Indiferent ca e vorba de serviciu, de un interviu, de programarea la dentist sau de sedinta cu parintii, cateva minute de intarziere iti atrag eticheta de persoana “intarziata”. Iar daca acest termen romanesc deranjeaza prin conotatiile lui, trebuie sa stii ca un autor american a gasit deja o denumire corecta politic pentru acesti oameni: “punctually challenged”. Te simti mai bine deja?

Dincolo de impolitetea involuntara a faptului ca intri pe usa ultimul, intarzierea este in primul rand ineficienta. Ajungand prea tarziu la o intalnire (oricare ar fi ea) ai numai de pierdut: pierzi respectul celorlalti, pierzi increderea lor, pierzi minute in care te puteai face util si corect inteles.

Asadar, ce e de facut? Iata cateva posibile abordari pentru ceea ce s-ar putea numi “intarziere cronica”.

1. Primul pas e sa accepti ca ai o problema cu intarziatul.

Lipsa de punctualitate iti afecteaza si viata personala si pe cea profesionala, asa ca poate ar fi cazul sa admiti problema si sa incepi sa cauti solutii.

In mod oarecum surprinzator, literatura motivationala si self-help este destul de saraca in privinta intarziatului, dar trateaza amplu despre time management in general. Exista cateva carti foarte bune care ating subiectul punctualitatii, precum The Best 25 Time Management Tools and Techniques sau bestseller-ul The Power of The Habit. E un inceput cat se poate de constructiv.

2. Fa un reset psihic.

In mod strict factual, cauzele intarziatului sunt foarte diverse, de la trezitul anevoios la aproximarea gresita a timpului sau la surprizele neplacute pe care ti le ofera traficul. Insa exista studii care arata ca lipsa de punctualitate are de fapt un puternic motiv psihologic. Pe scurt, oamenii intarzie pentru ca nu vor sa ajunga prea devreme!

Pare absurd, dar asa functioneaza psihicul uman, chiar si prin aceste mici sabotaje. In mod inconstient, ideea ca ajungi prea devreme la serviciu este un pericol mai mare decat ideea ca intarzii. Tu stii sigur ca nu poti ajunge “la fix”, ca este posibil sa existe o eroare de cateva minute, in plus sau in minus, iar aici subconstientul tau ia decizia pentru tine. Si fiindca “tine cu tine”, subconstientul alege varianta care iti e mai comoda pe termen scurt: fara asteptare, fara singuratate si fara sa pierzi mai mult timp decat e absolut necesar. Rezultatul? “Scuze pentru intarziere...”

3. Ademeneste-te singur catre destinatie.

Daca simti ca esti in pericol sa intarzii undeva, gaseste-ti o atractie personala catre locul respectiv, ca sa nu mai privesti punctualitatea ca pe o corvoada. De exemplu, daca e un pranz office, gandeste-te ce fel de pizza iti comanzi acolo. Daca vrei sa eviti intarziatul la serviciu, creeaza-ti la birou o rutina a ta, una care sa-ti faca placere si la care sa-ti doresti sa ajungi cu cateva minute mai devreme.

Citeste si:

E important ca aceasta rutina sa fie independenta serviciul propriu-zis, ca sa nu o asociezi cu o obligatie. Poate fi un tip special de cafea facuta la espressorul de la birou pe care o savurezi citind presa sau ascultand trupa preferata la boxe, nu in casti. Cafeaua de la birou a devenit una dintre atractiile job-ului urban si multi angajatori o pomenesc inca de la interviul de angajare. Lucru dovedit, espressoarele de birou stiu sa fidelizeze consumatorii ca un barista cu norma intreaga.

4. Asigura-te ca te trezesti la timp.

Oricate calcule si desfasurari pe ore si minute ai face, momentul decisiv al zilei ramane trezirea. Nu o rata sub nicio forma!

Programeaza-ti din timp alarma de trezire. Iar daca stii care e programul unei saptamani, introdu-l din timp, ca sa nu trebuiasca sa faci asta in fiecare seara.
Cel mai bine ar fi sa folosesti doua dispozitive pentru trezit, avand insa mare grija sa nu le pui foarte aproape de pat... Suna exagerat, dar nu uita ca cineva are o problema cu intarziatul la serviciu, da?

Un dispozitiv foarte folosit este smartphone-ul, insa acesta are reputatia ca se descarca subit, plus ca il poti uita in haina sau in geanta si n-o sa-l mai auzi. Telefonul e bun ca o a doua solutie, insa cand vine vorba de trezire nimic nu e mai bun ca un ceas desteptator, care e special conceptut pentru asta. Ceasul desteptator sta cuminte la panda si “tipa” cand e momentul de trezire. Iar daca ti se pare prea brutal un sunet de alarma, programeaza-l sa porneasca pe postul tau de radio preferat. Ceasurile desteptatoare sunt tot mai ingenioase, poti alege unul cu proiectie sau unul in forma de bratara, daca nu vrei sa-ti deranjezi partenerul.

5. De fapt, tu intarzii fiindca esti o persoana optimista, stiai asta?

Asta nu e o scuza, evident, dar e explicatie pe care trebuie sa o stii. Diana DeLonzor, o voce foarte respectata in domeniul time management-ului, sustine ca intarziatul este apanajul optimistilor. Si are dreptate, daca te gandesti putin: lasi prea multe a multe lucruri de facut inainte sa pleci? Asta pentru ca esti convins ca o sa faci totul repede. Esti optimist, adica! In consecinta, tot ce se poate face inainte de “febra plecarii” trebuie facut inainte, pentru ca dureaza mai mult decat in estimarea ta optimista.

Avem o multime de proverbe si zicatori cu tema intarziatului, semn ca nu e deloc o problema recenta. Oameni optimisti au fost mereu, dar succesul nu se bazeaza doar pe optimism. Organizeaza-te, lasa-ti notite peste tot, pe telefon, pe frigider sau chiar pe usa daca e cazul – gasesti post-it-uri de toate marimile. Si poti chiar sa folosesti un limbaj mai dur in mesajele pe care ti le lasi, ca s-ar putea sa te amuze cand le vei citi. Scrie, inregistreaza-te, foloseste orice truc, dar nu mai intarzia! E spre binele tuturor.

Sursa foto: Pixabay