Cuvantul care descrie cel mai bine retailul in acest an este ”entuziasm”, crede Cosmin Dan, research consultant in cadrul Euromonitor International, ultimii doi ani reprezentand o ”perioada de glorie” dupa mult timp marcat de incertitudini si provocari.

Cosmin Dan va fi prezent in calitate de speaker in cadrul celei de-a patra editii a conferintei retailArena – Go (g)Local, unde va vorbi despre cine creioneaza retail-ul de maine, mai exact cat de deschisa mai este piata pentru noi lansari – de branduri, de formate de magazine, de centre comerciale.

Cu o crestere estimata la 12% in acest an (conform datelor preliminare), retailul din Romania cunoaste o evolutie efervescenta comparativ cu ceea ce se intampla in alte tari, dictata de reducerea TVA de la 24% la 9% pentru produsele alimentare si bauturile non-alcoolice, aplicata de la mijlocul anului trecut, de cresterea salariului minim sau de reducerea pretului combustibililor.

”Toate aceste masuri au lasat mai multi bani in buzunarele romanilor, acestia fiind cheltuiti in mare parte pe achizitii de produse diferite. In plus, masurile indreptate impotriva pietei gri sau negre din retail au ajutat la imbunatatirea nivelului de fiscalitate al industriei”, spune Cosmin Dan.

Pe segmentul retailului alimentar, jucatorii din comert modern au, in acest an, o pondere de 54% din total piata, iar previziunile sunt in favoarea lor. Anul trecut s-a dovedit a fi unul foarte bun pentru afacerile marilor lanturi de retail alimentar, care in unele cazuri si-au majorat business-ul chiar si de trei ori sau au trecut pe profit, dupa pierderi in 2014.

Citeste si:
Ce planuri are Guvernul PNL cu sistemul fiscal
Programul de guvernare....

2015 este si primul an cu cinci miliardari in euro in retailul modern din Romania. Astfel, clasamentul este condus de Kaufland, cu afaceri de aproximativ 2 mld. euro, in crestere cu 14,7% fata de anul anterior. Germanii si-au majorat profitul cu 58%, la 146 mil. euro. Topul este completat de Carrefour, Lidl, Metro Cash&Carry si Auchan.

”In ultima perioada au avut loc mai multe tranzactii interesante, in timp ce unele companii nu au reusit sa treaca testele de stres din anii anteriori. Pe viitor, mai multe branduri noi sunt asteptate sa se lanseze pe piata locala. Uitandu-ne la cum arata clasamentul celor mai importanti 10 jucatori din piata de retail, opt sunt jucatori internationali”, puncteaza Cosmin Dan.

In opinia acestuia, luand in considerare dinamica actuala, cu siguranta exista loc pentru expansiune in retailul din Romania, pe fondul contextului economic favorabil. Daca in ultimii cinci ani numarul de magazine a cunoscut o usoara contractie, de 1%, in special din cauza instabilitatii economice, in urmatorii ani tendinta va fi inversata.

”Acest lucru se va traduce in noi deschideri de magazine ale jucatorilor existenti, insa si in noi branduri care intra pe piata, in timp ce afacerile mai mici sau mai putin competitive vor disparea. Uitandu-ne la valoarea cheltuielilor per capita, Romania ofera inca suficiente oportunitati pentru viitor”, afirma Dan.

Citeste si:
Crama unde Inteligenta Artificiala "descopera" secretul lui Bacchus
VIDEO Crama olteneasca unde...

Pe de alta parte, micii retaileri sunt intr-o ”competitie inegala”, din care nu vor iesi invingatori. ”Fara un brand puternic sau sustinere financiara puternica, micii retaileri vor intampina dificultati in a ramane competitivi si a se adapta la schimbarile continue ale industriei. Cel mai bun exemplu este reprezentat de jucatorii din retailul traditional a caror pondere este asteptata sa scada pana in 2021 pana la 36% din total piata. O posibila solutie pentru acesti mici jucatori este specializarea si targetarea unor nise”, explica analistul Euromonitor International.

Pentru a atrage mai multi clienti retailerii ar trebuie sa se indrepte fie spre acoperirea unor zone geografice ”neexploatate” pana acum, fie spre imbunatatirea imaginii si popularitatii brandului. Spre exemplu, Cosmin Dan vorbeste despre o posibila extensie a brandului spre noi game de produse sau servicii (cosmetice disponbile in magazinele de haine), ori despre orientarea spre online ca un prim pas in dezvoltarea unui format multichannel.

”Cu siguranta insa retailerii ar trebui sa se indrepte spre noile centre comerciale deschise sau care urmeaza sa fie inaugurate si sa inteleaga tendintele in consum”, considera Cosmin Dan.

Epoca ”celui mai mic pret” a apus?

In ceea ce priveste apetitul romanilor pentru promotii, analistul Euromonitor International sustine ca acestea reprezinta o tehnica pe care atat retailerii, cat si consumatorii romani ”au imbratisat-o” si cu care toti s-au obisnuit. In acest peisaj si marcile private au castigat teren la nivel de perceptie si pret.

Citeste si:
Insolventele se inmultesc in comert. Consumul pierde teren
Insolventele se inmultesc in...

”Romanii au si vor continua sa aiba unul din cel mai scazut nivel salarial din Uniunea Europeana si acest lucru se va reflecta in profilul consumatorilor. Poate cel mai potrivit exemplu este cel al marcilor private, care continua sa castige cota de piata de la an la an, dezvoltandu-se pe mai multe canale”, afirma Dan.

Ce loc are online-ul in aceasta ecuatie

Noi jucatori online sau jucatori care se dezvolta in format multichannel intra in ”hora retail-ului online”. O tendinta de consolidare a retailului online este de asemenea vizibila. Desi la nivelul acestui an retailul online a ”muscat” doar o felie de 4% din piata totala, pana in 2021 estimarile vizeaza o crestere pana la 7% a ponderii acestui canal.

In Romania piata de comert online va atinge anul acesta valoarea de 2 miliarde de euro.

Sursa foto cover: Shutterstock


Te-ar putea interesa si:


Mai multe articole din sectiunea Economie »



Citeste si
Salariul minim, "bomba cu ceas" aruncata de PSD inainte de plecare