In premiera, anul acesta a fost masurata si folosirea programelor de tip adblock pe mobil, procentele aici fiind mult mai mici: 1.36% pe telefon si 2.11% pe tableta.

Acest fapt duce media la 11.86%, un procent care inca situeaza Romania sub decat cifrele inregistrate in pietele dezvoltate (de exemplu, in SUA procentul desktop este apropiat de cel inregistrat in Romania, 28.5% in varianta desktop, dar a atins deja 11% si pe dispozitivele mobile).

Tendinta de crestere va continua, conform informatiilor din studiu care arata ca aproape 40% dintre utilizatorii de internet care nu au instalat un program de blocare a publicitatii online declara ca intentioneaza sa isi instaleze o astfel de aplicatie in urmatoarele 6 luni. Principalele motive sunt reprezentate de caracterul iritant al reclamelor (18.2%), de nevoia de confidentialitate si securitate (11%) si pentru ca paginile respective sa se incarce mai repede (10.7%).

La studiu au participat 85 dintre cele mai cunoscute site-uri din Romania, membre BRAT si IAB, iar metodologia aplicata a combinat masurarea cantitativa efectiva cu chestionare care au luat feedbackul utilizatorilor.

Topul activitatilor online afectate de publicitatea agresiva a ramas acelasi ca anul trecut: citirea stirilor si vizionarea de filme online. O diferenta importantata este data de categoriile de continut cele mai afectate, categoria sport coborand de pe primul loc, pe locul 9, iar top 5 fiind format din: satira si umor, lifestyle masculin, auto&moto, IT&C, Video si TV Online.

„Acest studiu arata ceea ce noi, marketerii online, stiam deja, dar nu eram pregatiti sa acceptam: daca nu ne asumam faptul ca trebuie sa ne respectam utilizatorii, comunicarea online isi va continua evolutia fara noi. Cifrele vorbesc despre imoralitatea la care s-a ajuns: bannere peste bannere peste continut, spoturi video care pornesc singure (eventual cu sunet) si nu pot fi oprite, conditionarea accesului la continut de expunerea la campanii nerelevante pentru acei oameni in acele momente si despre cat de simplu e pentru ei sa stavileasca aceasta avalansa. Ce putem face? Sa ne concentram pe orice metoda de a targeta cat mai precis utilizatorii, sa folosim inteligent aceste noi tehnologii, atat de performante incat au inspaimantat chiar si Parlamentul European, sa ne gasim timp in programul nostru aglomerat sa invatam in fiecare zi si, nu in ultimul rand, sa ne punem de fiecare data in pantofii consumatorilor de continut online, care ne dau de mancare tuturor”, a declarat Calin Rotarus, director general Tailwind Romania.

Citeste si:

Reclamele iritante, precum si agesivitatea acestora (prin auto-play al continutului audio, ori prin acoperirea informatiilor de pe site), au fost motivele care i-au determinat pe 1 din 4 utilizatori de internet din Romania care au instalat un program de blocare a publicitatii online sa recurga la utilizarea unui ad blocker.

Ce spun specialistii

Specialistii implicati in studiu transmit un semnal de alarma de care industria de marketing si comunicare digitala trebuie sa tina cont.

„Din 3.832 de respondenti chestionati pentru acest studiu, 92.9% din utilizatori au sustinut ca vor continua sa foloseasca un ad-blocker in viitor. Aceasta statistica confirma ca ad-blocking-ul nu este o problema trecatoare si ca ne putem astepta la o continuare a cresterii liniare atat in 2017 cat si in anii urmatori. Procentul mic inregistrat pe mobil e incurajator dar exista tari unde si acesta a ajuns chiar peste 50%”, spune Aidan Joyce, CEO Oriel – companie specializata in solutii de evitare a adblockingului si partener tehnologic al studiului.

„Cred ca este momentul oportun ca industria de publicitate online sa isi uneasca fortele si sa se concentreze pe interesul comun: transmiterea catre utilizator a unui mesaj publicitar adecvat si relevant in raport cu nevoile si asteptarile sale, intr-o maniera agreabila si atractiva”, spune Arina Ureche, director general BRAT.

„Intreaga industrie trebuie sa se concentreze pe experiente si pe performanta, pe vehiculele cele mai potrivite, pe varfurile tehnologiei si pe creativitate. Agresivitatea in comunicare va fi mereu sanctionata de catre utilizatori”, a comentat Ionut Oprea, presedinte IAB Romania.

„Mesajul consumatorilor romani de media digitala locala e clar: trebuie sa trecem de la etapa urmaririi cu atentie si ingrijorare a fenomenului la etapa actiunilor concrete. Clientii, agentiile de media si de creatie si producatorii de continut trebuie sa se aseze la aceeasi masa, sa faca front comun si sa aplice masuri clare pentru imbunatatirea standardelor calitative ale campaniilor”, considera Dragos Stanca (Think Digital Group), consultant media si Adrian Motirlichie (TailWind), realizator al studiului.

Studiul integral poate fi descarcat aici.