Organizaţia Internaţională de Standardizare (sau mai pe scurt ISO) este organizaţia internaţională care de-a lungul vremii a elaborat peste 15.000 de standarde cu aplicabilitate în toate domeniile de activitate. ISO a fost înfiinţată în anul 1947, iar în prezent din această organizaţie fac parte peste peste 150 de ţări din întreaga lume.

Aceste standarde, denumite generic ISO, pot fi implementate de orice tip de companie, indiferent de locul în care aceasta îşi desfăşoară activitatea, de domeniul de activitate sau de numărul angajaţi. Bineînţeles, există şi standarde ce pot fi aplicate doar de anumite companii, căci se adresează lor în mod direct. Spre exemplu, RS MARK poate fi implementat de companiile de construcţii, iar după ce toate cerinţele cerinţele standardului au fost implementate, companiile vor obţine titulatura de Marcă de Calitate în Construcţii.

De asemenea, la fel de important de menţionat este faptul că o companie poate implementa mai multe tipuri de certificări ISO. Dar iată în continuare mai multe informaţii esenţiale despre certificatele ISO.

Importanţa implementării certificatelor ISO

Standardele ISO au rolul de a ajuta companiile să îşi monitorizeze şi să îşi crească performanţa sistemelor de management, facilitând în acest mod comerţul între ele. Spre exemplu, dacă două companii aleg să implementeze standardul ISO 9001 (standardul global de management al calităţii), vor fi sigure că respectă aceleaşi cerinţe şi produsele şi serviciile lor au un anumit standard de calitate. De asemenea, standardele ISO contribuie şi la reducerea costurilor, la optimizarea resurselor, la reducerea nivelului de poluare, la reducerea cantităţii de deşeurilor, la evitarea pierderilor, la îmbunătăţirea nivelului de siguranţă al angajaţilor, la creşterea nivelului de securitate al informaţiei şi aşa mai departe. Un alt avantaj important pe care certificatul ISO îl aduce unei companii este reprezentat de posibilitatea de a participa la o licitaţie publică.

Tipuri de standarde ISO

Aşa cum îţi spuneam mai devreme, există mai multe tipuri de standarde ISO. Şi fiecare companie este liberă să aleagă atât tipul standardului dorit, cât şi numărul acestora. Iată în continuare câteva exemple:

  • ISO 9001 – certificarea ISO care se adresează sistemului de management al calităţii;
  • ISO 28000 - reprezintă certificarea globală ce se adresează sistemului de management al securităţii canalelor de distribuţie;
  • BS 10800 - reprezintă un cod de bună practică pentru furnizarea de servicii de securitate;
  • ISO 27001 - reprezintă certificarea globală ce se adresează sistemului al securităţii informaţiei;
  • ISO 45001 - este standardul care reglementează sistemul de management al sănătăţii şi securităţii în muncă.

Este certificarea ISO obligatorie?

Este important să menţionăm faptul că orice tip de certificare iso este facultativă. Dar există situaţii când implementarea unui standard ISO poate deveni obligatorie. Aceste situaţii poţi fi:

  • atunci când o companie îşi doreşte să participe la o licitaţie publică;

sau

  • atunci când compania doreşte să încheie un contract în care se regăseşte o clauză referitoare la implementarea unui standard ISO.

Valabilitatea unei certificări ISO

Trebuie să ştii că certificatele ISO nu au un termen nelimitat. Un certificat ISO se va emite pe o perioadă limitată de timp, în cele mai multe cazuri pe o perioadă de 3 ani. În cazul în care compania îşi doreşte păstrarea cerificării, poate opta pentru o recertificare (această procedură durează mai puţin şi este mai puţin costisitoare).

Un alt aspect pe care trebuie să îl ai în vedere este faptul că pe parcursul perioadei de 3 ani se va efectua periodic (la un interval de 12 luni) un audit. Acesta are rolul de a verifica dacă firma respectă toate cerinţele standardului. În cazul în care cerinţele nu sunt respectare, certificarea poate fi revocată.

Costul unei certificări ISO

În momentul în care te decizi să implementezi unul sau mai multe standarde ISO, cu siguranţă te vei întreba şi care sunt costurile pe care aceste proceduri le vor impune. Trebuie să ştii că nu îţi putem comunica o sumă exactă, costurile pentru obţinerea unui certificat ISO variind în funcţie de complexitatea proiectului. Prin urmare, îţi recomandăm să ceri mai multe detalii şi să obţii o ofertă de preţ de la o companie acreditată în obţinerea Certificărilor ISO din România.

Iată care sunt paşii pentru obţinerea unei certificări ISO

În momentul în care te-ai decis să implementezi un standard ISO (sau chiar mai multe) şi după ce ai contactat o companie acreditată de Certificări Standarde ISO, trebuie să ştii că se vor parcurge câţiva paşi extrem de importanţi, şi anume:

  • Pasul unul este reprezentat de pregătirea documentaţiei şi de iniţierea procesului pentru obţinerea certificării;
  • Al doilea pas este reprezentat de Certificarea Iniţială – această procedură presupune analizarea documentaţiei şi realizarea unui audit de certificare;
  • Al treilea pas este reprezentat de validarea proiectului, înregistrarea certificatelor şi a siglelor aferente.

Bineînţeles nu trebuie să uităm nici de auditul de supraveghere, ce se va realiza o dată la 12 luni.

Fără doar şi poate implementarea unui standard ISO aduce beneficii importante oricărei companii, indiferent de domeniul de activitate, numărul de angajaţi sau localizare. De asemenea, este important să ştii că implementarea lui nu durează foarte mult, mai ales dacă alegi să colaborezi cu o companie specializată, care îţi oferă suport în fiecare etapă a implementării proiectului.

Pe final reamintim câteva beneficii ale standardelor ISO, mai precis:

  • vor permite companiei să participe la licitaţiile publice;
  • vor ajuta compania să valorifice la maxim oportunităţile pieţei;
  • vor ajuta la creşterea nivelul de încredere din partea clienţilor, a colaboratorilor, a partenerilor şi a instituţiilor guvernamentale.

Sursa foto: certificareiso.ro

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Companii »


Setari Cookie-uri