Loganul a ajuns nu numai pe soselele a 42 de tari, dar si pe televiziunile sau in paginile ziarelor de pe cinci continente. Pentru a impulsiona mai bine vinzarile masinii, dealerii straini au recurs la o metoda veche de o suta de ani: publicitatea. Si pentru ca soferul francez nu simte la fel ca acela din Rusia sau din Romania, reclamele s-au facut pre limba si sentimentul fiecarei tari in parte. In anumite cazuri, acestea au fost gindite tot pe "romaneste" de agentia care se ocupa de imaginea Dacia, Graffiti BBDO.

Fiecare tara cu James Bondul ei

Chiar daca tarile in care comunica sint pe meridiane diferite, reclamele de peste hotare ale marcii autohtone pot fi impartite in trei categorii, in functie de atuul pe care mizeaza: pretul mic, spatiul generos si aclimatizarea. “Te costa mai mult sa intretii o masina veche decit sa iti cumperi un Logan" este mesajul cu care sint sedusi conducatorii auto din Cehia, in timp ce reclamele din Turcia isi intimpina viitorul target cu o poza de familie, in care toti membrii isi gasesc locul in automobilul mioritic.

In mai multe tari din Europa de Est, Loganul tine de cald celor care au nevoie de un automobil pregatit pentru iarna. Sorin Psatta, directorul de strategie Graffiti BBDO, declara pentru “Cotidianul" ca ideea “pe care mergem in promovarea Loganului in strainatate este identica cu cea folosita in Romania - “o masina de milioane la un pret de citeva mii", condimentat emotional cu “nu trebuie, asemenea James Bondului din fiecare dintre noi, decit sa o descoperi"!

Reclame dupa buzunar strain

In functie de popularitatea Loganului, publicitatea a luat amploare in campanii complete, cu spoturi tv, reclame in citeva publicatii si panouri stradale, cum este cazul Cehiei sau al Sloveniei. Alteori, promovarea s-a marginit la mici inserturi in reviste de specialitate, ca in Turcia si statele africane. “Logan beneficiaza de campanii de promovare in fiecare dintre aceste tari. Reteaua dispune de autonomie in acest sens, pastrindu-se totusi coerenta de difuzare a acestora. In unele tari exista campanii tv, in altele, doar campanii de presa sau radio", a declarat pentru “Cotidianul" Monica Popovici, responsabilul cu relatiile cu presa din partea companiei.

Logica franceza

“Si daca o masina peste medie nu ar fi totusi si peste posibilitatile dumneavoastra?", isi intreaba consumatorii publicitarii francezi. Raspunsul vine o data cu sloganul spotului derulat in Martinica: “Fiti logic, fiti Logan". De altfel, Hexagonul este cel mai mare fan al copilului romanesc Renault, conducind topul vinzarilor din Europa cu peste 21.000 de masini autohtone vindute de la lansarea marcii si pina la mijlocul acestui an.

Citeste si:

Spaniolii se mira usor

Intr-o parcare subterana, un tinar spaniol incearca sa isi impresioneze partenera cu aerul conditionat din Loganul sau, pe care i-l prezinta ca pe o noua descoperire a tehnicii. Intr-un alt spot iberic, un barbat isi scoate sotia in gradina, pe ploaie, pentru a-i face demonstratia de inchidere-deschidere a portbagajului. Ideea pe care au mers publicitarii spanioli e faptul ca posesorii automobilului romanesc nu contenesc sa se mire cite dotari poate sa aiba o masina vinduta cu doar 7.000 de euro. Incintarea ibericilor s-a manifestat in mai multe spoturi tv, care ruleaza si in insulele Canare sau in Maletero, cu atit mai mult cu cit Dacia a vindut aici peste 5.300 de masini Logan. In schimb, regiunea Americii reprezinta 5% din vinzarile mondiale, iar Columbia este principala piata, cu peste 3.000 de automobile vindute in 2006. Modelul romanesc ajunge insa si in Cuba, Honduras, Mexic, Panama sau Venezuela.

Emotie nemteasca

Desi compania s-a hotarit de putin timp sa exporte Loganul in Occident, vesticii au reactionat pozitiv la automobilul rom‰nesc. Aici se deruleaza spoturile realizate in Romania si traduse in engleza, iar pe site-urile dealerilor din Olanda, Germania sau Austria apar prezentari video cu Loganul de peste doua minute. Cele mai multe, peste 4.900 de modele, au fost cumparate de nemti, care si-au facut, de altfel, o pagina de Internet dedicata special fanilor Logan, unde participa cu entuziasm si cei din Elvetia si Austria.

Luptatorii de sumo vorbesc slovena

Cinci luptatori de sumo alearga dinspre cele patru colturi ale arenei inspre un Logan albastru. In loc sa il doboare la pamint, atletii asiatici cu veleitati slovene se cuibaresc confortabil in automobil, in ciuda sutelor de kilograme. Linistea le este intrerupta insa de aparitia brusca a unui urs polar pe scaunul din dreapta soferului. In strigatele de groaza ale sportivilor supraponderali, consumatorii pot auzi mesajul dealerului din Bratislava, care ii asigura ca pot avea la un loc si spatiu, si climatizare, la 1.550.500 de tolari, moneda slovena.

Desi nu se afla in topul vinzarilor, Slovenia a promovat Loganul intr-o campanie de amploare, care cuprinde nu numai spotul tv, ci si o serie de printuri in publicatii si outdooruri. Luptatorii asiatici au vindut insa mai bine la vecinii din Budapesta, ungurii cumparind pina acum peste 5.100 de astfel de masini. Aici, spotul nu are ursi polari, terminindu-se cu o pusculita care apeleaza la simtul econom al maghiarilor.

Sursa: http://www.cotidianul.ro/index.php?id=7330&art=18573&cHash=1c1a4dd968