In prezent mai sunt 9 cotidiene nationale active si care raporteaza catre BRAT (n.red. de exemplu, ziarul Bursa inca are versiune tiparita, dar nu isi prezinta datele catre BRAT) in timp ce in 2008 erau 11 astfel de cotidiene, potrivit Biroului Roman de Audit Transmedia.

Pe site-ul organizatiei, apare ca au renuntat la versiunea tiparita ziarele Gandul si ProSport, ambele din portofoliul Mediafax Group. Insa, inainte de criza, pe piata mai erau si ziarele Cotidianul, Ziua, Gardianul sau Business Standard.

Schimbare de lider

O alta schimbare importanta in cei sapte ani de criza este modificarea liderului in domeniu. Astfel, daca in 2008, Libertatea era de ani de zile ziarul cu cele mai mari tiraje si vanzari, in prezent este pe locul al doilea, dupa tabloidul Click.

Click, a avut intre ianuarie si august anul acesta, un tiraj brut mediu de 133.480 de copii pe luna si vanzari de 102.284 de exemplare pe luna. Cifrele sunt mult mai mici fata de cele inregistrate de Libertatea, liderul de la acel moment, dar si fata de versiunea din 2008 a Click.

Astfel, in 2008, Libertatea avea un tiraj mediu brut de 295.000 de copii pe luna, in timp ce acum cifra este de doar 95.000 de exemplare. Pe de alta parte, vanzarile Libertatea erau in medie de aproape 227.000 de bucati lunar, in timp ce intre ianuarie si august anul acesta au fost de peste trei ori mai mici, de doar 66.000 de bucati.

Citeste si:

"Daca ne uitam la datele de vanzari din ultimii 10 ani ale ziarelor cu distributie nationala, observam ca mereu au fluctuat, cu perioade de crestere, corelate cu evenimentele socio- politice sau sportive importante si cu scaderi in perioade de acalmie. E adevarat ca in 2007- 2008 am asistat la cresterea vanzarilor, dar sa nu uitam ca in aceeasi perioada a crescut exponential si penetrarea mediului online, care a condus la scaderea interesului pentru presa scrisa. Cititorii aveau informatii de ultima ora la un click distanta, nu plateau pentru ele si nu era nevoie sa astepte editia de a doua zi pentru a se informa. Publisherii ziarelor au contracarat un timp scaderea vanzarilor prin add-ons (n.red. cadouri de tipul cartilor, CD-urilor), insa mirajul produselor care veneau la pachet cu ziarul a disparut destul de repede. Cam in aceeasi perioada, din cauza crizei economice si a scaderii veniturilor, cititorii au alocat un buget din ce in ce mai mic pentru presa scrisa, ceea ce a dus inevitabil la scaderea vanzarilor/ tirajelor. Din ianuarie 2011, adica luna care inregistra un minim istoric al vanzarilor de ziare (la acel moment), situatia s-a inrautatit dramatic si am ajuns azi la vanzari de aproape 3 ori mai mici decat in urma cu 7-8 ani", spune Alina Stanescu, specialist print, radio & communication manager in cadrul agentiei de media Starcom MediaVest Group

Ziarul Lumina, singurul pe crestere

Toate ziarele au inregistrat scaderi foarte mari in ultimii sapte ani, de zeci sau chiar sute de mii de copii. Cel mai putin a scazut Ziarul Financiar, insa cotidianul de business se bazeaza pe abonamentele facute de companii si pe cititori cu venituri foarte mari, ceea ce l-a facut mai putin expus la "exodul" cititorilor catre alte medii de informare.

Singurul ziar care a crescut in aceasta perioada este cotidianul Lumina, publicatie care face parte din trustul de presa al Patriarhiei Romane. Astfel, Lumina avea un tiraj mediu brut de 10.784 de exemplare pe luna intre ianuarie si august 2008, in timp ce in aceeasi perioada din 2015 tirajul a fost de 22.418. De asemenea, vanzarile au crescut de la 10.105 exemplare la aproape 22.000 de copii, conform BRAT.

Fara continut exclusiv, cititorii nu cumpara ziare

Scaderea vanzarilor de ziare a venit odata cu migrarea a tot mai multi cititori catre mediul online, dar si cu scaderea veniturilor din publicitate. Practic, s-a format un cerc vicios. Scaderea veniturilor din publicitat a dus la concedieri masive in redactii, iar lipsite de oameni publicatiile au furnizat continut care nu a mai reusit sa atraga cititori. Lipsa de cititori a determinat la randul ei advertiserii sa isi orienteze banii pentru promovare catre alte medii, in special televiziune si online.

Piata de publicitate pe print a scazut de la 82 de milioane de euro in 2008 la 16 milioane de euro anul acesta, conform estimarilot agentiei de media Initiative.

"Investitiile advertiserilor in presa scrisa urmeaza acelasi trend descendent, printul fiind acum doar un mediu de suport. Din pacate, in Romania nu a existat o perioada de maturitate pentru presa scrisa, o perioada lunga de acumulare, de asezare, iar scaderea bugetelor de publicitate a fost doar una dintre problemele cu care s-au confruntat publisherii, pe langa cele legate de distributie. Ca o concluzie, o revenire semnificativa a tirajelor e foarte putin probabila. In lipsa unui continut exclusiv, intr-o lume in care informatia este la un click distanta, dispare motivatia consumatorilor de a cumpara ziare", mai spune Alina Stanescu.