Trei dintre numele importante din retailul local se pregatesc in acest an pentru a intra in hora online-ului. Mega Image, Auchan si Kaufland au anuntat inca din 2016 planurile pentru lansarea propriilor platforme de e-commerce. Ceilalti retaileri mizeaza in schimb pe extinderea in offline, unii dintre ei facand primii pasi in afara Capitalei.

Retailerul Kaufland, liderul comertului alimentar din Romania, va intra anul acesta in hora online-ului, urmand sa isi deschida propriul magazin pe acest canal de vanzare, a confirmat pentru wall-street.ro Valer Hancas, director de comunicare in cadrul companiei.

Informatia cu privire la intrarea pe zona comertului online a celui mai mare retailer alimentar a aparut la inceputul lui 2016 in presa germana. La momentul respectiv se anunta ca departamentul specializat in operatiuni de comert electronic va fi infiintat sub umbrela Kaufland Omnichannel International GmbH, condus de Marcus Rodermann, fost manager la Otto Group. Compania avea in plan sa angajeze si un chief digital officer.

“Da, probabil vom deschide magazinul online din Romania. Nu pot sa spun acum cand, daca in prima sau a doua jumatate a anului 2017 sau in 2018. Platforma va fi dezvoltata de la centru, insa vom angaja si in Romania oameni in echipa de online”, a spus pentru wall-street.ro Valer Hancas.

La randul sau, Auchan a facut anul trecut primii pasi in comertul online prin lansarea, in varianta beta, a MyAuchan.ro, si intentioneaza sa patrunda si pe segmentul magazinelor de proximitate, acolo unde ii va avea drept concurenti directi pe Mega Image si Carrefour, au spus pentru wall-street.ro surse din piata.

Marii retaileri renunta la...
Citeste si: aEURzInamiculaEURt din umbra: de ce se inchid sute de magazine in...

Pentru moment MyAuchan.ro a fost lansat doar in varianta beta si este accesibil in magazinul retailerului din Cotroceni. Intentia retailerului de a intra in zona e-commerce-ului a fost anuntata intr-un interviu acordat wall-street.ro in urma cu doi ani, cand, Frederic Bellon, CEO-ul de la vremea respectiva a afacerilor locale ale Auchan, afirma ca exista interes pentru zona online-ului, un mediu ”foarte interesant”.

Si Mega Image, retailerul cu cea mai rapida expansiune in 2016, intentioneaza sa isi dezvolte, profitand de experienta grupului Ahold Delhaize, din care face parte, propria platforma de vanzari online, pas care ar urma sa fie facut anul acesta, a declarat directorul general al Mega Image, Vassilis Stavrou. Mega Image livreaza produse pe Internet prin intermediul unui parteneriat cu eMag, incheiat in 2014. Principalul concurent al companiei pe zona de e-Commerce este Carrefour-Online.ro.

Carrefour, Cora, Mega Image si Selgros sunt patru dintre cei mai puternici jucatori traditionali pe piata de supermarket-uri. De putini ani insa, batalia s-a dus si in mediul virtual, fiecare incercand sa acopere o felie cat mai mare dintr-un tort inca mic, dar in crestere.

Cine pariaza in continuare pe offline

Reteaua de magazine Profi, care a ajuns la un numar de 501 magazine, va continua expansiunea si in acest an. Daniel Cirstea, romanul care conduce operatiunile retailerului pe plan local, estimeaza ca va bifa inca 200 de noi magazine, reprezentand un numar de aproximativ 3.600 de angajati. In prezent, compania are peste 11.000 de angajati si o cifra de afaceri de 3,5 mld. lei la nivelul lui 2016.

Mega Image deschide primul...
Citeste si: Interviu cu seful Mega Image: expansiunea, o cursa cu obstacole?

Un alt aspect important il constitutie strategia pe zona logisticii, pe care Profi o “gandeste cu cel putin doi ani inainte”. Spre exemplu, in 2016 retailerul si-a dublat suprafata logistica. Astfel, in prezent Profi detine depozite langa Cluj (25.000 mp – produse uscate), Ploiesti (25.000 mp – produse uscate), Bucuresti (10.000 mp – produse proaspete), Timisoara si Cluj (produse proaspete). Anul viitor compania va investi intr-un nou depozit de 20.000 de mp la Roman, Neamt, pentru produse proaspete si uscate.

Desi cei mai multi dintre jucatorii din top 10 retaileri pe plan local au intrat deja sau se pregatesc sa intre in online, seful Profi nu vede acest canal ca si prioritate pentru business-ul pe care il conduce.

“Ne concentram pe ceea ce stim sa facem. In online daca investesti astazi peste un an se poate sa fii invechit. Atunci cand online-ul va fi o optiune importanta pentru romani in privinta cumparaturilor de produse fresh nu voi avea nimic impotriva. Romanilor ca si consumatori le place sa interactioneze, sa isi aleaga ei produsele, sa le atinga. Va mai trece ceva timp pana cand consumatorul roman va prefera produsele fresh online, in loc sa isi aleaga ei singuri rosiile de la magazine”, crede Daniel Cirstea.

Cosmin Dan, Euromonitor...
Citeste si: Retailul traieste o perioada de glorie. Cat va mai dura entuziasmul?

Compania, cu afaceri de 64,4 mil. euro (283,7 mil. lei) si un profit de circa 5,7 mil. euro (25,1 mil. lei) la nivelul lui 2015, va continua “aventura in retailul offline” inceputa anul trecut. “Desi noi suntem mai mult un business de tipul B2C (business to company). Ne vindem produsele catre Sephora, Carrefour, Mega Image, dar nu si direct catre consumatori. Am inceput cu doua branduri sa mergem direct spre consumatori pentru ca modelul de business al celor doua este astfel construit. Ele sunt NYX Professional Make up si Kiehl’s”, spune Gilles Antoine, seful L’Oreal Romania.

Spre exemplu, anul trecut compania a inaugurat doua magazine NYX, in Constanta si in centrul comercial ParkLake din Bucuresti. In plus, producatorul francez mai detine doua magazine sub brandul Kiehl’s in centrul comercial Baneasa si in AFI Cotroceni. Pentru anul acesta, L’Oreal Romania vizeaza sa deschida doua noi magazine NYX si doua locatii Kiehl’s.

Una dintre cele mai asteptate mutari in afara Capitalei apartine suedezilor de la IKEA. Pana in anul 2025 compania isi propune sa deschida in regiunea Europei de Sud-Est 13 magazine, dintre care 8 se afla in Romania. Astfel, primele orase pe lista expansiunii locale sunt Timisoara, Brasov si Cluj-Napoca.

“Nu am hotarat inca in ce oras vom deschide primul magazin din afara Capitalei, insa estimam ca se va intampla in 2021. Momentan suntem in cautare de terenuri. In functie de ce vom gasi vom vedea si cat urmeaza sa investim in aceste magazine. De regula, bugetul alocat deschiderii unui magazin IKEA este cuprins intre 40 si 100 milioane de euro”, a conchis Stefan Vanoverbeke, retail manager IKEA Europa de Sud – Est.

De asemenea, retailerul de jucarii Jumbo vizeaza sa deschida trei noi magazine in Romania si Bulgaria pana in decembrie 2017. Jumbo are in Romania doua magazine in Bucuresti si cate unul in Timisoara, Oradea, Ploiesti si Pitesti, cu un total de 447 angajati.

Si retailerul de mobile Elvila pune pe harta expansiunii in acest an noi magazine in orase precum Suceava, Iasi, Sibiu sau Craiova. In prezent, compania, fondata in anul 1990, detine o retea de 25 de magazine la nivel national, din care 14 magazine proprii, potrivit informatiilor de pe site-ul Elvila.

Pe lista de obiective pentru 2017 Elvila bifeaza si dezvoltarea retelei de magazine in franciza. Conditiile de intrare in franciza sunt, printre altele, existenta unui spatiu de 200 mp si o investitie minima de 5.000 de euro, se arata pe site-ul companiei.

Totodata, Elvila isi propune sa dezvolte reteaua de distribuitori (Selgros, eMag, Cora sau Dedeman).


Te-ar putea interesa si:


Mai multe articole din sectiunea Economie »



Citeste si
Dunwell: Predictibilitatea nu este punctul forte al pietei imobiliare