"APAPR a luat nota de cifrele din proiectul de buget pentru anul 2016 prezentat de fostul ministru al finantelor publice, Eugen Teodorovici. Conform acestor cifre, contributia virata catre fondurile de pensii administrate privat (Pilonul II) ar urma sa creasca in 2016 la doar 5,5% din venitul brut al participantilor si nu la 6%, cat prevede Legea nr. 411/2004. Angajamentul de a creste contributia pentru Pilonul II la 6% in 2016 a fost luat de Romania si prin Programul de Convergenta 2015-2017 trimis Comisiei Europene in primavara acestui an", noteaza asociatia.

In comunicatul APAPR, se mai arata ca "de la lansare si pana in prezent (septembrie 2015), fondurile de Pilon II au inregistrat un randament mediu anualizat de 10,25%". Bugetul pentru anul viitor a fost construit de fostul ministru al Finantelor, Eugen Teodorovici, pe un deficit ESA de 2,95% din PIB si de 2,8% pe cash, raportat la o crestere economica de 4,1%, stimulata de consum si investitii, in timp ce Produsul Intern Brut a fost estimat la 746,6 miliarde lei, potrivit Mediafax.

"Constructia bugetara pentru anul 2016 se bazeaza pe prognoza indicatorilor macroeconomici si ia in considerare toate actele normative, cu impact asupra veniturilor si cheltuielilor bugetare, adoptate in ultima perioada, de Guvern sau de catre Parlament", a declarat Teodorovici miercuri, intr-o conferinta de presa, la prezentarea bilantului mandatului. Produsul Intern Brut a fost estimat la 746,6 miliarde lei, cu o crestere de 4,1%. Totodata, inflatia medie anuala este prognozata la 0,5%, iar cursul mediu la 4,44 lei/euro.

Bugetul prevede un deficit bugetar (cash) de circa 2,8% din PIB (20,9 miliarde lei), care corespunde unui deficit ESA de 2,95% din PIB si unui deficit structural de 2,73% din PIB, care reprezinta obiectivul bugetar pe termen mediu (Medium Term Objective - MTO).

Pentru 2017, deficitul ESA este estimat la 2,91%, cel structural la 2,88% din PIB, iar deficitul cash la 2,79%. Acestea urmeaza sa se reduca din 2018, la 2,64% deficit ESA, 2,74% deficit structural si 2,64% deficit cash, iar in 2019 vor ajunge la 1,76% deficit ESA, 1,75% deficit cash si 2% deficit structural, acesta din urma recuperand din devierea inregistrata fata de tinta de 1% din PIB.

Citeste si:

Veniturile bugetului general consolidat au fost estimate la 227,3 miliarde lei, reprezentand 30,4% din PIB, iar cheltuielile ajung la 248,2 miliarde lei, cu o pondere de 33,2% din PIB. Masurile adoptate de Guvern si Parlament au ca efect majorarea cheltuielilor bugetare cu circa 12,6 miliarde lei, care cuprind si majorarea pensiilor cu 5% si modificarea legii privind fondurile de pensii adminstrate privat, astfel incat cota de contributie sa creasca la 5,5% anul viitor si la 6% in 2017. Cheltuielile de investitii se vor reduce anul viitor la 4,5% din PIB, de la 6,4% in acest an, iar pentru anii urmatori sunt prevazute niveluri de 4,3% in 2017, 4,9% in 2018 si 4,7% in 2019.

Datoria guvernamentala bruta, care se situa la 37,8% din PIB la finele lunii septembrie, va urca anul urmator la 39,8% din PIB, pastrandu-se mult sub plafonul de 60% stabilit prin Tratatul de la Maastricht. Romania avea, la finele anului trecut, al patrulea cel mai mic nivel a datoriei, dupa Estonia, Luxemburg si Bulgaria. In perioada 2016-2019, datoria guvernamentala bruta se va situa sub 41% din PIB, sub pragul critic de 45% stabilit prin legea responsabilitatii fiscal bugetare din 2010.

Constructia bugetara a avut in vedere mentinerea si anul viitor a unor masuri adoptate anii anteriori, precum neacordarea pentru personalul bugetar de tichete de masa (1,5 miliarde lei), tichete/vouchere de vacanta (8,5 miliarde lei), premii si ore suplimentare (1,5 miliarde lei), tichete cadou (2,9 miliarde lei) si indemnizatii la iesirea la pensie/trecere in rezerva (0,2 miliarde lei).

Totodata, a inclus prorogarea unor termene din legea educatiei nationale, precum asigurarea a 6% din PIB pentru invatamant, acordarea de cupoane sociale pentru educatie timpurie, acurdarea sumei de 500 de euro la nasterea copilului. Veniturile includ mentinerea si in 2016 a masurilor de impozitare a resurselor naturale aplicate in 2014-2015.

"Alocarile pe ordonatorii de credite sunt impartite, dar noul ministru de Finante va decide care vor fi sumele alocate fiecarui ordonator. Marea majoritate au primit fata de bugetul pe 2015 in crestere, dar unde sunt alte situatii, unde veti observa in minus, motivele principale sunt ca nu mai exista la acele institutii fonduri europene. De asemenea, pe fondul titlurilor executorii care au fost platite in 2015, pare ca in anumite zone sumele sunt diminuate", a precizat Teodorovici.

Sursa foto: Brian A Jackson / Shutterstock