La inceputul acestui an, Oficiul de Stat pentru Inventii si Marci anunta o crestere fara precedent a numarului de cereri pentru inregistrarea marcilor. Numai ca, in practica, pentru multe dintre aceste marci se face cerere de inregistrare la OSIM doar cu scopul de a-i bloca pe concurenti. Chiar daca aceia care folosesc astfel de practici neloiale in general pierd in fata instantei, de cele mai multe ori partea lezata prefera sa plateasca bani grei pentru a scapa de sicane decat sa se expuna unui proces lung si costisitor. De fapt, pe asta si mizeaza cei care fac afaceri cu marci.

Metode de blocaj

„Se inregistreaza marci asemanatoare sau parti din marcile notorii, titluri de carti care au facut valuri prin strainatate, denumirea unor cantece, personaje din filme sau romane, practic orice cuvant care ar putea, la un moment dat, sa fie revendicat de altcineva care, foarte probabil, va prefera sa ajunga la o intelegere financiara decat sa-si piarda vremea prin tribunale”, spune Elena Balan, avocat si consilier in proprietate intelectuala. Se mai practica inregistrarea ca marca a denumirii comerciale a concurentilor, daca acestia nu au avut inspiratia sa o faca odata cu inregistrarea societatii la Registrul Comertului. Atunci cand firma respectiva ajunge la un anumit nivel de notorietate, proprietarul marcii identice cu denumirea companiei face notificare sa nu se mai foloseasca marca respectiva.

Walmark are inregistrata marca Arthrostop pe cale internationala si are protectie pe teritoriul Romaniei din anul 2002. Pentru produsele concurente, Terapia Cluj are pe piata marca Artroflex, insa compania a inregistrat, in 2004, la OSIM, si marca Artrostop. Deci diferenta fata de brandul concurentei este doar de o litera, in conditiile in care aceasta litera nici nu se aude cand se pronunta denumirea marcii. In ultima perioada, Terapia a facut impotriva companiei Walmark mai multe demersuri de a revendica aceasta marca, prin scrisori si plangeri adresate distribuitorilor de farmaceutice si la Consiliul National al Publicitatii, pentru oprirea reclamelor.

La ora actuala, la OSIM exista o contestatie depusa de Ugly Inc, cu sediul in SUA, si impotriva inregistrarii marcii Coyote Ugly de catre o companie cu sediul in Spania. Coca-Cola Company, cu sediul in SUA, a contestat luna trecuta continuarea procedurii de inregistrare a marcii Coca de catre compania Galmopan din Galati. Galmopan este campioana in ceea ce priveste numarul de marci inregistrate (in jur de 900) si se situeaza pe locul al doilea dupa European Drinks. Lista de contestatii la OSIM este plina de astfel de exemple.

Capcana publicitatii

Unii au facut greseala sa inregistreze marca numai pentru clasele de produse sau servicii pe care le comercializeaza, nu si pentru publicitate. Petrom a picat in aceasta capcana cu sloganul „Esenta miscarii”, pe care si-a cladit strategia de comunicare. Compania a inregistrat aceasta marca pentru produsele care fac obiectul de activitate. Dar, culmea, chiar agentia de publicitate care a creat campania a ridicat ulterior pretentii, pentru ca inregistrase marca „Esenta miscarii” pentru transporturi si publicitate. Desi in cele din urma a castigat in litigiul cu agentia de publicitate, Petrom a avut de infruntat un proces care a durat cinci ani.

Citeste si:

Hiperblocari si blocari in limbi straine

Denumirile generice care descriu produsul au dat nastere la numeroase discutii intrucat de multe ori este greu de stabilit daca un termen este generic sau daca are un anumit grad de distinctivitate. Niciodata nu a existat o practica unitara in domeniu.

Legea marcilor nu permite inregistrarea unor semne care cuprind cuvinte necesare, uzuale sau generice pentru produsele sau serviciile pentru care se solicita inregistrarea si nici acele cuvinte care se refera exclusiv la modul fabricatiei, pretul, natura, destinatia sau calitatea marfurilor. Prohibirea folosirii unor astfel de semne este justificata intrucat inregistrarea unor asemenea marci ar echivala cu recunoasterea unui monopol asupra produsului sau serviciului respectiv. Cuvinte cum ar fi „minunat”, „super”, „excelent” nu pot fi inregistrate ca marca deoarece acesti termeni laudativi trebuie sa fie lasati la dispozitia tuturor comerciantilor pentru a-si descrie produsele sau serviciile, spune consilierul Elena Balan.

Romania Hypermarche (Cora) a inscris la OSIM marca „HiperOferta” pentru urmatoarele clase de produse si servicii: publicitate, gestiunea afacerilor comerciale, administratie comerciala, lucrari de birou. Univers'all a folosit in reclama radio termenul „hiperoferta”, motiv pentru care Romania Hypermarche a inaintat o notificare solicitand incetarea utilizarii acestuia in spoturi. Univers'all a reactionat ofensiv, introducand cerere de chemare in judecata in vederea anularii marcii „HiperOferta”, pe motiv ca termenul ar fi generic si se blocheaza folosirea sa si de catre alti agenti economici indreptatiti.

Nici cu parodiile nu-i de gluma

Imaginatia in ceea ce priveste metodele de blocaj sau subminare a marcilor altora pare sa nu aiba limite. Concurentii unei companii pot specula orice greseala cu privire la modul in care sunt inregistrate marcile. De exemplu, daca ai omis sa inregistrezi initialele organizatiei, se poate gasi cineva sa-ti submineze marca prin diferite tertipuri, chiar si prin parodiere. Asa au patit cei de la PETA (People for the Ethical Treatment of Animals) care s-au trezit ca o alta organizatie, sub denumirea People Eating Tasty Animals, foloseste aceste initiale, cu scopul evident de a parodia activitatile PETA. Pana la urma, PETA a castigat procesul cu… PETA deoarece judecatorii au considerat ca folosirea acestor initiale diminueaza valoarea unei marci deja cunoscute. Specialistii in proprietate intelectuala spun ca pentru protejarea marcii este bine sa fie inregistrate chiar si cuvintele care s-ar preta sa parodieze marca respectiva. Altfel, se poate sa o faca altii.