Mașinile electrice aparțin prezentului, iar noile tehnologii sunt testate, în prezent, în motorsport. Nu era, deci, decât o chestiune de timp până ca unele dintre cele mai populare modele electrice de pe piață să-și de întâlnire pe circuit. Scena este Campionatul Suedez de Turisme (STCC), iar protagoniștii deja confirmați sunt cât se poate de diferiți: Tesla Model 3, BMW i4 și VW ID.3, toate luptându-se pentru a crește în ochii clienților din showroom-uri.

Formula E este primul campionat de circuit cu automobile electrice, dar exemplul seriei cu monoposturi pe baterii n-a fost urmat de prea multă lume. Campionatul-suport cu Jaguar-uri I-Pace nu a avut viață lungă, iar un altul în care ar fi trebuit să concureze doar o variantă de curse a berlinei Tesla Model S nici n-a mai avut loc. Cu atât mai îndrăzneață este decizia organizatorilor STCC de a trece, brusc, de la motoare cu combustie internă, la electricitate.

Astfel, campionatul de turisme la Suediei va fi nu doar prima serie națională 100% electrică, dar și primul campionat de turisme cu curse după formatul clasic, diferit de cel bazat pe întreceri eliminatorii din E-TCR. Acesta din urmă este primul campionat cu turisme electrice din lume, dar seria lui Alejandro Agag, care se bucură de susținerea FIA, s-a desfășurat după un format ce se aseamănă cu întrecerile de tip Rallycross.

Grilă plină încă din primul sezon, dar mașinile nu vor fi prea multe

Organuzatorii campionatului au anunțat că toate locurile pe grila sezonului 2023 au fost deja ocupate, dar asta nu înseamnă că va fi o înghesuială prea mare în curse. Cursele de turisme au devenit populare în principal datorită faptului că mașinile sunt bazate pe berline sau hatch-uri de șosea care, trecând prin niște modificări, pot concura pe circuit. Grație similitudinilor cu modelele de șosea, fanii se pot identifica ușor cu ce văd la start, iar cursele sunt adesea o adevărată bătălie, cu multiple atingeri, răsuciri și alte contacte între mașini - piloții permițându-și un stil mai robust de pilotaj tocmai pentru că sunt în mașini de acest gen.

Volkswagen ID.3 nu a mai fost văzut, până acum, în competiție

În România, cursele de turisme au o istorie lungă, ele disputându-se pe străzile din marile orașe ale țării în perioada regimului comunist. Mai recent, odată cu construirea primelor trasee de viteză, această formă de motorsport a redevenit populară, iar, în 2022, divizia de turisme din Romanian Endurance Series a avut mereu peste 20 sau chiar peste 30 de mașini la start. În STCC, însă, nu vor fi decât 12 mașini la start, câte trei în dreptul fiecăreia dintre cele patru formații înscrise. Organizatorii vor, însă, ca numărul mașinilor să crească la 18 mașini din 2024. În 2021, în campionat au fost tot 12 piloți integraliști.

Până acum, au fost confirmate trei echipe, fiecare aducând pe grilă o mașină diferită. Astfel, Exion Racing va concura cu BMW i4, Auto Lounge Racing cu BMW ID.3, iar Brink Motorsport cu Tesla Model 3. Toate mașinile vor fi construite de compania EPWR (divizia de electrificare a grupului PWR), pentru a asigura paritatea între concurenți. Oficialii nu au făcut încă publică identitatea celei de-a patra echipe angrenate în campionat și nici mașina pe care o vor aduce pe grilă. La lansarea noului format, însă, a fost prezentă o CUPRA E-TCR care ar putea sugera numele celui de-al patrulea producător.

Suedezii au îmbrățișat mereu cu repeziciune noile tehnologii

Faptul că STCC este primul campionat de acest gen care trece la mașini electrice nu este o surpriză, dacă privim la trecutul seriei. „Încă din 1996, anul când a început povestea STCC-ului, am avut mereu cele mai noi mașini echipate cu tehnologie de ultimă generație în mâinile unor piloți de top și a unor echipe profesioniste, o tradiție pe care ne mândrim s-o ducem mai departe odată cu electrificarea campionatului,” a spus CEO-ul STCC, Micke Bern.

BMW și Tesla - un duel pe care nu l-am mai avut până acum în motorsport

„STCC-ul a fost primul campionat care să fie certificat drept un campionat prietenos cu mediul, introducând atât mașini pe ethanol, cât și pe biogas, în competiție,” a adăugat Bern spunând că trecerea la EV-uri este cea mai mare schimbare prin care a trecut campionatul până acum. Acesta s-a referit în declarația sa la efortul celor de la Volvo de a concura, încă din 2007, cu un C30 alimentat cu bio-ethanol, respectiv la Volkswagen-ul Scirocco dezvoltat să meargă pe biogas care a concurat între 2009 și 2012 în campionat. Volvo a ajuns cu mașina pe ethanol până în Campionatul Mondial de Turisme (WTCC).

Acum, mașinile electrice vor împinge nivelul performanței chiar mai sus. Fiecare model va avea 550 de cai putere, toți ținuți în viață cu bateriile Stohl Advanced Research and Development (STARD). Este vorba de o baterie de 45 kWh (800V) care va permite accelerații repetate de la 0 la 100 km/h în sub trei secunde.

Care sunt piloții și care va fi formatul în STCC în 2023

Calendarul sezonului viitor a fost anunțat, iar el include șapte opriri, dintre care ne sunt cunoscute doar cinci. Acțiunea începe în 17 iunie, pe un circuit stradal în orașul Helsingborg. Cu această ocazie, se va testa un format head-to-head (probabil similar cu cel din E-TCR). Mai apoi, pe 8-9 iulie va avea loc etapa a doua, la Falkenberg, circuit ce revine în campionat pentru prima oară din 2019. Etapa a treia din 4-5 august are o destinație necunoscută, dar cea cu numărul cinci va aduce concurenții pe Gelleråsen Arena, în 18-19 august.

Citeste si:

    E-On și Volkswagen au înscris un VW Scirocco pe biogas în STCC pentru puțin timp

    Cunoscutul traseu Knutstorp apare pe calendar pe 1-2 septembrie, cu doar o săptămână înainte de penultima etapă ce va avea loc pe un alt circuit încă necunoscut. Finala se va desfășura pe 29-30 septembrie pe Mantorp Park. Este notabilă absența circuitului Anderstorp, dar care ar putea, totuși, să intre într-unul dintre cele două sloturi rămase.

    Nu avem prea multe confirmări la capitolul piloți, primul nume confirmat fiind acela al lui Calle Bergman care va pilota un BMW pentru Exion Racing. În 2022, Bergman a făcut echipă la Exion cu Isac Aronsson, astfel că acesta ar fi o posibilă alegere pentru unul dintre celelalte două BMW-uri i4 rămase fără pilot. BMW n-a mai concurat în STCC din 2015, dar germanii au avut succes în acest campionat în trecut, strângând 74 de victorii.

    Citeste si:

      Volvo și-a dezvoltat propria tehnologie pe bio-ethanol de-alungul a două generații a modelului C30, dar și pe S40

      Brink Motorsport, care a făcut trecerea de la Audi la Tesla, n-a confirmat vreun pilot, dar Tobias Brink, vicecampionul TCR Scandinavia ar putea pilota una dintre mașini. Campionatul TCR Scandinavia continuă și în 2023 cu modele TCR cu motoare cu ardere internă ce vor concura în aceleași weekend-uri ca și STCC. În fine, Auto Lounge are un loc ocupat de Christian Skaar, acesta confirmând că au bătut palma deja și cu un al doilea pilot, anume un fost învingător în campionat. Nu se știe, deci, ce va face campionul en-titre, Robert Dahlgren, dar veteranul a declarat că noile mașini sunt incredibile.

      „Am intrat la standuri după doar două tururi și zâmbeam ca un preșcolar, este absolut fantastică senzația pe care o simți când ai toți acei 550 de cai putere disponibili instanți, iar cuplul este și el acolo imediat,” a spus Dahlgren referindu-se la cei 600 Nm electrici care vor împinge mașinile din viraje, ele cântărind aproximativ 1.450 de kilograme. Spre comparație, o mașină din E-TCR este mult mai grea, Cupra eRACER având aproape 1.800 de kilograme.

      Brink Motorsport - de la Audi la Tesla

      Ne putem aștepta, în viitor, ca tot mai multe campionate să treacă la mașini electrice. Deja World Rallycross a anunțat că va face această trecere, iar Porsche, printre alții, se pregătește pentru un viitor cu curse de GT-uri electrice. Ultima redută va fi, cu siguranță, cea a curselor de anduranță, parcurgerea unei întreceri de 24 de ore precum este cea de la Le Mans fiind o adevărată provocare. Am avut, însă, chiar și acolo tehnologii inovative, iar Nissan a bifat primul tur 100% electric al Circuit de la Sarthe cu prototipul ZEOD RC. De la un tur la o cursă întreagă mai sunt, totuși, mulți pași, dar tehnologia pe bază de hidrogen pare că ne va duce într-acolo.

      Sursa foto: STCC, Auto Lounge Racing, Exion Racing, Volkswagen, Volvo, Brink Motorsport

      Abonează-te pe

      Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

      Despre autor
      Mihai Fira
      Mihai Fira este reporter auto Wall-Street.ro din toamna lui 2022. Înainte de a se alătura echipei, Mihai a colaborat cu mai multe publicații din domeniul auto, atât românești cât și străine. El și-a început cariera ca jurnalist în mediul online, ca editor al site-lui Pitstops.ro, cel mai important portal românesc de motorsport din România. Mihai a colaborat și cu BMWBlog.ro, sursa oficială de știri despre producătorul bavarezi, dar și cu...

      Te-ar putea interesa și:



      Mai multe articole din secțiunea Auto »



      Setari Cookie-uri