De atlfel, este de dorit ca banii numerar sa fie folositi din ce in ce mai putin, mai ales in cazul persoanelor juridice. De ce? Pentru ca exista limitari legislative privind sumele maxime de plata / incasare numerar de la un client, chiar si persoana fizica, intr-o zi, precum si suma maxima ce poate sta in casieria firmei peste noapte. Iar, aceasta tendinta este tot mai persistenta. Recent, intr-un interviu acordat wall-street.ro, Robert Anghel, head of digital channels in cadrul ING Bank, a declarat, pe aceasta tema, ca peste 90% dintre tranzactiile clientiilor microintreprinderi ING Bank sunt efectuate prin internet banking, in contextul in care pachetul tranzactional oferit de banca ofera acces gratuit la serviciul Home Bank.

Microintreprinderile de la ING fac 90% din tranzactii in digital

Microintreprinderile de la ING fac 90% din tranzactii in digital

El arata, de asemenea, ca foarte putine operatiuni se mai desfasoara in casieriile bancii, chiar si atunci cand vorbim de antreprenori si mici firme, avand in vedere si faptul ca ING ofera clientilor posibilitatea de a face depuneri de numerar in lei sau euro la ATM, la orice ora si fara comision. Robert Anghel mai spune ca 60% dintre clienti interactioneaza exclusiv prin canalele digitale.

Daca firmele sunt mai deschise catre tehnologiile de internet banking, in ceea ce priveste populatia, retincenta este mai ridicata. Un studiu BCR arata ca o pondere de 70% din populatia care utilizeaza internetul in Romania citeste stiri online, dar numai 17% face tranzactii online cu cardul, iar mai putin de 8% utilizeaza serviciile de internet sau mobile banking.

Doar 8% din populatie face banking digital, cea mai mica rata din UE

Doar 8% din populatie face banking digital, cea mai mica rata din UE

In peninsula Scandinava insa viitorul a inceput deja. Turistii care ajung in Suedia observa inevitabil doua lucruri: in primul rand, nu toti cei nativi sunt blonzi (doar 25% din populatia adulta are parul in mod natural blond), iar in al doilea rand, urmatorul mesaj apare tot mai frecvent la comercianti: "Vi hanterar ej kontanter" ("Noi nu acceptam numerar").

Se poate spune ca in Romania este, in primul rand, o problema a bancilor, in sensul ca nu au reusit sa fie mai vizibile si sa atraga cat mai multi clienti in zona de banking digital. Dar, exista si clienti bancarizati, inclusiv persoane juridice, care utilizeaza Internetul, dar nu sunt dispusi sa utilizeze serviciile online oferite de banci, desi, la ING Bank, de exemplu, clientii pot face plati de oriunde si oricand prin serviciul de internet si mobile banking (Home'Bank) sau cu cardul si incasari (gratuite in conturile ING Bank ), in timp ce in cazul incasarilor in numerar, banca ofera serviciul de depunere numerar la ATM, gratuit, 24/24.

Pentru companiile ce detin un punct de desfacere, ING Bank mai ofera si solutia de POS prin intermediul careia compania poate incasa banii de la clienti in siguranta si cu costuri foarte mici. "Astfel incurajam clientii sa foloseasca mijloacele moderne de plata (card sau mobile banking) si daca efectueaza 10 plati pe luna, clientii nu platesc costul de administrare pentru pachetul de tranzactionare", au declarat reprezentantii ING Bank pentru wall-street.ro.

De asemenea, platile salariale, in cazul persoanelor juridice, sunt gratuite, mai la toate bancile, daca acestea se fac catre conturi deschise la banca respectiva, in timp ce la ING Bank, plata salariilor se poate face si intr-o singura operatiune catre toti angajatii, prin utilizarea importului de fisiere si apoi multitransfer. Mai mult, "administratorul / imputernicitul are control real-time asupra tranzactiilor facute de imputerniciti si poate seta limite asa incat daca doreste sa ii dea un card unui sofer pentru mici cheltuieli in delegatie in loc de numerar, este foarte simplu sa ii seteze limitele", mai arata reprezentantii bancii citate.

Pare prea mult? Ei bine, poate ar trebui mentionat ca in Suedia daca utilizezi sau retragi prea mult cash, bancile suna la politie, pentru ca s-ar putea sa fi terorist sau criminal. Ultima "zona" a economiei in care un suedez are nevoie inca de mult numerar este legata de achizitia de droguri sau arme. Asadar, "daca trebuie sa achitati in numerar, ceva este in neregula cu tine", in Suedia.

In Suedia "daca platesti cu numerar, ceva este in neregula"

In Suedia "daca platesti cu numerar, ceva este in neregula"

Spre comparatie, "romanilor li se par complicate instrumentele de plata digitala si exista de asemenea perceptia unui grad de nesiguranta fata de acest tip de tranzactii. 82% dintre participanii la un sondaj realizat la jumatatea acestui an au declarat ca prefera sa isi plateasca facturile in numerar. Cash-ul ramane principala metoda de plata in Romania", declara Florin Branici, deputy manager alternative channels division Alpha Bank, la Banking 2.0, conferinta organizata de wall-street.ro.

Citeste si:

Procentul celor care prefera isi plateasca facturile exclusiv prin intermediul cardului ajunge la 3%, iar punctele de lucru ale furnizorilor sunt preferate pentru plati de catre 43% dintre participanti, bancile si terminalele electronice de plati fiind urmatoarele pe lista, cu procente de 18% si 17%.

Horia Grozea, director card payments, Netopia mobilPay, a declarat, de asemenea, la conferinta ca "totul depinde de educatie financiara si ar trebui sa bancile in momentul in care ii ofera cardul clientului sa ii promoveze intr-un anumit fel toate avantajele pe care le are platind cu acel card. Am auzit insa povesti potrivit carora inclusiv doamna de la ghiseu avertiza clientul sa nu plateasca pe internet cu cardul bancar. Personalul bancii nu era indeajuns de pregatit si iata ca nu aveau nici macar informatii de minim cunostinte bancare".

Tocmai de acceea, ATM-urile si masinile specializate, precum ING Self'Bank, faciliteaza depuneri gratuite, la orice ora din zi si din noapte asa incat nu mai exista nici sfatul si nici problema programului casieriei. Daca apelezi si la internet banking, desktop si mobile, ai acces la conturile tale oriunde ai fi. La toate bancile poti face transferuri in lei si euro prin internet banking, poti efectua plata salariiilor, iar daca angajatii au carduri la banca respectiva, uneori transferul este gratis (la ING Bank, de exemplu), poti verifica situatia incasarilor, vizualiza operatiunile facute de imputerniciti, efectua schimburi valutare, dar ai si acces la istoricul tranzactiilor din ulimele 24 luni si ai oricand extrasul de cont. Nu in ultimul rand, prin internet banking, poti solicita carduri noi, in lei sau valuta, conturi noi, poti crea depozite sau seta / modifica limite pentru cardurile imputernicilor sau poti bloca un card furat / pierdut. Optiunile sunt, asadar, multiple.

Intrebati daca exista si servicii adiacente, reprezentantii ING Bank au declarat ca, de exemplu, "My'Payments iti ofera posibilitatea de a salva detaliile unei plati intr-un sablon cu scopul de a-l reutiliza in viitor. Poti salva pana la 200 de plati, in timp ce serviciul Multitransfer ofera posibilitatea importului de fisiere ce permit efectuarea simultana a mai multor transferuri, utilizand un singur cod de raspuns. Multitransfer ofera posibilitatea de a adauga in “cos” plati in lei - plata noua, Mypayments, Furnizori predefiniti, import de fisier -, plati in valuta & schimburi valutare si de a le semna pe toate odata".

Faptul ca poti face import de fisiere, se poate astfel dovdi foarte util daca ai de efectuat mai multe tranzactii intr-o zi. "ING Home'Bank permite incarcarea fisierelor de tip txt, xls, dbf (tab delimited) care pot fi ulterior executate ca un MultiTransfer obisnuit, optiune valabila numai pentru transferuri in lei. Este ideal pentru plata salariilor", mai spun reprezentantii ING Bank.

Se pot, de asemenea, instala in magazine terminale POS, facilitand utilizarea cardului bancar pentru plata bunurilor si serviciilor achizitionate de clienti. De obicei, bancile au comision foarte competitiv la POS, iar autorizarea tranzactiei nu depaseste 5 secunde si toate tranzactiile efectuate cu orice tip de card se deconteaza in cel mult doua zile calendaristice. Instalarea POS-ului este mai mereu gratuita, precum la ING Bank, la fel si instruirea personalului, in timp ce costurile de achizitie si de transport sunt suportate de catre banca.

Exista, de regula, si asistenta help desk in efectuarea tranzactiilor, care va fi acordata de catre personal specializat al bancii, iar terminalul poate fi fix sau mobil, in functie de specificul activitatii companiei. "Acolo unde locul de vanzare o impune, putem furniza PINpad atasabil la terminalul POS. De asemenea, putem oferi inclusiv PinPad atasabil la terminalul POS, fara costuri suplimentare. Conexiunea este GPRS, eliminand astfel dependenta de cablurile fizice de comunicare", au declarat reprezentantii ING Bank.

Sursa foto: S-F / Shutterstock.com