Unde merita sa investim: in Romania sau in Ungaria? Globalizare are si efectele ei pozitive: oricine poate realiza o investitie intr-o alta tara si cum o investitie poate fi reprezentata si de achizitionarea unui apartament, sunt sanse bune sa obtineti si profit. Dar in momentul luarii unei decizii trebuie luati in calcul mai multi factori care vor influenta in mod direct sau indirect soarta banilor dumneavostra

Analiza comparativa

Cu ocazia Forumului Romano-Ungar ce a avut loc la Cluj Napoca, Coface Romania impreuna cu Coface Ungaria a elaborat studiul comparativ al mediului de afaceri din Romania si Ungaria. Studiul si-a propus analiza aspectelor ce acopera partea macroeconomica precum si cea microeconomica, aspecte care influenteaza mediile de afaceri din cele doua tari.

Riscul de tara, productivitatea muncitorilor, tenditia de evolutie a inflatiei, comportamentul firmelor in ceea ce priveste achitarea platilor, taxele si impozitile valabile in tara respectiva, conditiile de contractare ale unui credit si istoricul afacerilor din anumite sectoare economice reprezinta doar cativa din factorii care trebuiesc luati in considerare in momentul in care va ganditi la o investitie intr-o tara straina.

Un maghiar produce de 2,4 ori mai mult decat un roman

15985_1.pdfUn angajat maghiar produce mai mult decat dublu comparativ cu un angajat roman. Numeroase companii multinationale au abandonat investitiile in Romania datorita gradului redus de productivitate. Desi productivitatea muncii nu depinde doar de angajatul in sine cat si de tehnologii sau de deciziile manageriale ale conducerii, per ansamblul unei tari productivitatea poate fi observata in Produsul Intern Brut (PIB).

Astfel, studiul Coface releva ca desi numarul de locuitori ai Romaniei este mult mai ridicat, PIB-ul tarii noastre este de numai 79.3 miliarde de euro, in comparatie cu 87.8 miliarde de euro inregistrat de Ungaria. De asemenea, in ceea ce priveste nivelul PIB/ capita, acesta se situeaza in jurul valorii de 3.660 de euro in Romania, respectiv 8.700 de euro in cazul Ungariei. Se estimeaza insa ca PIB-ul Romaniei va cunoaste o dinamica superioara celui al Ungariei, cu pana la 1.5% mai mult, in urmatorii doi ani.

In ceea ce priveste situatia macroeconomica din Ungaria, PIB-ul isi va mentine tendinta de crestere anuala de 4.3% in urmatorii ani datorita cresterii semnificative a exporturilor (aproximativ 50. milioane Euro in 2005, fata de 22.000 milioane Euro in 2005 in Romania), cresterii investitiilor in sectorul privat, cresterii salariului minim, cresterii continue a creditelor, fondurilor Europene si cresterii veniturilor populatiei datorita scaderii TVA de la 25% la 20% incepand din Ianuarie 2006.

Nivelul PIB-ului pe locuitor, net superior Romaniei, atins de Ungaria este justificat prin prisma faptului ca Ungaria este o piata matura, care a incheiat deja procesul de tranzitie. Mediul de afaceri ungar este extrem de competitiv, caracterizat de o puternica concurenta vest-europeana, dar si o crestere a concurentei interne. Trebuie sa tinem cont de faptul ca, inca inainte de 1995, Ungaria a aplicat reforme semnificative in economie, atragand un volum important de investitii straine, fiind un lider in regiune, pe cand Romania se afla inca intr-o perioada economica confuza, caracterizata de derapaje macroeconomice majore, declara Cristian Ionescu Director General Coface Romania.

Reusita in Ungaria este mai dificila

Mediul de business din Ungaria traverseaza o perioada extrem de dificila, majoritatea companiilor raportand stagnari ale afacerilor in 2004 si 2005. 75% din companiile ungare au cunoscut in 2005 o crestere a afacerilor de sub 10%, in timp ce 55% (!) dintre firme au inregistrat stagnari sau scaderi ale profitului in acelasi an. Cheltuielile guvernamentale sunt previzionate sa creasca cu mai putin de 1% pe an, guvernul ungar fiind fortat sa ia masuri drastice in controlul deficitului bugetar (estimat spre 7% in 2006), ceea ce va conduce la afaceri restranse cu statul si la inghetarea salariilor angajatoilor din sectorul public (o treime din totalul salariatilor ungari).

Din analiza Coface reiese ca sectoarele care raporteaza cele mai mari dificultati sunt companiile din sectorul IT, bunuri de consum si folosinta indelungata si sectorul de ambalaje. Piata este matura in Ungaria, depasind faza de crestere si tranzitie, concurenta este extrem de acerba din partea companiilor straine in special cu presiuni asupra preturilor ce conduc la un comportament extrem de volatil al consumatorilor sensibili la pret.

In Ungaria societatile din domeniul IT se confrunta cu dificultati. Majoritatea lor se plang deja de o piata slaba iar scaderile se vor inregistra mai mult in domeniul hardware decat in cel software si al serviciilor, desi si acestea vor avea probleme datorita concurentei indiene si chineze care sunt in crestere in acest domeniu.

Comparativ, perspectivele de crestere a afacerilor derulate in Romania sunt foarte favorabile, avand in vedere cresterile constante din ultimii ani. 60% din companiile romanesti asteapta o crestere a vanzarilor de doua cifre in 2006, pornind de la valoarea de 65% obtinuta in 2005. Doar un procent de 12% din companii au avut o cifra a vanzarilor in stagnare sau in scadere in perioada 2005-2006. Previziunile sunt pozitive pentru bunurile de consum, firmele din domeniul farmaceutic si societatile industriale.

Cu toate acestea, profiturile vor cunoaste o dinamica in scadere, datorita concurentei in crestere si faptului ca unele piete incep sa se indreapte incet dar sigur spre faza de maturitate, baza la care s-a ajuns fiind semnificativa in domeniul comunicatiilor, pietei creditului, sectorului imobiliar. Iminenta aderare la UE va face ca Romania sa ramana in urmatorii trei ani una dintre destinatiile favorite ale investitorilor in ECE, insa aceasta va conduce la accentuarea in continuare a competitiei pe piata locala.

In ciuda acestei faze favorabile, Romania ramane vulnerabila in ceea ce priveste dezvoltarea rurala, care limiteaza potentialul de crestere a afacerilor in aceste zone. Daca Bucurestiul ramane o piata puternica, venitul mediu pe locuitor in mediul rural se situeaza in jurul a 100 RON lunar. Domeniile de varf din punct de vedere al cresterii in 2006 favorite sunt bunurile de larg consum, domeniul pharma si produsele industriale.

Investitiile straine = incredere

In Romania a crescut foarte mult si volumul investitiilor straine directe (ISD), si va atinge aproape 9 miliarde de euro in 2006, iar evolutia lor se preconizeaza a fi din ce in ce mai favorabila o data cu intrarea tarii noastre in Uniunea Europeana. Pentru anul urmator se estimeaza intrarea a peste 5 miliarde de euro. O dezvoltare aparte a fost cunoscuta de sectorul IT care va inregistra cresteri semnificative constante de 10% in urmatorii trei ani, fiind estimat in prezent la valoarea de un miliard de dolari.

Mediul de afaceri romanesca este departe de a fi perfect, dar se remarca imbunatatiri vizibile. Sunt necesare schimbari ale practicilor si legilor comerciale, insa implementarea legilor este ca de obicei o problema.

In ceea ce priveste Ungaria, ISD investitiile straine directe- in perioada de pre-aderare au atins o medie de 1.7 miliarde EURO in 2002 si 2003, dupa recordul de 4.4 MLD EURO in 2001, cu un minim in 2003 de numai 424 milioane Euro. Incepand cu 2004 (anul aderarii) situatia fluxului investitional s-a remediat semnificativ, el urcand aproape de 3 Miliarde de Euro si crescand din nou in 2005 (primul an complet de la aderare) cu +50% fata de 2004, o crestere absoluta de 1.5 Mld Euro.

In anii ce vor urma, investitiile se vor mentine pe acelasi palier in jurul a patru miliarde de euro, anticipandu-se pana in 2009 o crestere medie anuala de +7%. Romania in acelasi timp va cunoaste o dinamica superioara cu o crestere mede anuala in jurul a 10-11%, insa sa nu uitam ca in Ungaria ISD au fost semnificative incepand din 1995, in timp ce Romania are mult teren de recuperat pentru a atinge nivelul de azi al tarilor din ECE. In Ungaria la sfarsitul lui 2004 existau 26.500 de companii infiintate prin investitii straine (minim 10% participare la capital), cu un capital mediu investit de 9.7 Milioane Euro per companie si care angajau un numar de 600.000 de persoane (aproape 25% din numarul total de persoane active in Ungaria).

Numarul falimentele, direct proportional cu riscul asumat

In ceea ce priveste situatia insolventelor, Coface remarca ca in Ungaria se prezinta astfel: oficial una din 30 de companii intra in faliment in fiecare an, iar numarul falimentelor a crescut cu 15% in primul trimestru al lui 2006. in ceea ce priveste ramurile cele mai afectate, acestea sunt: agricultura, industria textila si comertul cu ridicata. in Ungaria situatia privind respectarea termenelor de plata se afla intr-o continua inrautatire din iunie 2003, intarzierea platilor afectand peste 96% din totalul companiiloe chestionate. De aceea, termenul de plata este in prezent o caracteristica la fel de importanta ca si pretul in cadrul negocierilor contractuale.

In tara noastra s-au inregistrat peste 3500 de falimente in 2005, Romania avand cel mai mare ritm de crestere al falimentelor (numarul falimentelor inregistrate raportat la numarul total al firmelor existente) din regiune si chiar din Europa +54%. Cele mai dificile sectoare sunt reprezentate de industria textilelor, a mobilei, domeniul constructiilor si al transporturilor.

Din punctul de vedere al efectuarii platilor, incepand cu 2004 se remarca o imbunatatire continua, dar riscul de neplata afecteaza inca 90% din firme. Practic, Romania are al doilea grad de risc de insolventa din regiune, dar economia este in plin avant si exista sanse reale de redresare a acestei situatii.

Rating-ul de tara, favorabil Ungariei

Au fost evaluate si performantele Romaniei si ale Ungariei, atat la nivel macroeconomic cat si la nivel microeconomic, Coface realizand o paralela intre rating-ul de tara, analize specializate si perspective economice pentru urmatorii trei ani. De asemenea au fost luate in considerare riscurile economice la care vor fi expuse cele doua tari in anii urmatori.

Rating-ul de tara Coface se refera la gradul de siguranta al afacerilor ce se pot incheia, la riscurile aferente si la etica platilor dintr-o anumita tara, precum si la posibilitatile de inregistrare a incidentelor de plata. Coface isi propune sa ofere solutii pentru minimizarea riscului comercial actual si pentru imbunatatirea rezultatelor de afaceri. Forumul a servit astfel si la evaluarea activitatii Coface in regiunea noastra si la formularea de solutii cu privire la imbunatatirea mediului economic.

A fost observata evolutia pozitiva a Romaniei si relativ constanta a Ungariei din punctul de vedere al rating-ului de tara incepand cu iunie 2003 si pana in aprilie 2006, de la B la A4 pentru Romania, respectiv de la A2 la A2- pentru Ungaria. in cazul rating-ului Ungariei, A2, probabilitatea de neplata este scazuta chiar si in eventualitatea in care mediul politic si economic nu este la fel de bun precum cel al tarilor cotate cu A1. Pentru cel al Romaniei - A4, probabilitatea de neplata este acceptabila desi ar putea fi inrautatita de conditii economice si politice nefavorabile.

Pentru minimizarea sau chiar inlaturarea riscului comercial, Coface ofera pe baza serviciilor furnizate si sfaturi privind managementul riscului. inainte de desfasurarea tranzactiilor, acestea pot fi asigurate prin intermediul rapoartelor de credit care prezinta situatia financiara curenta a firmelor, precum si limita maxima de creditare pe care si-o poate permite fiecare firma. De asemenea se poate recurge si la monitorizarea activitatii economice a partenerilor comerciali pe o perioada de timp mai indelungata. De-a lungul desfasurarii tranzactiilor functioneaza asigurarile de credit, iar in faza post-contractuala, daca un client intarzie cu plata, se poate apela la serviciul de colectare al creantelor.
Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Economie »


Setari Cookie-uri