel Dumitrescu, consilier Directia de Politici Industriale la Ministerul Economiei, a prezentat unele date privind evolutia afacerilor si numarul de angajati din sectorul auto, in intervalul 2009-2011.

Printre "punctele tari" ale industrie auto se numara costul muncii inca relativ redus si forta de munca calificata si usor adaptabila la tehnologii noi, productia derulata de Dacia si Ford, dimensiunea pietei interne si gradul relativ redus de motorizare. Pe de alta parte, printre "punctele slabe" se numara infrastructura rutiera nedezvoltata, scaderea masiva a cererii pe piata auto interna, cauzata de creditul auto care are "niste conditii mai dure", subcapitalizarea fabricantilor de componente si parcuri industriale putine si insuficient amenajate.

"In prezent, in minister se lucreaza la cele patru strategii: competitivitatea, industrializarea, strategia pentru export si cea pentru inovare. Pentru aceasta, noi am avut niste intalniri cu toate sectoarele industriale, bineinteles si cu sectorul auto, am colectat solicitarile lor si dorintele, care vor fi prinse in aceasta strategie", a spus Dumitrescu.

Intrebat daca autoritatile deruleaza discutii cu companii interesate de viitoare investitii in sectorul auto, oficialul a afirmat. "Cel putin din cate stiu eu, nu exista asa ceva. Nu pot sa va raspund la aceasta intrebare", a spus el.

Christian von Albrichsfeld, director general al Continental Automotive Romania, a afirmat ca grupul auto german a gasit in Romania, in ultimii 12 ani, un mediu de business bun pentru crestere, printre factorii pozitivi numarandu-se raportul pozitiv cost/performanta, suportul din partea autoritatilor, taxa unica sii subventiile pentru investitii.

Grupul german a ajuns anul trecut la zece locatii Romania, 11.850 de angajati si investitii totale de aproximativ 700 de milioane euro.

Citeste si:

Pe de alta parte, reprezentantul Continental a aratat ca reducerea investitiilor directe la nivel local in ultimii ani este un minus pentru Romania, care a pierdut la nivelul competitivitatii pe acest segment in raport cu unele state vecine.

Alte puncte slabe sunt lipsa scolilor profesionale si disparitia mesterilor, dar si dificultatea de a pastra angajatii buni, multi preferand sa emigreze.

"Ei pleaca si spun ca nu mai au incredere in sistemul romanesc, iar asta ma sperie. (...) Trebuie sa dam incredere oamenilor ca lucrurile se pot schimba si aici", a spus von Albrichsfeld.

Reprezentantul Continental a afirmat ca grupul german continua sa vada in Romania o tara interesanta pentru investitii in domeniul auto, dar are nevoie de stabilitate, predictibilitate, pastrarea angajamentelor si promisiunilor facute de autoriati, dar si de dezvoltarea infrastructurii.

"Am nevoie de infrastructura, am nevoie de strazi", a adaugat von Albrichsfeld.

Marius Tudor, secretar general al Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile (APIA), a afirmat ca datele privind vanzarile la cinci luni nu sunt deocamdata consolidate, iar efectele programului Rabla in piata vor putea fi vazute peste 2-3 luni.

"Dincolo de asteptarile pe care piata le are de la aceste mecanisme de stimulare, programul Rabla, timbrul de mediu, credem ca - APIA a si facut propuneri in acest sens autoritatilor - este necesara schimbarea modului de gandire a impozitului anual, care sa nu mai fie in functie de capacitatea cilindrica, ci in functie de norma de poluare, de emisiile de dioxid de carbon, asa cum sunt de altfel recomandarile Comisiei Europene din decembrie anul trecut", a spus reprezentantul asociatiei.

Unul dintre proiectele legislative aflat in atentia industriei auto si monitorizat de APIA este cel legat de limitarea deductibilitatii amortizarii, ca valoare si categorii. Totodata, APIA vizeaza mentinerea legislatiei privind protectia desenelor si modelelor componentelor vizibile. "Fara o recuperare a investitiei in tehnologie, nimeni nu va fi interesat sa investeasca in Romania", a mai spus Tudor.

Vanzarile de autovehicule noi au scazut cu 10,9% in primele patru luni, la 21.916 unitati, iar segmentul autoturismelor a inregistrat livrari mai mici cu 11,4%, la 18.137 unitati, conform APIA.

Anul trecut, vanzarile de autoturisme si vehicule comerciale noi s-au diminuat cu 20,9%, la 87.505 de unitati, una dintre cele mai mari scaderi din UE, potrivit datelor furnizate la inceputul lunii februarie de APIA.