Vanzarile globale au urcat anul trecut cu 38%, la usor peste 1 miliard, arata datele IDC, citate de cotidianul britanic Financial Times si date publicitatii de Mediafax.
Cresterea vanzarilor nu va linisti insa investitorii ingrjorati ca marjele celor mai mari doi producatori, Samsung si Apple, ar putea fi afectate de ascensiunea smartphone-urilor low-cost.
"Smartphone-urile ieftine sunt cele care alimenteaza creasterea vanzarilor. Pietele din India si China se indreapta rapid catre un punct in care smartphone-urile cu preturi mai mici de 150 de dolari reprezinta majoritatea livrarilor", a declarat Ryan Reith, director de cercetare la IDC.
Apple a lansat anul trecut iPhone 5c, un model mai ieftin fata de modelul varf de gama iPhone 5s, dar semnificativ mai scump decat produsele multor companii din China. Apple a anuntat, luni, ca a vandut circa 51 de milioane de iPhone-uri in ultimele trei luni ale anului trecut.
Chiar daca vanzarile reprezinta un nou record pentru grup, iar veniturile si profitul au depasit asteptarile, livrarile s-au situat sub nivelul anticipat de analisti, de circa 55 de milioane de unitati, iar cotatia Apple a scazut cu pana la 9% in tranzactiile efectuate pe platforme electronice dupa inchiderea sedintei obisnuite a bursei.
IDC estimeaza ca Apple a vandut 153 de milioane de smartphone-uri anul trecut, in crestere de la 136 milioane de unitati in 2012. Cota de piata a scazut insa de la 19% la 15%.
Samsung, care produce o gama mult mai variata de telefoane decat rivalul american, si-a majorat cota de piata de la 30% la 31% anul trecut, livrand 314 milioane de unitati. Chiar daca obtine costuri mai reduse intrucat fabrica multe dintre componentele de care are nevoie, cel mai mare producator de smartphone-uri la nivel global se confrunta, de asemenea, cu presiuni asupra marjelor de profit.
Grupul sud-coreean a anuntat recent ca veniturile diviziei de telefoane au scazut in ultimele trei luni ale anului trecut cu 9%, iar profitul operational cu 18%.
Vanzarile de smartphone-uri la nivel global vor creste cu 26% in acest an, a estimat analistul BNP Paribas Peter Yu, adaugand ca va fi inregistrata o crestere semnificativa pe segmentul dispozitivelor ieftine. Companile din China sunt bine pozitionate pentru extindere la nivel global, a spus el.
Huawei si Lenovo ocupa in prezent locurile al treilea, respectiv al patrulea, in functie de vanzari, cu o cota de piata cumulata de 11% in ultimul trimestru al anului trecut, arata datele IDC. Cele doua companii, impreuna cu alti competitori mai mici, au dificultati sa obtina profit pe piata din China, unde preturile raman scazute din cauza concurentei intense.
Situatia s-ar putea schimba daca ies de pe piata jucatorii mai mici, iar companiile mari isi dezvolta branduri premium, strategie aplicata deja in unele tari din Asia de Sud-Est.