Ce lipseste? Gresim undeva? Nu neaparat. Dar bagajele de inteligenta, cunostinte si abilitati nu ne sunt suficiente atunci cand ne lovim de situatii precum: am un sef prea autoritar, munca mea e de rutina, am cativa colegi cu care pur si simplu nu pot sa ma inteleg, in echipa mea atmosfera e mai degraba “lasa-ma sa te las”, nu am chef de aceleasi vesnice probleme de la munca, ma lovesc de inferenta oamenilor si multe altele.

Sigur, toate acestea sunt probleme pe care oricare dintre noi le poate avea oricand, nu sunt in mod special caracteristice anului 2013. Exista, totusi, la locurile noastre de munca provocari pe care criza prelungita, incertitudinea si schimbarea permanenta le-au adus cu sine.

Care este rezultanta acestor forte? Ne confruntam – vad asta zi de zi din experienta mea de trainer si consultant care interactioneaza cu multe sute de oameni din organizatii diverse – cu o scadere fara precedent a moralului, demotivare, uneori chiar descurajare. Vedem acum mai multe plangeri, mai mult defetism, mai mult efort pentru mobilizare decat in ultimii 4-5 ani. Probabil, toate acestea sunt accentuate de estimarile negative, predictiile mai mult decat precaute legate de viitorul economic al zonei in care traim (Europa, in ansamblu, Romania in particular).

Fireste, performanta este afectata, ne e mai greu sa producem rezultate, adaptarea cere un efort mai mare, succesul vine cu un pret dublu si atmosfera la locul de munca poate varia adesea intre apatie, dezinteres, tensiune si negativism.

Cum ajuta abilitatile emotionale in criza si incertitune?

Ne-am obisnuit sa consideram ca domeniul inteligentei emotionale se refera la a fi empatic, a te intelege cu oamenii si a fi capabil sa identifici si intelegi emotiile care te afecteaza (sau ii afecteaza pe altii) in chiar momentul in care ele apar. Aceasta din urma este ceea ce numim constienta emotionala, o abilitate-cheie conform cu cei mai buni autori ai domeniului – Daniel Goleman, Richard Boyatzis, Peter Salovey.
Iata cateva abilitati emotionale in care e bine sa “investim” in aceasta perioada caracterizata adesea prin demoralizare.
1. Incredere in sine (abilitate ce tine de domeniul constienta de sine al inteligentei emotionale)
2. Adaptabilitate
3. Dorinta de realizare
4. Optimismul (ultimele doua tin de automotivare)

Exemplu. Increderea in sine este definita in lumea abilitatilor emotionale ca o proiectie generala pozitiva a credintelor proprii, chiar si atunci cand exista un punct de vedere contrar sau aparent circumstantele sunt potrivnice. Increderea in sine se manifesta cel mai adesea in procesul de luare a deciziilor.

Este normal ca multitudinea dificultatilor si obstacolelor, proiectiile negative in organizatii si in economie, absenta rezultatelor asteptate sa submineze increderea in sine. La fel, este evident ca in absenta increderii in sine ceea ce ni se intampla la locul de munca are costuri in performanta, relationare, modul in care suntem apreciati si, uneori, chiar si in sanatate si stare de bine:
 Ezitam, parem nesiguri si pierdem increderea unor colaboratori sau a sefului; ne e mai greu sa ne convingem clientii sau colaboratorii;
 Petrecem mai mult timp pentru a lua decizii – desi stim ca timpul conteaza – sau chiar evitam sa luam unele decizii sub presiunea mizelor;
 Nu folosim la maximum propriile aptitudini, mai ales acelea care au produs succes anterior;
 Ne framantam mai mult, suntem preocupati si stresati (unii chiar resimt o calitate mai proasta a somnului);
 Suntem mai putin deschisi la solutii noi, poate chiar mai suspiciosi.

Cum se poate antrena increderea in sine?

La ce bun domeniul abilitatilor emotionale daca nu ne ofera si solutii de dezvoltare a acelui set de abilitati necesare “navigarii” in perioada de criza? Ca profesionist al resurselor umane, dar si manager cu experienta in mai multe industrii si, nu in ultimul rand, ca om care a petrecut si petrece mult timp in cursuri si metode de dezvoltare personala – opinia mea este ca increderea in sine este o abilitate care poate fi antrenata.

Fara pretentia de a epuiza subiectul – desi imi este foarte drag – iata si cateva moduri in care puteti antrena la locul de munca si nu numai aceasta abilitate-motor care ne poate imbunatati nu doar performanta, ci si starea de bine.

Citeste si:

Practica 1: Asigura-te ca primesti suficiente laude si incurajari
Mediul de lucru e uneori zgarcit cu asta si nu toti managerii au practica aprecierii – desi, studiul Gallup pe 25 ani, 1 milion de angajati si 80.000 de manageri arata ca angajatii cei mai performanti au nevoie sa fie laudati o data pe saptamana de cineva de la locul de munca. Identifica-i pe cei care te apreciaza, stai in preajma lor de cate ori poti, cere-le feedback, subliniind ca vrei sa stii ce faci bine si ce este apreciat la stilul tau. Daca te ajuta, noteaza-ti unele dintre puncte. Nu te teme ca vei da dovada de suficienta – au altii grija sa fie critici cu tine cand e cazul.

Practica 2: Periodic, trece-ti in revista succesele

In unele dintre cursurile mele, invit participantii sa impartaseasca ce succese au avut in ultimul an (mai ales la cursurile din decembrie si ianuarie), ce anume ii face sa fie mandri profesional si personal. Sunt intotdeauna surprinsa cat de greu le este oamenilor sa spuna asta si cat de mult timp au nevoie ca sa isi ofere auto-recunoastere. Fireste, mintea umana retine automat evenimentele negative, stim asta. Asadar, gaseste-ti un coleg sau prieten de nadejde si faceti o conventie prin care, macar o data la trei luni, sa va treceti in revista succesele. Nu “raporta” doar reusita, obiectivul atins! Uita-te si care au fost toate acele lucruri pe care le-ai facut ca sa ajungi la rezultat – perseverenta, orele lungi de munca si concentrare, schimbarea abordarii, stilul de lucru, disponibilitatea de a invata, etc. Toate aceste abilitati sunt aur si iti vor reconfirma zestrea proprie de instrumente de lucru pe care nimeni si nimic nu ti le poate rapi.

Practica 3: Imprieteneste-te cu insuccesele tale

Adesea insuccesul ne descurajeaza si demotiveaza. E uman si firesc! Multa lume ne spune sa invatam din esecuri, ca sunt o buna scoala, etc. Pentru asta iti trebuie forta interioara si uneori forta asta e un pic epuizata. Dar iata ce putem face, foarte usor, cu esecurile. Revizuieste toate acele lucruri pe care le-ai incercat, le-ai pus la bataie ca sa ajungi la rezultat. Nu toate au fost gresite – ele sunt armele tale, nu le arunca la gunoi doar pentru ca nu te-au dus de data aceasta exact unde ai fi vrut. Felicita-te pentru ca le-ai folosit, ca nu te-ai dat batut din prima, ca ai luptat – nu e putin lucru. Abia apoi, uita-te la 2-3 lucruri pe care ai putea sa le faci diferit data viitoare cand te confrunti cu o situatie similara.

Diana Maria Voicu este in prezent trainer si consultant de resurse umane in cadrul companiei MMM Consulting, ocupandu-se adesea cu arhitectura programelor de invatare individuale si organizationale. In cariera sa a fost jurnalist, om de marketing si manager.