Potrivit presedintelui Societatii Academice Romane (SAR), Alina Mungiu Pippidi, indicatorii non financiari sunt mai relevanti pentru pesimismul analistilor, indicand pe rand favoritismul companiilor de catre guvernanti, timpii de plata a taxelor, sau de a face importuri si exporturi, capacitatea de combatere a coruptiei, sau transaparenta administratiei.

In ceea ce priveste favoritismul, Pippidi a amintit ca Romania se afla pe al doilea loc, dupa Slovacia, cu o nota de 2, dintr-o scala de la 1 - intotdeauna se favorizeazã la 7 - niciodatã nu se favorizeaza. Media eruropeana este de 3,6, iar Suedia este cea mai bine plasata tara, cu o nota de 6.

Pippidi a aratat ca se poate observa o relatie direct proportionala intre rata de investire a unui guvern si nivelul corutiei, ceea ce inseamna ca tarile unde statul se implica mai mult in economie, prin proiecte si investitii, au si un grad mai mare de coruptie. Romania este un exemplu elocvent in privinta acestui paraleleism.

O relatie invers proportionala, mult mai usor observabila, se regaseste si intre parametri birocratie (tradusi prin timp necesari pentru diverse actiuni care tin de interactiunea cu autoritatile) - capacitatea de combatere a coruptiei.

De asemenea, raportul anual al SAR reitereaza ca lipsa de transparenta favorizeaza coruptia, relatia fiind demonstrata de aceasta data prin comparatie cu gradul de dotare cu servicii online puse la dispozitie de autoritatile publice, centrale si locale.

Un studiu al Bancii Mondiale arata si relatia directa dintre controlul coruptiei si rata de absorbtie.

Citeste si:

"Cu alte cuvinte, daca stiu controlul coruptiei stiu cat va fi absorbtia", a spus Pippidi.

Un alt clasament care plaseaza Romania pe o pozitie foarte slaba este cel al timpului necesar pentru racordarea la reteaua de electricitate, unde Romania se afla printre ultimele 10 state, dintr-un studiu pe 185 de tari.

Prima recomandare a raportului SAR vizeaza reducerea barierelor de crestere, prin simplificarea procedurilor administrative cu imbunatatirea indicatorilor de impact (timpul de plata a taxelor, import-export) pentru a ajuta economia macar in zona care nu are contracte cu statul.

Pippidi a explicat ca nu insista pe coruptie, intrucat flagelul va fi abordat de catre Parchet, insante si ANI, iar fenomenul va fi mult limitat de restrictiile de disponibilitati.

SAR propune si asumarea unui rol de control mai activ al statului in zona monopolurilor, care trag in jos climatul de afaceri prin servicii de slaba calitate si comportament abuziv si al intaririi standardelor europene.

De asemenea, este propusa colectarea de statistici de performanta administrativa pentru a permite o guvernare eficienta.