De-a lungul timpului, piata de spatii de birouri din Capitala a evoluat prin gruparea dezvoltarilor in jurul anumitor zone, in functie de criterii diferite, la momente diferite, iar de regula acestia nu prea au urmat investitiile in infrastructura. Astfel, zone precum Pipera sau cea adiacenta metroului Aurel Vlaicu s-au dezvoltat mult mai repede in comparatie cu infrastructura locala. Acum, insa, desi dezvoltatorii imobiliari si-au reintors privirea catre centrul orasului, cu toate ca raritatea terenurilor potrivite este evidenta, urmatorul pariu va fi tot in partea de nord, in apropierea liniei de metrou anuntate spre Aeroportul Otopeni, apreciaza Andreea Paun, managing partner, al companiei de consultanta Griffes.

Initial, Piata Victoriei a fost consacrata ca punctul zero pe piata de spatii de birouri, datorita locatiei. Ulterior, dezvoltatorii au migrat spre nordul Bucurestiului, pentru a capitaliza oportunitatea terenurilor disponibile, din zona Floreasca-Barbu Vacarescu si nu numai, dar si apropierea de aeroport si zona rezidentiala din nord, unde cererea din partea multinationalelor era in crestere.

"In ultimii ani, companiile din domeniul IT au avut o evolutie extraordinara si au reprezentat o proportie din ce in ce mai mare din cererea pentru spatii de birouri de calitate. Astfel, dezvoltatorii le-au urmat acolo unde aceste companii isi doreau sa fie prezente, precum in apropierea centrelor universitare de profil. Ulterior, facilitatile din aceste zone s-au inmultit si diversificat, pentru a eficientiza activitatea companiilor. Astfel, sunt sigura ca va continua sa existe aceasta tendinta de grupare in anumite zone de spatii de birouri, atata timp cat infrastructura va tine pasul cu investitiile imobiliare", spune Andreea Paun (foto).

In opinia sa, decizia de a dezvolta intr-o anumita zona se ia pe baza unui cumul de factori: "infrastructura (acces la metrou in particular sau la alte mijloace de transport in comun, conditiile de trafic), impreuna cu disponibilitatea terenurilor (fara de care nu se poate dezvolta un hub de spatii de birouri, ci doar o cladire individuala), dar si tendintele actuale pe piata fortei de munca. Zona de Vest a confirmat deja cele de mai sus".

Pe de alta parte, "zona centrala a Capitalei este un caz particular. Avand in vedere cererea continua pentru centrul orasului, dezvoltatorii si-au reintors privirea aici, cu toate ca rariteatea terenurilor potrivite este evidenta. Astfel, au aparut pe harta cladirilor de spatii birouri optiuni in zona centrala si adiacenta. Urmatorul pariu va fi insa in partea de nord, in apropierea liniei de metrou anuntate spre Aeroportul Otopeni", adauga Andreea Paun.

Transit Oriented Development si cladirile de tip boutique

"Dezvoltarile anilor 2020-2025 vor fi amplasate in functie de nodurile de transport, noduri complexe - feroviare, rutiere si de zbor - care grupeaza un numar mare de functiuni pe o distanta scurta, usor de parcurs pe jos. Astfel, notiunea de zona de tranzit va avea semnificatie pozitiva si va incepe sa fie fructificata de dezvoltatorii cu scopuri comerciale, astfel incat cladirile de birouri vor deveni un element din puzzle, insa nu vor fi elementul central. Cheia va fi varietatea serviciilor si capacitatea de a (re)inventa spatii noi si versatile. In Bucuresti, vom vedea dezvoltari pe linia feroviara Gara de Nord - Aeroportul Otopeni, care va fi cea mai de impact lucrare de infrastructura publica din ultimii 20 de ani", apreciaza Andreea Paun, intrebata despre tendintele pietei de spatii de birouri din urmatorii ani.

De asemenea, cum in piata de profil in prezent, tot mai multi chiriasi aleg cladiri de spatii de birouri de tip boutique, de dimensiuni reduse, acest lucru va incuraja dezvoltatorii sa creeze produse intre 5.000-10.000 mp inchiriabili, cu personalitate si focus pe servicii, mai spune managerul Griffes.

"In timp ce tranzactia medie de inchiriere in Bucuresti a crescut si a atins aproape 2.000 mp in ultimii ani (conducand la nevoia de a avea tot spatiul pe un etaj), a scazut apetitul chiriasilor de a se muta in cladiri corporate, laolalta cu alti 30-40 de chiriasi. Vom vedea, astfel, cladiri de 5-6 etaje, cu arhitectura si pozitionare premium, cu unu-doi chiriasi, cu galerii comerciale veritabile la parter si cu evenimente saptamanale, la fel ca in mall-uri", conchide Andreea Paun.

Compania de consultanta imobiliara Griffes a cunoscut o crestere a volumului de tranzactii, in primele sase luni ale acestui an, de peste 200%, comparativ cu aceeasi perioada de anul trecut, in conditiile in care a intermediat peste 9.000 de mp de spatii de birouri. Avansul se datoreaza apropierii de momentul livrarii cladirii Unirii View, de 18.000 mp, in centrul Capitalei, cladire pentru care Griffes asigura serviciile complete de reprezentare comerciala si marketing.

Peste 70% din activitatea companiei se concentreaza pe reprezentarea proprietarilor de spatii de birouri, fie in proiecte de la zero fie in reconversii sau in situatii de schimbare de strategie.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Marius Alexandru Stanciu
Absolvent al Facultatii de Economie din cadrul Academiei de Studii Economice din Bucuresti si al unui program de Master, cu specializarea Economie Europeana, sustinut in aceeasi institutie, Marius Alexandru Stanciu dispune de o experienta jurnalistica de peste 12 ani, dobandita in cadrul redactiei Wall-Street.ro si acopera din punct de vedere editorial evenimente si interviuri din piata imobiliara, piata asigurarilor si pensii private.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Imobiliare și construcții »


Setari Cookie-uri