Inca de la Matrix incoace, productia anilor ’90 a fratilor Wachowski, am inceput sa ne intrebam (mai des) daca nu traim, cumva, intr-o realitate virtuala, creata de o entitate superioara. Exista sustinatori, doctori si oameni de stiinta, care sustin activ aceasta teorie.

Acum, suntem pe marginea prapastiei sau, daca preferi, a muntelui – construirea unui Univers virtual, unei realitati virtuale. Fie ca vorbim de Oculus Rift, HTC Vive VR, LG 360 VR, Samsung Gear VR sau alte branduri, inclusiv locale, toate incearca sa realizeze aceleasi lucruri – sa te transpuna intr-o realitate diferita de cea in care traiesti.

Adica cam asa.

Ce sentiment(e) ai cand privesti scurtul clip? Amuzament? Confuzie? Te respinge? Te face curio(a)s(a)? Sau toate la un loc. Indiferent de felul in care te simti tu, realitatea virtuala a venit si este aici pentru a sta.

Pai ce, si televizoarele 3D au venit, si unde sunt acum?!?

Spre deosebire de alte tehnologii, precum televizoarele 3D sau chiar wearables, ceasuri inteligente sau bratari, tehnologia VR (virtual reality – n.r.) are aplicabilitati multiple. Da, poti urca munti virtuali, poti sa te bati cu zombie sau sa cuceresti planete dupa planete in jocuri de explorare sau actiune, insa gaming-ul este doar o fractiune a aplicabilitatii realitatii virtuale.

Liniile aeriene sunt interesate de tehnologie, pentru a oferi calatorilor o modalitate si mai relaxanta de a calatori sau chiar vizita, la 360 de grade, sfera ta personala, imagini din orasul de destinatie.

Trusturile media transmit, prin camere speciale deja lansate de jucatori precum Samsung sau LG, imagini de la evenimente, in 360 de grade.

Doctorii vor putea examina pacienti de la distanta, fara sa fie nevoie sa se deplaseze, in timp ce arhitectii vor putea oferi tururi virtuale celor interesati in achizitionarea unei case sau apartament, fara ca persoana interesata sa trebuiasca sa se deplaseze la fata locului.

Realitatea virtuala are aplicatii in aproape orice industrie – cinematografica (asa vom vedea filmele), hoteliera, restaurante, supermarket-uri, industria pornografica, industria auto, armata, advertising si asa mai departe. Practic, limitele sunt impuse doar de mintea umana si, fara indoiala, din ce in ce mai multe aplicatii si dezvoltatori vor aparea, pe masura ce tehnologia se va dezvolta.

Citeste si:

Iar cel mai recent eveniment major, IM World Barcelona, a fost centrat pe realitatea virtuala – destul de putine noutati in telefoane mobile, wearables. Punctele de interes majore au fost realitatea virtuala si aplicatiile pentru ele.

Cand si cum va deveni popular?

Am fi surprinsi ca VR-ul sa devina popular pentru mase peste noapte. Insa continutul, device-urile si experientele vor deveni din ce in ce mai bune – rapid. Asa ca atunci cand vezi, intr-o multime, un om cu o casca pe cap, nu te uita la el ironic – gandeste-te mai degraba ca este unul dintre primii si ca, poate, pierzi si tu ceva.

Popularitatea vine odata cu evolutia tehnologica, a concurentei si, implicit, a reducerii preturilor. De asemenea, portabilitatea este un element esential – este o diferenta intre Gear VR al Samsung, 100 $, compatibil cu modele de telefoane ale companiei chinezesti, si alte produse precum Oculus Rift, care necesita un hardware destul de puternic – mai exact, mult RAM si placi grafice precum NVIDIA GeForce GTX 970, GeForce GTX 980 sau GeForce GTX 980 TI pentru cea mai buna experienta video, cursiva.

Parti negative?

Dupa cum spuneam anterior, ne aflam ori la marginea prapastiei, ori al muntelui, in ceea ce priveste viitorul VR-ului. Daca esti un optimist, privesti muntele, daca nu, prapastia. Ca orice noua tehnologie disruptiva, realitatea virtuala a atras atat fani cat si reticenta.

Avand in vedere ceea ce stim despre influentele retelelor sociale, dependenta noastra de comunicarea virtuala, de ecrane, nu credem ca realitatea virtuala va duce la o crestere a interactiunii reale dintre oameni. De asemenea, problemele de obezitate pe care unele state ale lumii le intampina, Romania printre ele, nu se vor rezolva, utilizatorul putand sta intr-un scaun si calatori in lume prin simpla fluturare a bratelor – poza aceasta este excelenta pentru a reliefa problema.

Totodata, pare ca reticenta fata de ecrane creste pe masura ce ecranele se apropie de ochi. Serios, ganditi-va o secunda – a merge la cinematograf este perfect in regula; televizor, ceva mai rau, nu lasam copiii mai mult de o ora! Laptop sau desktop, si mai rau! Monitoare la cativa centimetri de ochi? Absolut oribil!

(Poza care reliefeaza cel mai bine disocierea realitatii de...realitatea virtuala - Seful Facebook, intr-o mare de "VR-isti")

Vor fi aplicatii VR rele, altele extrem de bune si imersive. Vom trai experiente revelatoare, unele dezastruoase. Povesti extraordinare si altele siropoase, de doi lei.

Oricum ar fi, va trebui sa asteptam sa vedem cat de repede va fi adoptata tehnologia, in ce industrii, si abia apoi vom putea vorbi daca generatia noastra va fi si ultima ancorata in realitatea “invechita”, asa cum o stim noi.

Te numeri printre cei care apreciaza tehnologia realitatii virtuale, sau nu? De ce? Te invitam sa iti spui parerea.