Impactul startup-urilor fintech creste simtitor de la an la an, solutiile oferite atragand investitii serioase si o dorinta in crestere a jucatorilor traditionali de a lua in considerare dezvoltarea de parteneriate cu acestea sau o reorganizare a strategiei in vederea adaptarii la noile tehnologii. Intrarea in vigoare a directivei PSD2, programata pentru luna ianuarie a anului 2018, va duce la accelerarea acestui trend.

Un studiu realizat de catre KPMG, in care au fost intervievate 168 de institutii financiare din 36 de tari, arata ca 57% dintre acestea percep solutiile fintech ca fiind factorul principal de schimbare in sectoarele in care activeaza. Bancile, asiguratorii si societatile de administrare a investitiilor considera ca tehnologii de tip inteligenta artificiala, blockchain, Internet of Things vor redefini esential serviciile financiare.

In ceea ce priveste parteneriatele cu startup-urile fintech, majoritatea respondentilor le considera necesare, 61% dintre acestia indicand ca au incheiat deja astfel de parteneriate si 81% exprimandu-si intentia de a incheia in viitorul apropiat. Jumatate dintre respondenti si-au exprimat insa si intentia de a dezvolta intern solutii de tip fintech, ceea ce demonstreaza ca inovatia in domeniu nu este rezervata startup-urilor.

”Multe dintre institutiile financiare din Romania au inclus inovatia tehnologica pe agenda strategica si se uita cu interes spre segmentul fintech in cautarea de solutii si tehnologii emergente. Unele au anuntat deja parteneriate cu companii fintech sau au organizat departamente sau echipe dedicate promovarii inovatiei”, spune Cezar Furtuna, Partener Servicii Financiare, Head of Audit and Assurance, KPMG in Romania.

Pentru institutiile financiare care si-au conturat o strategie fintech, sondajul KPMG arata ca aceasta vizeaza in principal imbunatatirea experientei clientilor si transformarea capabilitatilor de front office.

„Aceasta tendinta se observa si in piata noastra, o serie de institutii financiare adoptand tehnologii emergente si platforme digitale pentru interactiunea cu clientii. Pe masura ce sectorul se maturizeaza, este de asteptat ca atentia sa se mute inspre solutii inovatoare de eficientizare a proceselor interne din mid si back office, inclusiv solutii de tip RegTech care vin sa raspunda cerintelor crescute pe linie de reglementare”, spune Angela Manolache, Partener Consultanta in Afaceri , KPMG in Romania.

PSD2: Directiva europeana de plati care va schimba fata sistemului financiar

Domeniul fintech este, de asemenea, in atentia autoritatilor de reglementare europene. In sectorul serviciilor de plata, a doua Directiva privind serviciile de plata (PSD 2) care ar trebui implementata incepand cu ianuarie 2018 aduce in aria sa de reglementare noi actori, Prestatorii de Servicii de Initiere a Platii si Prestatorii de Servicii de Informare cu privire la Conturi, obligand in acelasi timp bancile sa deschida accesul la conturile clientilor pentru acesti noi prestatori de servicii de plata. Companiile fintech care doresc sa ofere aceste noi servicii de plata vor trebui sa se autorizeze sau inregistreze la autoritatea competenta si sa respecte regulile stabilite prin PSD2 (protectia consumatorului, masuri de securitate si altele), conform raportului publicat de catre KPMG.

“PSD 2 este in general un raspuns pozitiv la provocarile fintech in domeniul platilor, aducand o schimbare semnificativa in modelul de functionare a bancilor si deschizand portile bancilor catre alti furnizori de servicii de plata inovatoare. Intentia este de a incuraja companiile fintech sa introduca pe piata produse si servicii de plata imbunatatite pentru consumatori si sa dea clientilor mai mult control”, a spus Sebastian Olteanu, Managing Partner in cadrul TMO Attorneys at Law in asociere cu KPMG Legal.

Exista, de asemenea, si alte implicatii juridice si de reglementare pe care companiile fintech trebuie sa le aiba in vedere, cum ar fi protectia consumatorului, protectia datelor cu caracter personal, cerinte de autorizare, aspecte de proprietate intelectuala. Acestea trebuie avute in vedere si in cazul in care companiile fintech intra in parteneriate cu institutii financiare, respectiv daca solutiile/ produsele lor respecta cadrul de reglementare aplicabil institutiilor financiare.

Trei dintre cei mai importanti jucatori din domeniul bancar au vorbit la finalul anului despre procesul de implementare a directivei PSD2 si despre strategia pe care o au in perioada urmatoare.

ING

Laura Crintea, business strategy manager daily banking la ING, a anuntat in cadrul Fintech Banking Summit ca banca pe care o reprezinta va avea interfata “API”, necesara in procesul de implementare a directivei PSD2, inainte de finalul trimestrului doi din 2018. Prin intermediul acestei platforme, clientii se pot bucura atat de serviciile bancii cat si a altor jucatori din industria financiara. Reprezentanta ING a precizat ca acest proces reprezinta o oportunitate pentru banca in ceea ce priveste dezvoltarea unor noi parteneriate, fintech-urile nefiind percepute ca si competitori.

“Noi nu vedem un fintech ca fiind un competitor, ci vedem un furnizor al unei solutii punctuale pe care noi, bancile, o putem integra. Avem informatii cu care ii putem ajuta, astfel incat sa creem un ecosistem bun pentru clienti”, a declarat Laura Crintea.

Reprezentanta ING a precizat ca banca pe care o reprezinta a trecut prin schimbari majore anul acesta, preluand modelul bancii mama in ceea ce priveste organizarea, schimbari care au fost facute pentru a tine pasul cu felul in care evolueaza industria financiara.

“De la 1 septembrie 2017, ING Romania a preluat modelul bancii mama si s-a organizat intr-o structura de lucru specifica companiilor inovatoare precum Google, Facebook etc. Daca pana acum toate bancile lucrau pe structura de <<siloz>> si nimeni nu avea viziunea clientului final, acum ne-am organizat in 10 structuri, fiecare structura avand mai multe echipe formate din maxim 9 persoane cu competente complementare, respectiv IT, operatiuni, UX, Leagle, etc”, a adaugat reprezentanta ING.

Raiffeisen

Pentru a reusi sa implementeze conditiile directivei PSD2, Raiffeisen Bank lucreaza, alaturi de toata bancile din grup, la o platforma comuna care va fi lansata mai devreme in Cehia si Slovacia, din cauza legislatiei mai agresiva, conform declaratiilor date de catre Florin Boldescu, digital banking manager. Platforma ar urma sa fie disponibila si operatorului din Romania inainte de finalul lui 2018. Reprezentantul bancii este de parere ca PSD2 va aduce o schimbare in "ADN-ul" bancilor.

"Inovatia, digitalizarea si PSD2 pun bancile in situatia in care trebuie sa isi asume riscuri si in unele cazuri sa rescrie regulile. Bancile nu sunt neaparat mai putin inovative din cauza faptului ca oamenii din interiorul bancii sunt mai putini inovativi, ci ADN-ul bancii presupune o abordare mai complexa si mai asezata si o grija a oamenilor din sistem de a intelege complexitatea schimbarii", precizeaza Florin Boldescu.

BCR

Marian Ignat, executive director digital banking division la BCR, mizeaza pe deschidere si pe agilitate in ceea ce priveste transpunerea PSD2. Reprezentantul bancii a anuntat ca BCR va finaliza procesul de transpunere a directivei pe partea de compliance pana la intrarea in vigoare a acesteia, iar pe zona de open API, procedura va fi finalizata pana la finalul lui 2018, BCR colaborand deja cu mai multe fintech-uri.

"Noi ca si banca nu reusim intotdeauna sa gasim cele mai bune solutii pentru clientii nostri si de aceea trebuie sa externalizam pe partea de inovatie, uitandu-ne dupa persoana/institutia potrivita la care sa mergem si sa le spunem <<Hai sa lucram impreuna ca sa cream un serviciu cu valoarea adaugata pentru clientii nostri comuni>>. Nu trebuie sa avem frica de a pierde din exclusivitate, pentru ca asta e problema, daca depasim aceasta bariera vom avea de castigat, pentru ca vom reusi sa oferim solutiile cele mai bune clientilor", adauga Marian Ignat.

TOP 100 startup-uri fintech

Cei de la KPMG Fintech, in colaborare cu H2 Ventures, au realizat si un top 100 al startup-urilor fintech la nivel global, ce contine jucatori din 29 de tari, comparativ cu 22 de tari in 2016. Companiile inovatoare domina topul, 73 din cele 100 de companii promovand solutii de natura sa revolutioneze modelele traditionale din sectorul serviciilor financiare, in timp ce restul de 27 de companii lucreaza in colaborare cu institutiile financiare pentru a le ajuta sa-si imbunatateasca produsele si serviciile.

Primele 10 pozitii din acest top, care, conform realizatorilor, ordoneaza companiile fintech in functie de criterii precum totalul si rata de crestere a fondurilor atrase, diversitatea geografica si sectoriala si gradul de inovare a solutiilor propuse, sunt ocupate de companii provenind in principal din China si SUA, cu numai doua prezente din Europa: Kreditech (Germania) si Atom Bank (UK). Solutiile axate pe creditare si plati domina in continuare topul, insa inovatia in Fintech se manifesta si printr-o diversitate de solutii de tip insurtech, digital banking, big data. Deocamdata, nicio companie din Romania nu este prezenta in topul Fintech100.

(Startup-urile din top 100 au atras investitii de peste 4,8 miliarde de dolari in 2017.)

printscreen:Fintech100 Leading Global Fintech Innovators

printscreen: Fintech100 Leading Global Fintech Innovators

sursa foto: Rawpixel.com / Shutterstock.com

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Economie »


Setari Cookie-uri