Piata se imparte la doi jucatori mari in zece ani

Piata se imparte la doi jucatori mari in zece ani“Mai mult, cred ca daca vom fi ajutati de putin noroc, dar si de planul pe care urmeaza sa il punem in aplicare, avem toate sansele ca in zece ani sa fim pe primul loc in topul celor mai mari jucatori ai pietei in care operam. Iar asta este un target”, a declarat, pentru Wall-Street, actualul CEO al Flamingo.

Dupa o jumatate de an marcata de inchideri de magazine, reduceri de personal si, poate cel mai important lucru, de o scadere de 50% a afacerilor, Flamingo mizeaza, in urmatoarele sase – douasprezece luni, pe o revenire completata de o crestere a vanzarilor si de o consolidare a pietei.

Astfel, in primul semestru din 2009, grupul de electro-retail a raportat afaceri in scadere cu 50% fata de aceeasi perioada a anului trecut, pana la 190 milioane lei (44,9 milioane euro) si estimeaza, pentru restul anului, o cifra de afaceri de 260 milioane lei (peste 60 milioane euro).

“Am scazut foarte mult in prima parte a anului. Romania a fost una din cele mai afectate tari din Europa pe acest sector, inregistrand un declin de 44%. Ucraina in schimb, a cunoscut o scadere de 46%, iar singura tara care a mers pe crestere, chiar daca este una de 3%, a fost Germania”, a spus Treiber.

Totusi, potrivit acestuia, pe piata locala inca exista potential de crestere.

Criza la romani este una psihologica, nu economica

Criza la romani este una psihologica, nu economicaIn opinia sa, Romania depinde foarte mult de celelalte state europene. Piata locala se afla intr-o relatie de dependenta cu tarile din regiune.

“Romania poate iesi din impasul dat de criza economica actuala doar in conditiile in care isi revin si restul tarilor afectate de pe continent. Desi s-au observat deja cateva semne de imbunatatire in zona de sud-est a Europei, pentru ca Romania sa poata trece de recesiune este nevoie ca oamenii sa isi schimbe atitudinea, sa fie mai increzatori de ceea ce se intampla in piata”, este de parere Stefan Treiber.

In plus, el sustine ca situatia economica actuala, cel putin la nivel local, a degenerat intr-o criza pentru ca oamenii nu au fost pregatiti sa ii faca fata, din toate punctele de vedere.

“Romanii nu au experienta unei crize economice. Ba chiar, pe plan local, criza este mai mult una psihologica. Germania, de exemplu, dupa Al Doilea Razboi Mondial, a trecut de 5 – 6 ori prin perioade de recesiune”, a completat CEO-ul Flamingo International.

In acest context, Treiber crede ca principalele trei lucruri care vor scoate Flamingo din criza sunt noua echipa, planul de revigorare a companiei si initiativele strategice de crestere.

Planul de capitalizare, doar pe termen scurt

Planul de capitalizare, doar pe termen scurtDupa ce a fost ales CEO al Flamingo, conducerea companiei a desemnat noi oameni pentru functiile de director, CFO si program manager. Managementul este astfel adaptat pentru a corespunde proceselor de restructurare prin care va trece compania, obiectivul fiind de a maximiza potentialul echipei de conducere si, implicit, resursele disponibile in interiorul organizatiei.

La inceputul saptamanii, electro-retailer-ul a fost salvat de actionarii companiei de la dizolvare cu un procent de 75%. De asemenea, actionarii prezenti la Adunarea Generala au votat si pentru o emisiune de obligatiuni care va aduce un capital suplimentar de pana la 7 milioane euro, destinat dezvoltarii viitoare a grupului si trecerii cu bine peste perioada de criza.

Chiar daca fondul de investitii QVT, care detine o participatie de 22% in cadrul Flamingo, a cerut dizolvarea grupului, este foarte probabil ca acesta sa se alature initiativei de salvare si sa participe la punerea in functiune a planului de capitalizare.

“Noi nici macar nu cunoastem motivele pentru care QVT a cerut dizolvarea companiei. Insa, chiar daca fondul de investitii a solicitat asta, exista inca o posibilitate sa se alature planului de capitalizare”, conform lui Treiber.

Potrivit lui Dragos Simion (foto), presedinte al Consiliului de Administratie al Grupului Flamingo International, acest plan de capitalizare este unul pe termen foarte scurt.

Tot din planul de salvare a grupului fac parte discutiile viitoare cu furnizorii, pentru reesalonarea datoriilor si pentru sustinerea unor stocuri noi, cu proprietarii de spatii comerciale, pentru renegocierea chiriilor (ceea ce se intampla deja de la inceputul anului) si cu bancile, pentru a extinde actualele linii de finantare – in sensul ca Flamingo va putea obtine o suplimentare a creditelor, care sa sustina dezvoltarea companiei.

Magazine inchise si concedieri vs. EBITDA pozitiv in S2

Magazine inchise si concedieri vs. EBITDA pozitiv in S2Din martie 2009, Flamingo a inchis 5 magazine si a redus suprafata de vanzare totala la 10.000 mp.

In urmatorul semestru, Flamingo se va concentra pe optimizarea vanzarilor pe metru patrat si pe ajustarea operatiunilor la conditiile de piata. Astfel, incepand cu al treilea trimestru al acestui an si pana in T3 din 2011, compania va ajusta suprafata magazinelor, de la 1.000 -1.500 mp la 600 – 1.200 mp.

Flamingo avea, la finele anului trecut, 1.100 de angajati iar in prezent numarul acestora este de doar 750.

Incepand cu luna iulie, retailerul de electroIT a inregistrat un ritm pozitiv al vanzarilor. “Fata de iunie, luna trecuta am crescut cu 30%, peste nivelul pietei. Si august a mers bine. A doua parte a lui 2009 credem ca ne va aduce un EBITDA (profit inainte de plata dobanzilor, impozitelor, includerea deprecierilor si a amortizarii) pozitiv”, a mai spus Treiber.

In al doilea trimestru al anului, EBITDA a ajuns de la -23% (in T1) la -12%, ceea ce inseamna ca lucrurile au inceput sa mearga pentru Flamingo inainte de a fi fost ales un plan special in acest scop.

Cu o experienta de 13 ani in consultanta privind situatii de criza si restructurari, Stefan Treiber a lucrat cu 15-20 de companii care treceau prin aceasta faza de rascruce si a ajuns sa cunoasca destul de bine si piata de retail. El nu stie cat timp va detine functia de CEO al Flamingo, insa are ca principala tinta salvarea companiei pe care o conduce si trimiterea ei pe primul loc in topul celor mai mari electro-retaileri.

Piata in care opereaza cel de-al doilea jucator de electronice, electrocasnice si IT se va imbunatati incepand cu anul viitor, iar din 2011 isi va reveni, conform lui Treiber.