Florin Luca a fost timp de patru ani director de resurse umane la BRD Société Générale in Romania, doi ani director adjunct de resurse umane al Société Générale International Retail Banking (37 de tari si 65.000 de angajati), doi ani director Mari Clienti / Senior Banker in Divizia de Corporate Banking a Société Générale Franta (Paris) si dupa aceea consultant in strategie si modelizari de business. El a facut parte si din Consiliul de Administratie al companiei Tarom.

WALL-STREET.RO: Ce discrepante ati simtit intre domeniul bancar si cel petrolier in zona de recrutare?

Florin Luca: Diferenta este de industrie. Mai multe lucruri leaga domeniul petrolier de industria bancara. Avem in fata noastra oameni, pe care trebuie sa-i ascultam si sa-i dezvoltam. Metodele si intrumentele de lucru sunt cam aceleasi. Problematicile, in schimb, sunt diferite. Intr-o banca de retail ai angajati cu anumite profile, in timp ce intr-o industrie ca a noastra, mult mai complexa, profilele sunt total diferite. Suntem un grup care se integreaza in primul lant valoric al industriei de petrol si gaze, de la extractie, rafinare (rafinariile Petromidia Navodari, cea mai mare din sud-estul Europei, cu o capacitate de productie de peste 5 milioane de tone de titei pe an, si Vega Ploiesti), trading, supply-chain si distributia catre clientii finali prin operatiunile pe care le avem in mai multe tari (Kazahstan, Ucraina, Georgia, Moldova, Romania, Bulgaria, Turcia, Libia, Elvetia, Olanda, Spania, Franta - unde avem o mare filiala, cu o cifra de afaceri de 2 miliarde de euro).

WALL-STREET.RO: Cum era vazuta Romania din strainatate, din punct de vedere macroeconomic si al business-ului?

Florin Luca: Din punct de vedere macroeconomic, se vedea bine pentru ca principalii indicatori macroeconomici ai Romaniei sunt destul de buni. Avem o inflatie sub control, deficitul bugetar este, de asemenea, sub control, iar cursul de schimb este relativ stabil. Deci, avem cateva fundamente macroeconomice care intr-adevar dau incredere oamenilor din afara. Diferit este, totusi, modul in care este perceputa imaginea Romaniei.

WALL-STREET.RO: Cum credeti s-a schimbat piata de resurse umane in anii in care ati fost plecat din tara?

Florin Luca: Cultura resurselor umane din Romania a fost martora unor transformari enorme in ultimii 15 ani si cred ca aceasta tendinta va continua. Marile corporatii internationale, dar si comunitatea oamenilor de resurse umane care provin in mare parte din aceste mari corporatii (inclusiv HR Club, asociatia profesionistilor de resurse umane la cladirea careia am participat si eu in calitate membru al Consiliului de Administratie, in perioada sa de inceput), au contribuit la profesionalizarea acestei meserii. Spuneam si mai devreme faptul ca in momentul de fata majoritatea companiilor mari de la noi sunt filiale ale grupurilor internationale creeaza o diversitate importanta referitoare la modul in care este profesata meseria de resurse umane. Exista in momentul de fata cel putin doua curente care si-au afirmat identitatea in peisajul romanesc: curentul "saxon", care vine cu o abordare "tehnica", foarte orientata catre procese si instrumente si curentul "latin", care pune foarte mult accentul pe dimensiunea relatiei pe care compania o cladeste cu salariatii.

Avem in momentul de fata un fel de mozaic cultural in care se regasesc influente germane, americane, frantuzesti, olandeze, italiene.

Eu zic ca e important sa avem un mix intre cele doua pentru ca va da succes in viitor in piata de resurse umane din Romania. Dar, dupa cum stiti, acest lucru nu priveste doar resursele umane, ci in general industriile, in momentul de fata nu putem vorbi despre un spirit corporatist pur romanesc. Avem in momentul de fata un mozaic cultural in care se regasesc influente germane, americane, frantuzesti, olandeze, italiene etc. Poate constitui un avantaj in masura in care oamenii care lucreaza cu aceasta bogatie culturala stiu sa-si insuseasca tot ce e mai bun din aceste lucruri. Singura problema pe care o vad in momentul de fata este legata de faptul ca multe persoane care au lucrat intr-o anumita cultura - germana, austriaca, franceza - se identifica numai cu trasaturile specifice si cu modul de lucru din respectivele companii. Si asta face ca respectivele persoane sa fie oarecum refractare la ce se intampla in jur. Deci, asta creeaza o deficienta de acceptare a altor valori si a altor metode de lucru.

WALL-STREET.RO: Ce cultura organizationala credeti ca au firmele antreprenoriale romanesti?

Florin Luca: Sunt cateva firme romanesti care si-au creat un mod de lucru, procese si instrumente de nivel occidental si sunt alte companii mari care, din pacate, chiar daca au sute de milioane de euro cifra de afaceri, inca nu s-au dotat cu sistemele necesare, cu instrumentele de lucru si, dupa aceea, cu structurile decizionale si de acompaniere a business-ului.

WALL-STREET.RO: Unde credeti ca se afla Rompetrol din punctul de vedere al internationalizarii?

Florin Luca: Daca vrem sa aflam unde suntem, trebuie sa ne uitam in ADN-ul nostru cultural si de business. Vom constata ca modelul de business se sprijina pe viziune, care consta in crearea unui pod intre resursele petroliere din Kazahstan si diferitele piete pe care suntem prezenti in Europa. Suntem o punte de legatura intre Asia si Europa, care este generata de lantul valoric al industriei din care facem parte.

Extragem petrolul brut din Kazahstan, il prelucram, il rafinam in Romania si, dupa aceea, il distribuim in diferite tari. A doua trasatura definitorie este legata de diversitatea geografica si culturala a efectivelor noastre. Avem peste 20 de nationalitati in 12 tari. In tot acest perimetru geografic, pentru gasirea unui numitor comun pe linie de lucru, de valori, de instrumente, de solidaritate si de lucru in echipa, trebuie sa lucram mult. Acest numitor comun exista si e in plina transformare. Suntem o punte in plina transformare si care in permanenta se adapteaza la nevoile pietei si se integreaza din ce in ce mai mult in obiectivele strategice pe care le stabilesc actionarii.

WALL-STREET.RO: Crearea acesti punti a inceput odata cu rebrandingul companiei?

Florin Luca: Nu. Rebrandingul este concretizarea unei evolutii organice a grupului, care dureaza de ani de zile. Practic, grupul KazMunaiGaz a preluat controlul Rompetrol in 2007. Sunt deja sapte ani de zile, si in toata aceasta perioada grupul a trecut printr-o serie de transformari. Rebrandingul ca atare pentru mine nu este rezultatul unui demers impus prin decret. Rebrandingul este generat de evolutia culturii, a metodelor de lucru in cadrul grupului si aceasta evolutie este mai mult organica. Unele linii de business trec dincolo de frontiera, spre exemplu partea de servicii industriale. Aici avem un proiect foarte mare de modernizare a rafinariei de la Pavlodar din Kazahstan, contract EPCM (engineering, procurement, construction management) de 1 miliard de dolari pe care l-am castigat si prin care o sa trimitem foarte multi oameni.

WALL-STREET.RO: Ce schimbari ati adus sau veti aduce in departamentul de HR in Rompetrol?

Florin Luca: Am facut o serie de schimbari, sunt aici de trei luni si jumatate. Toate aceste schimbari sunt integrate intr-o strategie care vizeaza trei aspecte majore. Primul lucru vizeaza performanta salariatilor, al doilea eficienta operationala a tuturor serviciilor de resurse umane si al treilea aspect vizeaza transformarea culturii.

In ceea priveste performanta salariatilor, plecam de la principiul ca personalul nostru trebuie sa fie competent, motivat si integrat in cadrul social. Pentru asta avem parghiile de resurse umane clasice, deci pentru identificarea si dezvoltarea competentelor, pentru motivare partea de compensatii si managementul carierei si a talentelor si pentru partea de asigurare a unui climat social agreabil avem dialogul social.

Avem proiecte, sunt vreo 30 si ceva, pe toate ariile acestea de activitate, unele pe termen lung, altele pe termen scurt, care incetul cu incetul vor transforma intreaga organizatie.

Simtim o anumita presiune care vine dinspre Europa occidentala pe anumite tipuri de posturi.

WALL-STREET.RO: Cele mai importante trei care ar fi? Sau cele care ar aduce primele rezultate?

Florin Luca: In primul rand, managementul talentelor, implementarea unui nou sistem informatic care practic va transforma metodele de lucru pe linie de resurse umane si dupa aceea crearea altor instrumente si metode de lucru care ne vor face sa fim mai atragatori. Turnoverul este mic, sub 5%. Si salariile sunt mari. Este clar ca simtim o anumita presiune care vine dinspre Europa Occidentala pe anumite tipuri de posturi, simtim presiune care vine din China, din Orientul Mijlociu.

WALL-STREET.RO: Va fura angajatii?

Florin Luca: Mai sunt care pleaca, in special pe posturile de ingineri, pe partea de rafinare, de upstream. Pleaca in China, Germania, Marea Britanie, Norvegia. Dar cel mai mult in Orientul Mijlociu. Migratia catre Europa de Vest, Orientul Mijlociu sau China, eterogenitatea culturilor si a sistemelor educationale si faptul ca tinerii constituie marea tinta pe linie de recrutare la nivelul marilor corporatii (inclusiv in industria noastra) sunt cateva elemente care reflecta dimensiunea complexa a fenomenelor cu care ne confruntam pe linie de recrutare.

WALL-STREET.RO: Cu cat este ofertat un inginer petrolist bun?

Florin Luca: Sa zicem ca primesc salariu cu 50% mai mare sau chiar si dublu. Conditiile de lucru pe care le au acolo, modul in care isi exercita meseria pot fi mai bune ca la noi sau mai putin bune. Tot ce va pot spune este ca avem cateva platforme, cele de comanda, cele de hidrocracare, care sunt cel putin un reper din punct de vedere tehnologic.

WALL-STREET.RO: Cati angajati straini aveti in Romania?

Florin Luca: Ceva mai putin de 100.

WALL-STREET.RO: Si romani care lucreaza in strainatate in cadrul grupului?

Florin Luca: 80. Sunt in Kazahstan, in Europa occidentala, Franta, Elvetia, in Orientul Mijlociu, in nordul Africii.

Rompetrol va recruta sute de persoane pana la sfarsitul anului

WALL-STREET.RO: Numarul angajatilor a fost descrescator in ultimii ani. Cum va merge de acum incolo?

Florin Luca: E dificil sa spunem ca va creste sau va scadea. Estimam ca pana la sfarsitul anului sa recrutam 700 de persoane la nivelul grupului, din care 500 de oameni in Romania, majoritatea in cadrul serviciilor industriale, in special pentru filiala noastra de retail, Rompetrol Downstream, pentru deschiderea de noi benzinarii. Prin urmare, nu putem vorbi despre o crestere exploziva a efectivelor, dar nici de o descrestere semnificativa. Pe cateva activitati vom asista la o crestere organica in tara, in special pe partea de retail, dar si in alte tari unde avem activitate de retail importanta, iar dupa aceea si pe partea de servicii de inginerie.

WALL-STREET.RO: Ce fel de angajati cautati pe zona de trading si de supply chain?

Florin Luca: Pe trading si supply-chain cautam doua tipuri de profile: in primul rand, oameni specializati in negot cu produsele petroliere. Sunt exact ca traderii din domeniul bancar. Sunt oameni care cunosc specificul activitatii de trading cu materii prime, deci cunosc bine piata, cunosc bine principalii furnizori, principalii clienti, evolutia, volatilitatea pietei. Sunt de cele mai multe ori oameni care au un background din zona energetica.

Partea de supply-chain are in spate si ingineri, si oameni specializati in logistica, care cunosc aprovizionarea si aspectele legate de comert international cu petrol. As compara activitatea de trading cu cea de investment banking.

Pe retail, cautam angajati tineri. Pentru un post selectam 10 persoane, iar pentru interviu macar 4-5. Poate sa fie cu experienta in industria de petrol si gaze sau in zona de magazine si chiar si din domeniul bancar sau cei care vand produse electrocasnice.

Citeste si:

WALL-STREET.RO: Vedeti anumite zone descoperite din retail din care vin angajati acum?

Florin Luca: Da, in special din zona electrocasnice sau din zona marea distributie.

WALL-STREET.RO: Ajungem la productie. Care este provocarea aici?

Florin Luca: Cresterea si eficientizarea permanenta a capacitatii de productie. Aici este challenge-ul pietei de inginerie, ma refer la ingineri cu specializari specifice industriei (Inginer Proiectant, Inginer Automatist, Supervizor Operatiuni Teren, etc.), inginerii cu activitate de laborator, de hidrocracare, de mentenanta.

WALL-STREET.RO: Aici baza de recrutare care este?

Florin Luca: De la concurenta sau daca nu, avem doua pepiniere de universitati, Universitatea de Petrol si Gaze din Ploiesti si Universitatea Ovidiu din Constanta.

O sa avem in urmatorii ani plecari destul de importante si va fi nevoie sa inlocuim generatiile.

WALL-STREET.RO: De la concurenta cu ce ii atrageti?

Florin Luca: Sunt oameni care sunt petrolisti din tata in fiu. Vorbim de o atractivitate generata de o pasiune familiala. 80% din candidati sunt tineri, ori studenti Petrol si Gaze, ori persoane cu experienta care vin din aceeasi industrie. Avem si o piramida a varstelor foarte mult orientata catre transa de 50-60 de ani. O sa avem in urmatorii ani plecari destul de importante si va fi nevoie sa inlocuim generatiile.

WALL-STREET.RO: Pe servicii industriale, tot ingineri. Aici recrutati exclusiv din Kazahstan?

Florin Luca: Din Romania, cautam aproape 200 de ingineri ca sa-i trimitem in Kazahstan, ingineri care sa cunoasca meseria si care sa stie si limba rusa, cu cel putin 5 ani de experienta. Nu e simplu sa-i gasim.

WALL-STREET.RO: Care este stadiul de recrutare?

Florin Luca: Suntem pe la jumatate.

WALL-STREET.RO: Cat timp dureaza sa gasiti un inginer petrolist potrivit?

Florin Luca: De la 6 saptamani in sus. Marea dificultate a noastra este specializarea, dar trebuie sa stie si limba rusa.

Nu vom mai asista la cresterile care au avut loc in perioada 2004-2006.

WALL-STREET.RO: Cu cat castiga mai mult un astfel de specialist?

Florin Luca: Eu cred ca vom asista la o redinamizare a pietei muncii pe termen mediu. Nu vom mai asista la cresterile care au avut loc in perioada 2004-2006, cand fugeau salariatii de la un grup la altul pentru cresteri de 50%. Era o supralicitatie intre principalii actori dintr-o industrie. Dar cred ca salariile vor avea pe anumite segmente o linie ascendenta.

WALL-STREET.RO: Ce mai implica aceasta redinamizare?

Florin Luca: In primul rand, cererea si oferta, piata ca atare. Cu cat cererea e mai mare pe piata pentru anumite profile si capacitatea ofertei de a face fata cererii se ingusteaza, pentru ca sunt din ce in ce mai multe locuri de munca, se dezvolta o anumita industrie, implicit salariile cresc.

WALL-STREET.RO: Care este trendul in industria petroliera din punctul de vedere al salarizarii?

Florin Luca: In industria petroliera, tendinta este de usoara crestere a salariilor si a locurilor de munca.

WALL-STREET.RO: In continuare se mai restructureaza in acest domeniu? Principalii jucatori sunt intr-o reorganizare?

Florin Luca: Da, bineinteles. Si este un fenomen care nu se va termina niciodata. Te restructurezi ca sa cresti sau te restructurezi ca sa-ti cresti activitatile. In cazul nostru, unele restructurari vor continua. Unele vor fi generate de cresterile activitatii pe care le avem, de cresterile organice, ca ar fi vorba de retail sau de partea de servicii industriale, altele vor fi generate de o optimizare a proceselor, de o centralizare a functiilor support, de creare de shared service de center, de optimizare a resurselor la nivel regional sau mondial.

WALL-STREET.RO: Ce fel de angajati cautati pe partea de suport?

Florin Luca: Angajam specialisti in domeniul IT, in domeniul financiar, analisti trezorieri, in marketing si manageri cu experienta, cu nivel de middle management si manageri de top.

WALL-STREET.RO: Ce vreti sa schimbati in cultura organizationala a KazMunaiGaz?

Florin Luca: Modul de lucru, performanta si valoarea adaugata pe care o genereaza managerii, valoare pentru clienti si apoi pentru actionari si crestere sustinuta financiar. De asemenea, vrem sa construim pe acest spirit antreprenorial dezvoltat de-a lungul anilor si sa facem din atuurile noastre un element cheie al prezentei noastre pe piata din Romania si pe celelate piete unde suntem prezenti. Avem o diversitate de branduri care nu este intamplatoare. Este generata de diversitatea culturala, de diversitatea activitatilor pe care le acoperim. Din aceasta diversitate noi vom evolua catre o unitate care va constitui punctul nostru de legatura, puntea dintre est si vest.

Cultura noastra organizationala va fi rezultatul modului in care generam business de valoare pentru client si actionarii nostri. Si acest lucru se poate face prin mai multa inovatie, prin mai multa eficienta si mai multa solidaritate si utilizand metode de lucru care nu trebuie sa fie neaparat scoase din sabloane, ci sa fie rezultatul acceptarii unei diversitati culturale. Cum putem sa fim mai eficienti in aceasta diversitate, cum putem sa cream puncte comune, cum putem sa fim solidari, cum putem sa cream valoare. Solidaritatea unei echipe se vede la petreceri si in noroi.

WALL-STREET.RO: Aveti o cultura organizationala pe care o admirati la companiile multinationale din strainatate? Sunteti apropiat de o cultura mai prietenoasa sau aveti un model care va inspira?

Florin Luca: Noi incercam de multe ori la nivelul societatii sa ne inspiram. Ne-am inspirat de la nemti sau de la britanici si am incercat sa facem un puzzle al influentelor pe care le pot avea anumite culturi si metode de lucru in sistemul nostru administrativ, legislativ. Acest lucru se vede si in spectrul corporatist romanesc.

Dupa parerea mea, succesul si modelul de succes ale unei culturi nu sunt generate neaparat de un model sau de un sablon de management imprumutat din alta parte, ci de capacitatea liderilor unei organizatii sa fie ei insisi. Pe de alta parte, cu titlu personal, imi revendic dubla apartenenta la culturile romana si franceza, care au facut din mine ceea ce sunt in momentul de fata.

WALL-STREET.RO: Cate astfel de organizatii sunt in Romania?

Florin Luca: In marea lor majoritate sunt corporatii straine care au incercat sa adapteze la nivel local anumite principii care existau la nivel de grup. Ca sa vedem o organizatie care a reusit sa genereze valoare prin scoaterea in evidenta a calitatilor intrinseci ale valorilor ce o compun, nu as putea spune ca sunt foarte multe pentru ca majoritatea organizatiilor din Romania nu fac altceva decat sa impuna sabloane si metode de lucru care vin din afara. Putini sunt liderii care stiu sa creeze energie pozitiva si sa o transmita. Acesta este modelul de succes: cauta in tine ce este mai bun si o sa ai succes, nu cauta in alta parte ca nu o sa gasesti niciodata. Eu nu am venit aici ca sa aplic modele utilizate in alta parte.

WALL-STREET.RO: Va ajunge grupul sa aiba numarul de angajati din 2008?

Florin Luca: Nu cred ca asta e relevant. Conteaza ce beneficii genereaza pentru actionari, in ce context, ce rentabilitate. Nu ne-am facut un target pe numar de linie de salariati. Numarul de salariati trebuie sa aiba in spate o explicatie economica, care trebuie sa se regaseasca in cifra de afaceri, EBITDA, in ceilalti indicatori economici.