Ionut Mistode este campion national al Romaniei si multiplu campion Dunlop Romanian Superbike. S-a urcat tarziu pe motocicleta, desi visa inca din scoala. A inceput sa concureze in competitii desi oamenii din jurul lui il sfatuiau contrariul. S-a implicat in construirea unui circuit pentru piloti si a incercat sa ii aduca de pe strada intr-un mediu organizat. A lucrat si a investit in pasiunea lui. Acum, ia o mica pauza, dar asta nu inseamna ca se opreste, ci doar ca se pregateste sa revina in competitii, dupa ce pune bazele proiectului finantat prin Start-up Nation.

Pilotul si afisul cu masina de curse

„Cum ar fi sa fim si noi piloti?” - aceasta era intrebarea pe baza careia construiau scenarii, pornind de la un afis cu o masina de curse, Ionut Mistode si colegul lui de scoala, in drum spre casa, in Sfantul Gheorghe.

A avut de ales intre Facultatea de Transporturi si Facultatea de Automatica. A ales Transporturi, pentru ca aveau echipa de raliuri si avea planuri sa se inscrie. In urmatorul an, echipa s-a desfiintat.

Nu avea de gand sa faca armata, considera ca este o pierdere de timp, dar, cumva, a ajuns acolo. Intr-o permisie, fratele lui l-a dus la o cursa de raliuri care se tinea pe aeroportul Baneasa, in Bucuresti.

Ionut considera ca nivelul investitiilor era extrem de scazut si putea sa faca si el fata. Motocicletele erau vechi, pilotii foloseaua anvelope uzate, nu existau sponsori, iar cei care practicau nu investeau prea mult. Era vorba de anii 2000.

Startup romanesc, in finala...
Citeste si: Startup romanesc, in finala unui concurs international de fashiontech

Comparativ cu raliurile de masini, unde a incercat sa participe, dar si-a dat seama ca sunt prea mari costurile, cursele de motociclete aveau costuri de 4 ori mai mici, ca debutant. „Asa am decis sa ma angajez, sa-mi strang toti banii, sa-mi cumpar o motocicleta si sa particip”, povesteste Ionut.

Prima motocicleta

In toamna anului 2000, Ionut si fratele sau au plecat in Olanda ca sa cumpere o duba si o motocicleta. Desi pusesera bani deoparte, ajunsi acolo au realizat ca bugetele erau mult prea mici. „Eu am gasit o motocicleta vai de capul ei, nu arata deloc bine pentru strada, dar din punct de vedere tehnic, se putea folosi la curse”, isi aminteste Ionut.

Au gasit si o masina, cu multi kilometri la bord, la fel ca motocicleta, si au plecat spre casa. Dupa cateva sute de metri si-au dat seama ca duba nu mai avea placute de frana.

Intr-o tara straina si cu cheltuieli stabilite doar pentru motorina si taxe de drum, cei doi frati i-au convins pe nemtii dintr-un service auto sa ii lase sa pune singuri placutele de frane, ca sa scuteasca banii pe manopera. „In stilul lor german, au venit sa verifice lucrarea la sfarsit, au mai strans niste suruburi si am ajuns in tara”, finalizeaza Ionut povestea primei motociclete.

Rise, dispozitivul care face...
Citeste si: Rise, dispozitivul care face motocicleta mai inteligenta

Etapa de „nu poti”, „n-ai bani”, „n-ai nicio sansa”

„Aici m-am lovit de o gandire negativista, pesimista. Toti imi spuneau: “De ce te apuci de motociclism, ca n-ai bani”, “N-ai nicio sansa acolo”, “Iti trebuie mai multi bani ca sa incerci sa ajungi pe primul loc”, “Tu nu ai mers nici pe strada, cum vrei sa participi la cursa? Noi, majoritatea, de pe strada, ajungem la un anumit nivel, dar tu, direct la cursa, fara sa mergi pe strada”, isi aminteste Ionut.

In ciuda sfaturilor, el a participat la curse. “De obicei, asa am facut lucrururile in viata. In multe domenii am fost autodidact si am ajuns sa fiu la fel si in motociclism”, spune el.

Dupa trei ani, Federatia Romana de Motociclism l-a inclus in lotul national.

Dupa 5 ani, in care practica sportul mai mult ca pe un hobby de duminica, pentru ca, atunci nu exista un loc in care sportivii se puteau antrena, in afara de Arad, Ionut Mistode si-a dat seama ca nu avea cum sa faca performanta daca nu se antrena.

Afacerile cu masini au...
Citeste si: Afacerile cu masini au accelerat in august, cu un avans de 21,6%

„Eu ma urcam pe motocicleta de la o etapa la alta, iar distanta intre ele este de o luna si ceva, cateodata. Ma urcam pe motocicleta si imi dadeam seama ca nu prea imi tin bine echilibrul. Cand ieseam din zona rezervata echipelor, chiar eram stanjenit si ma gandeam sa nu observe cineva ca eu nu imi tin bine echilibrul la viteza mica”, spune Ionut.

A inceput sa se antreneze dupa ce a participat la circuitul de la Serres, din Grecia. Se antrena acolo si remarca ca ce se intampla pe circuit nu seamana cu ce se intampla pe aeroport, in Romania.

Din 2004, Mistode a incercat sa convinga Federatia de Motociclism sa tina o etapa la Serres. In 2007, propunerea a ajuns in Adunarea Generala a Federatiei, dar cand s-a supus la vot, propunerea sa nu a mai fost prezentata. „Atunci, m-am ridicat si am plecat din sala. Erau niste interese politice. Se opunea clubul care era finantat dintr-o structura de stat. Am ajuns la concluzia ca trebuie sa fac singur un circuit”, spune pilotul.

Ionut Mistode face o etapa in circuit

Dupa discutiile de la Federatia Romana de Motociclism, Ionut i-a intrebat pe cei din circuitul de la Serres care sunt costurile de organizare si inchiriere, a platit avansul si a stabilit data: sfarsitul lunii martie. Au mai organizat o etapa in vara si una in toamna. Asa a inceput Romanian Superbike (RoSBK).

In 2008 a aparut ideea de a face un campionat. Tot atunci a aparut si Costin Oprea, unul dintre proprietarii companiei BGS, care a propus ca impreuna cu Ionut si fratele lui sa faca campionatul Romanian Superbike.

„Am vorbit cu Federatia Romana de Motociclism ca sa organizam campionatul national sub titulatura asta, dar in final nu au fost de acord. Am mers mai departe, am facut competitie privata si am avut un succes foarte mare in primii ani, pentru ca am avut constant 50 de participanti. In Federatie, numarul a tot scazut”, povesteste Mistode.

Catalin Manea, unul dintre participantii la circuit, a decis sa construiasca un circuit la Adancata, la 56 de kilometri de Bucuresti. Dupa ce l-a construit, l-a pus la dispozitie oricarui organizator, iar Federatia a avut posibilitatea sa organizeze etape pe circuit. „Practic, atunci a inviat campionatul national”, spune Ionut, care explica ca RoSBK a continuat sa faca etape pe mai multe circuite.

Circuitul de la Adancata are sansa ca in 20 de ani sa aiba profit, sa isi scoata investitia, spune Mistode. „Am reusit sa fim undeva pe zero cu cheltuielile. Nu putem sa vorbim de profit, ci doar sa putem sa platim anumite servicii. Daca cineva lucreaza pentru competitie sa poata fi platit cu un comision, pentru afise, pagina de internet, productia video”, spune el.

Dau banii mei pentru un motor

Pentru a sustine activitatea sportiva, Ionut si fratele lui au pornit o afacere de apartament si importau echipamente din domeniul publicitar din China si restul Asiei. „Totul a plecat de la a lua banii pentru a putea sa fac ceva in sport”, explica Ionut.

„De la inceput mi-am dat seama ca nu pot sa am un job normal ca sa fac un sport. Am lucrat in domeniul IT si nu doar ca nu puteam sa nu plec in weekend, ci nu puteam sa plec nici sambata. Atunci am luat decizia ca trebuie sa devin antreprenor, ca sa pot sa merg la curse, sa ma antrenez, sa pot sa incep un program de antrenament”, explica el.

Acum, Mistode a facut o firma cu care a inceput sa comercializeze anvelope, ca sa continue parteneriatul cu Dunlop.

Afacerea de apartament s-a oprit atunci cand foarte multi dintre clienti si-au dat seama ca se face profit cu afacerea si au copiat modelul. Astfel, concurenta, care a crescut, a scazut preturile, iar firma celor doi frati nu mai putea sustine acelasi model de afaceri. „Noi ne bazam foarte mult sa atragem clientii nu prin serviciile de publicitate, ci prin serviciu de calitate foarte buna, in service. Daca costurile s-au redus foarte mult, am decis sa mearga fiecare pe drumul lui. El s-a ocupat serios de IT. Acum e programator si are un salariu foarte mare, cu care ar putea sa ne sponsorizeze, iar eu m-am ocupat de competitie”, spune Ionut, zambind.

Start-up Nation

Ionut Mistode s-a inscris in programul Start-up Nation, anul trecut, a semnat contractul, iar proiectul trebuie implementat in toamna. Insa, firma de consultanta a gresit o traducere in proiect si inca nu se stie daca mai poate fi continuat proiectul.

„Desi, contractual, compania de consultanta avea obligatia sa imi prezinte varianta finala a proiectului, au gresit si nici nu mi l-au mai prezentat. In momentul semnarii, puteam sa renunt sau sa semnez, ca poate fac ceva. Am semnat”, spune Mistode.

Proiectul vizeaza construirea de componente pentru motociclete si masini, intr-un atelier in care sa fie angajati trei oameni.

„Asta e si un vis de al meu. Voiam sa am un atelier in care sa proiectez, atunci, masini. Pe vremea aia aparuse Atom Ariel si eu gandisem ceva similar. Acum ma gandesc la un scuter electric”, spune Mistode.

Suma care ii revine este de 200.000 de lei, dar nu ajunge pentru productie. Utilajul depaseste suma, iar spatiul reprezinta cea mai mare problema, intrucat halele sunt foarte scumpe.

Planuri de viitor

Pe termen scurt, Mistode se gandeste sa se retraga putin din competitii si apoi sa revina cand varsta o sa il faca...special. „As putea sa fac o pauza, sa ma pregatesc fizic fara sa ma opresc, sa imi readun bugetul, sa ma concentrez pe dezvoltarea atelierului. Cand el o sa aiba un profit, sa pot sa particip la competitii. Tinand cont ca la noi, in Romania, nu sunt multi care au o performanta buna dupa 40 si ceva de ani, as putea sa atrag atentia unor sponsori. In gluma, ArtroStop ar putea sa ma sustina”, spune, razand, Ionut.

Mai mult, el vrea sa construiasca o motocicleta electrica. „Vreau de mult timp sa fac o motocicleta electrica de curse si cred ca as gasi sustinere. De mult am introdus si in regulamentul competitiei ca daca cineva vine cu un prototip electric, sa poata participa la orice categorie. Multi piloti sunt reticenti, pentru ca lipseste zgomotul ala, care te face sa simti adrenalina mai bine”, spune Ionut.

Ionut Mistode mai are si planuri de a pune bazele unei scoli de motociclism pentru copii: „Vreau sa fac o scoala pentru copii. Ideile mi-au venit atunci cand am fost la MotoGP si am vazut de ce noi nu suntem prezenti: pentru ca nu avem o baza de selectie. Cei care au ajuns acolo, au fost sustinuti financiar. Eu, initial, m-am opus scolii, pentru ca consideram ca este periculos. Acum stiu cum ar trebui sa se faca”.

Sursa foto: Facebook Ionut Mistode

Te-ar putea interesa si:


Mai multe articole din sectiunea Auto »



Citeste si
Cinci exemple de idei de afaceri incepute din pasiune