Bursa de Valori Bucuresti a inceput de astazi discutiile cu intermediarii interesati de a fi market-makeri pe actiunile Fondului Proprietatea, care vor intra la tranzactionare pe 25 ianuarie 2011, a declarat pentru wall-street.ro Valentin Ionescu, directorul general al BVB.
Bursa a convocat toti brokerii interesati la consultari, pentru a propune si discuta conditiile normale, precum cantitatea minima, pretul maxim, etc.

In prezent, Erste Bank (EBS) este singurul emitent de pe piata de actiuni a BVB care are market maker – BCR Erste si KBC Securities.

Acestia trebuie sa asigure un volum minim corespunzator ofertei ferme de vanzare si cumparare de cel putin 200 de actiuni. De asemenea, nu pot obtine un profit (spread) mai mare de 1%, din diferenta cotatiilor de vanzare si cumparare, iar perioada maxima de mentinere a unei cotatii ferme in piata este de 70% din durata unei sedinte bursiere.

Valentin Ionescu (foto) a declarat ca se vor purta discutii cu toti intermediarii interesati, pentru a vedea ce propuneri au acestia. Pana acum, numarul brokerilor care vor discuta cu oficialii BVB este mai mic de 10.

„Sunt cativa brokeri interesati de a fi market-makeri. Este important ca si acestia sa aiba o anumita experienta, sa indeplineasca toate conditiile si sa se supuna regulilor. Intermediarii pot castiga clienti, ca urmare a acestui statut, dar si bani, din spread-ul aferent. Insa, trebuie acordata o atentie speciala emitentului, mai ales in cazul FP, care estimez ca va fi una din cele mai lichide actiuni”, a explicat Ionescu.

Bursa isi propune ca actiunile Fondului Proprietatea sa aiba market-maker inca din prima zi de tranzactionare (25 ianuarie 2011).

Ionescu a mai spus ca este posibil ca principalele conditii pentru market-making sa se asemene cu cele existente pe Erste, insa trebuie tinut cont si de faptul ca pretul FP este mai mic si lichiditatea va fi mai mare, deci si conditiile ar putea varia, si dimensiune.

Dupa discutiile cu intermediarii, Bursa de Valori va anunta concluziile si conditiile de selectie. Pentru a deveni market-maker pe actiunile Fondului Proprietatea, un SSIF va trebui sa faca o cerere catre operator, urmand sa primeasca ok-ul Consiliului Bursei. Brokerul se poate retrage oricand, dupa un interval minim, stabilit initial.

Pot dobandi calitatea de market-maker pe piata reglementata, toate Societatile de Servicii de Investitii Financiare (case de brokeraj), institutiile de credit si traderii inscrisi in registrul public al CNVM care indeplinesc conditiile de autorizare.

Fiecare market-maker din piata este in competitie pentru a aduna cat mai multe ordine din partea investitorilor, pentru ca odata ce a primit un ordin, sa il efectueze folosindu-se de actiunile pe care le detine sau prin compensarea cu alte ordine primite.

Sistemul formatorilor de piata sporeste lichiditatea din piata si este necesar pentru stabilitatea pietei. In anumite momente, atunci cand apar evenimente care pot influenta pozitiv sau negativ evolutia actiunilor, intervine market maker-ul care preia riscurile de pret, pentru ca are stabilitatea financira necesara si asigura o evolutie lina a cursului, evitand oscilatiile mari de pret.

Pe bursa din Praga, market-makerii au o suma minima impusa pe care trebuie sa o aiba in bid si ask, in timp ce la Viena este este impus un volum minim in euro, care incepe de la 20.000 de euro si poate ajunge la 40.000 euro.

BCR si KBC Securities sunt singurii market-makeri prezenti pe piata de actiuni al Bursei de Valori Bucuresti. Pe segmentul derivatelor, Broker Cluj este formator de piata pentru SIF4 iar RBS Romania pe contractul Euro/Ron. De asemenea, Erste Bank mai face market making si pentru actiunile Daimler, primele actiuni de pe sistemul alternativ de tranzactionare.


Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Piețe de capital »



Setari Cookie-uri