"Volkswagen are circa 15 miliarde euro in cash, insa costurile scandalului vor fi mai mari de atat. Grupul ar trebui sa se pregateasca pentru austeritate", a declarat pentru AFP Ferdinand Dudenhöffer, profesor la Centrul de Cercetare Auto al Universitatii din Duisburg.

Gigantul auto german, cu venituri de 200 de miliarde euro anual, a prevazut in septembrie 6,5 miliarde euro pentru a modifica in prima faza o parte dintre motoarelor poluante implicate in scandal. Dar "asta nu este suficient", a spus noul sef al grupului german Matthias Müller, care vede consecintele financiare si comerciale imposibil de prezis.

La ce amenzi va primi VW de la mai multe guverne si compensatii cerute de clienti si actionari, factura poate fi foarte mare. In Statele Unite, penalitatile cele mai mari pot teoretic ajunge la 18 miliarde de dolari (16 miliarde euro). O suma pe care profesorul Dudenhöffer o considera nerealista si o estimeaza la 10-12 miliarde euro.

Adam Hull, analist la Berenberg in Londra, crede ca penalitatile cerute de guverne din afara SUA vor fi de pana la 5 miliarde euro.

Citeste si:

O alta amenintare sunt procesele. In America sunt procese de grup in care sunt cerute compensatii, in timp ce in Europa sunt procese individuale unde clientii spun ca au vrut sa conduca o masina care nu polueaza si se simt inselati. In Stuttgart sunt peste 1.000 de procese spune un avocat.

Actionarii Volkswagen au fost puternic afectati si de scaderea pe bursa, -40% in doua saptamani. Pentru a face fata, producatorul german va fi fortat sa faca sacrificii uriase. Probabilitatea ca VW sa taie din investitiile de 107 miliarde euro pe care le avea in plan intre 2014 si 2018 este foarte mare.

Opinii diferite spun ca Volkswagen ar putea renunta la unul sau mai multe branduri din cele 12, motocicletele Ducari, marca de lux Lamborghini sau cea de camioane Scania. O scadere de 1-3% a vanzarilor ar putea fi nivelul suportabil pentru ca grupul sa nu renunte la un brand.

Campania de rechemare VW incepe in ianuarie

Volkswagen (VW) va lansa campania de rechemare in service a automobilelor diesel dotate cu softul care manipuleaza rezultatele testelor de poluare in luna ianuarie, a declarat directorul general Matthias Muller. Grupul Volkswagen a recunoscut in septembrie instalarea dispozitivului electronic care induce in eroare sistemele de masurare a noxelor la motoarele Euro5 diesel. Modelele afectate sunt Volkswagen Jetta din perioada 2009-2014, modelele Beetle si Golf, precum si modelul Volkswagen Passat din 2014-2015 si modelul Audi A3.