In Romania, aproape 64% din populatie spune ca este stresata, peste media din regiune, de 60,5%, potrivit unui studiu Daedalus Millward Brown realizat in 2013. Cresterea preturilor este principala sursa de stres pentru romani, peste creditele, scaderea veniturilor, viata de familie sau sanatatea.

Stresul este modul in care fiecare persoana evalueaza capacitatea de a nu face fata unor sarcini. Stresul nu exista in sine, ci exista anumiti factori care duc la aparitia lui. In plus, fiecare il percepe diferit. Psihologii romani subliniaza, totodata, diferenta intre stres negativ si stres pozitiv si sustin ca cel din urma este necesar pentru ca va motiveaza.

Exemplu de anunt de angajare in care "rezistenta la stres" defineste candidatul ideal:

La noi, nu exista ideea de a investi in odihna.

"In Germania, te duci la medicul de familie si ii spui ca esti stresat. Statul iti plateste apoi 7 sedinte anti-stres. La noi, nu exista ideea de a investi in odihna, ceea ce pleaca din istoricul colectiv, toate pleaca din copilarie, cand la scoala am primit teme in vacanta de vara. Traim intr-o tara in care, in afara de rau, nimic nu este predictibil", spune Slavita Carmaianu, specialist in dezvoltarea resurselor umane in cadrul APT, la conferinta "Managementul stresului pentru locuri de munca sanatoase", organizata de Agentia Europena pentru Securitate si Sanatate in Munca (EU-OSHA), in colaborare cu compania de recrutare APT Group.

Specialistul ii indeamna astfel pe romani, pentru a reduce nivelul de stres, sa se gandeasca la intrebarea "Ce poti face pentru tine astfel incat sa-ti cresti calitatea vietii". Tot Carmaianu subliniaza ca sunt putini angajati care isi asuma partea de dezvoltare si implicare si sa-I solicite angajatorului sa fie ajutat sa se dezvolte. In plus, psihologii va indeamna sa nu mai puneti in CV ca sunteti rezistenti la stres.

Gestionarea stresului este un efort comun din partea angajatorului si angajatului.

"In realitate, nu exista locul de munca perfect. Dar nici angajatul perfect nu exista. Gestionarea stresului este un efort comun din partea angajatorului si angajatului", a spus Bogdana Bursuc, psiholog clinician si psihoterapeut Mind Institute.

Psihologii subliniaza astfel ca factorii de stres sunt obiectivi si subiectivi. De exemplu, factori de stres obiectivi, adica care vine din afara, sunt primirea unor sarcini intr-un deadline imposibil de respectat si cand angajatii nu au control asupra activitatii lor.

"Sunt persoane care apreciaza un nivel mai mare de stres pentru ca se simt mai motivate cand se afla sub stres. Intensitatea stresului este diferita la fiecare persoana. Unii angajatii, cand sunt stresati, nu mai dorm noaptea, altii dorm, ies in oras, au activitate in afara jobului, mai spun specialistii", a completat Bogdana Bursuc.

Citeste si:

Daca organizatia nu este implicata in gestionarea stresului printre angajati, atunci acesti din urma nu vor mai avea performanta, a sustinut psihologul Roxana Maier. Ea a adaugat ca, totusi, oamenii au nevoie de stres, dar de stres pozitiv care ii motiveaza si ii energizeaza. Singura problema este ca angajatului sa-si dea seama cand simte stres pozitiv, si nu unul negativ.

Punerea limitelor este colacul nostru de salvare.

"Pentru a-si da seama unde este situata limita de confort a angajatului, managerii trebuie sa-si cunoasca angajatii, trebuie sa le cunoasca punctele tari. Un manager care nu-si cunoaste foarte bine echipa, este perceput ca o autoritate”, a subliniat apoi psihologul Victor Gorea.

In cazul stresului negativ, angajatii trebuie sa puna limite in munca lor, de altfel suplimentara, pentru a-l reduce. Astfel, psihologul Victor Gorea subliniaza importanta activarii Eului-stres, pentru a putea pune limite. "Punerea limitelor este colacul nostru de salvare. Daca nu-mi rezolv in interior problema cu autoritatea, ii vom considera pe sefi factori de pedepsire", a fost argumentul specialistului.

Psihologii mai spun ca romanii au inceput sa renunte la ideea ca se pricep la tot. Cei care considera acest lucru au tendinta sa lucreze suplimentar si sa indeplineasca sarcini care nu reprezinta neaparat activitatea lor de baza.

Specialistii subliniaza si faptul ca un manager nu trebuie sa mearga in extrema si sa considere ca angajatul este doar o resursa si ca poate indeplini orice sarcina ca un robot. In acelasi timp, managerii reactioneaza foarte bine daca angajatii ii ajuta sa-si atinga obiectivele. Insa, psihologii sustin ca aceasta colaborare trebuie sa vina din ambele parti.

Tot ei spun ca stresul este generat si de nivelul de trai, situatia economica generala a tarii, de cultura si de obiceiurile oamenilor. Stresul la romani isi arata efectele in organism dupa varsta de 30-35 de ani, prin diabet, anxietate, atacuri de panica, insomnii sau ulcer.

Stresul ocupa locul al doilea printre problemele de sanatate de origine profesionala cele mai raspandite. Stresul afecteaza 22% dintre lucratorii din cele 27 state ale UE, potrivit unui studiu realizat de Agentia Europena pentru Securitate si Sanatate in Munca (EU-OSHA).

Sursa foto: Angajat stresat/Shutterstock.com