Alianta care ar fi creat un gigant al industriei nu se va mai produce: General Motors, si grupul Renault-Nissan au decis sa nu formeze o alianta, cauza principala fiind reprezentata de neintelegerile financiare dintre cele trei parti. Care sunt insa directiile alese de cei trei constructori?
General Motors Corp, Renault SA si Nissan Motor Co. au decis sa puna capat discutiilor care durau de trei luni, cei trei constructori auto considerand ca o alianta nu ar fi benefica. Motivul principal care a stat la baza acestui esec este reprezentat de nemultumirile financiare ale General Motors, Consiliul de Administatie al GM votand in unaminitate pentru respingerea propunerii formarii unei aliante.

Principalul motiv care a stat la baza acestei decizii este refuzul primit din partea Renault-Nissan in privinta unei compensatii financiare pentru GM. Liderul industriei auto a cerut grupului francez cateva miliarde de dolari, considerand ca o posibila alianta intre cele trei companii nu ar aduce aceleasi beneficii pentru GM comparativ cu cele pentru Renault-Nissan.

"General Motors ar fi dorit ca Renault-Nissan sa accepte sa recompenseze financiar GM pentru intrarea sa in aceasta alianta, in special printr-o investitie semnificativa a grupului Renault-Nissan in GM. In schimb, Renault si Nissan considera ca tocmai principiul acestei compensatii este contrar spiritului unei aliante", se arata in comunicatul comun dat publicitatii de cele tei societati.

GM merge singura mai departe

Rick Wagoner, CEO-ul GM, a declarat imediat dupa acest anunt ca o alianta GM-Renault-Nissan ar fi adus beneficii numai pentru partea franco-japoneza, constructorul american fiind deja in redresare. Dupa pierderi de aproximativ 10 miliarde de dolari anul trecut, constructorul american a inregistrat 1,2 miliarde de dolari profit operational in Q2, compania raportand in continuare pierderi nete, dar numai din cauza platilor compensatorii oferite angajatilor.

35.000 de angajati au plecat de buna voie de la GM, obtinand plati compensatorii care s-au cifrat in total la 3,7 miliarde de dolari explicand astfel pierderea finala a producatorului american in Q2. Producatorul american a estimat ca va economisi in acest an aproximativ noua miliarde de dolari, GM estimand ca ar putea iesi pe profit in urmatoarele doua trimestre din 2006.

Aceeasi suma a fost avansata si de expertii Renault-Nissan, care au afirmat ca o alianta a celor trei companii au aduce economii anuale de peste 10 miliarde pentru GM, insa situatia actuala a companiei americane a determinat respingerea unei aliante. Decizia GM este intrepretata de analisti si ca un nou vot de incredere acordat lui Rick Wagoner, actionarii acordandu-i incredere in continuare in pofida dorintei lui Kirk Kerkorian, principalul actionar al GM, care a initiat si sustinut aceasta posibila alianta.

Renault si Nissan, deschise altor propuneri

In urma esecului inregistrat in negocierile cu GM, reprezentantii constructorilor Renault si Nissan au afirmat ca sunt deschisi oricarei propuneri de foarmare a unei aliante cu un constructor american. Cele doua companii au inregistrat usoare scaderi ale vanzarilor in ultima perioada, rezultatele Nissan depinzand in acest moment de lansarile unor noi modele programate pentru finalul acestui an.

Nissan Motor a anuntat ca ramane deschis includerii unui partener american in alianta cu compania franceza Renault. "Suntem inca dispusi sa formam o alianta cu un al treilea partener, inclusiv unul american", a declarat potrivit NewsIn purtatoarea de cuvant a Nissan, Mia Nielsen.

"Aceasta alianta este o mare ocazie de a invata unii de la ceilalti si de a ne imbunatati performantele. Renault si Nissan vor beneficia din plin, in urma aliantei lor", declara marti, cu o zi inaintea abandonarii discutiilor cu GM, unul dintre directorii de la Nissan, Toshiyuki Shiga, facand referire la o alianta cu Ford. "In cazul in care de aceasta alianta va putea profita un al treilea partener, usa este inca deschisa. Ar fi chiar fireasca includerea unui partener american", a adaugat directorul de la Nissan.

Declaratiile oficialilor Nissan au fost precedate de o afirmatie facuta de Carlos Ghosn, CEO al grupului Renault-Nissan, care a afirmat in urma cu aproximativ o luna ca o alianta cu un constructor american reprezinta un pas logic pentru grupul pe care il conduce, piata americana prezentand posibilitati de crestere a vanzarilor Renault-Nissan considerabile.

Toyota s-a apropiat in ceea ce priveste vanzarile de liderul pietei mondiale, General Motors, dupa ce si-a crescut semnificativ prezenta pe piata americana. Obiectivele Renault-Nissan sunt astfel cat se poate de logic, analistii considerand ca cea mai posibila varianta ar fi aceea a unei aliante intre Ford si Renault-Nissan.

Ford nu vrea

Bill Ford, presedintele celui de al treilea clasat in piata auto mondiala, a facut in august o propunere de alianta lui Carlos Ghosn, fiind dispus la aceea vreme sa renunte chiar la pozitia sa in cadrul companiei pentru ca Ghosn sa preia conducerea. Ford a pierdut 1,44 miliarde de dolari in primul, reprezentantii companiei estimand ca Ford nu va obtine profit semestrial in urmatorii doi ani.

Cu toate acestea, Ford nu doreste sa se alieze cu grupul franco-japonez potrivit unor surse din cadrul companiei citate de Bloomberg. Lipsa de interes din partea Ford vine dupa numirea lui Alan Mulally in fruntea companiei, actionarii constructorului american dorind sa ii ofere o sansa lui Mulally de a redresa compania. In acest sens, Ford a anuntat ca doreste sa dispobibilizeze 14.000 de salariati, oferind ca si GM plati compensatorii celor care doresc sa renunte la locul lor de munca.

Anuntul incetarii negocierilor dintre General Motors si Renault-Nissan a dus la reactii diferite pe burse, Nissan inregistrand cea mai semnificativa crestere, de 3,4 procente. Cotatiile Renault au crescut cu 1,5%, ale Ford cu mai putin de un procent, actiunile GM fiind singurele in scadere, cu 0,9 procente.
Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Auto »



Setari Cookie-uri