Pandemia globală le-a dat mult de treabă comercianților și firmelor de curierat, ceea ce s-a transpus într-o evoluție pozitivă și a pieței spațiilor logistice și industriale, într-un context economic general, mai degrabă, nefavorabil.

Această situație a fost valabilă și pentru România. Cum intrarea în carantină sau limitarea activităților în spațiu public i-au ținut mai mult pe oameni în case, retailul online a resimțit o creștere importantă. În acest context, activitatea retailerilor s-a mutat mai mult în afara magazinelor fizice, mai departe de ochii clienților, în depozitele lor din parcurile logistice și industriale. Cererea de spații a crescut puternic în acest context, iar asta s-a văzut în evoluția pieței de anul trecut.

Volumul de spații tranzacționate a atins un nivel record în 2020, de peste 930.000 mp, iar la începutul acestui an, un raport CBRE arăta că peste 60% dintre spațiile aflate în construcție fiind deja preînchiriate, fiind așteptată livrarea unui stoc nou de spații logistice de peste jumătate de milion de metri pătrați.

Dar cererea și dezvoltarea spațiilor de acest tip nu au fost singurele tendințe care au accelerat în pandemie, ci și cele legate de modul în care sunt dezvoltate aceste centre și a modului în care sunt operate.

Pentru a afla care sunt tendințele actuale din această piață, am discutat cu Sînziana Pardhan, Managing Director P3 România, unul dintre cei mai importanți dezvoltatori de parcuri logistice și industriale din Europa, care ne-a spus că anul 2020 a fost unul dintre cei mai dificili și provocatori ani din istoria modernă, dar și un an al schimbării, în special pentru segmentul industrial-logistic.

Pandemia a accelerat o serie de tendințe care au luat amploare ca urmare a schimbărilor pe care perioada de carantină le-a adus în comportamentul oamenilor, dar și a limitărilor sistemice din lanțul de aprovizionare care s-au evidențiat în acest timp.

Nu vorbim aici doar despre evoluția comerțului electronic, ci și de alte transformări din industrie. Retail-ul tradițional are astăzi o abordare omnichannel la o scară mult mai largă, automatizarea și chiar robotizarea operațiunilor din depozite – fie că vorbim despre retail, curierat, logistică sau alte sectoare – au devenit subiecte de interes comune.

Totodată, nevoia de sustenabilitate se resimte pretutindeni și am remarcat un interes crescut pentru soluții de last mile delivery, de la micro-depozite și până la alte forme de logistică urbană. Toate aceste schimbări reclamă o atenție sporită din partea dezvoltatorilor, indiferent că vorbim despre România sau la nivel global”, ne-a spus oficialul P3 România.

Noile standarde îndeamnă dezvoltatorii să construiască sustenabil

Potrivit directorului general al P3 România, dezvoltatorii și proprietarii de parcuri logistice și industriale trebuie să construiască și/sau să le transforme pentru a răspunde tot mai mult nevoii de sustenabilitate, iar aici intră atât modul în care sunt construite, dar și operate.

Independent de planurile fiecăruia, numitorul comun este sustenabilitatea. Mai mult, conform noilor norme în vigoare, pentru a obține autorizația de construcție, eficiența energetică trebuie avută în vedere încă din faza de proiectare. Atât clădirile noi, cât și cele existente sau care urmează să treacă prin renovări majore vor trebui să respecte noi standarde privind temperaturile ambientale, calitatea aerului din interior, nivelul de zgomot sau iluminatul.

În ceea ce ne privește, avem în vedere să aducem constant îmbunătățiri spațiilor din parcul nostru, P3 Bucharest A1. În acest sens, încă de acum trei ani am inițiat un proces de schimbare a tehnologiei de iluminat, iar la momentul de față 90% din portofoliul nostru local este echipat cu tehnologie de iluminat LED. Adițional acesteia, explorăm ideea de a implementa și un sistem de senzori de mișcare care să reducă și mai mult consumul de energie electrică. Condiția este însă ca sistemul să fie foarte bine calibrat la operațiunile care se desfășoară în cadrul depozitului, iar aceste aspecte le discutăm împreună cu fiecare partener în parte”, ne-a spus Sînziana Pardhan.

O altă direcție de interes pentru grupul P3 este îmbunătățirea termoizolației prin lucrări la nivelul membranei acoperișurilor sau la sistemele de încălzire a depozitelor.

„Cu toate acestea, cred că cel mai important factor pentru modernizarea cu succes a clădirilor existente este ca baza construcției să fie una bună, iar P3 are clădiri construite la standarde foarte bune în ceea ce privește specificațiile tehnice – capacitatea podelei, înălțimea liberă, calitatea anvelopării, etc”, ne-a explicat oficialul companiei.

„Sustenabilitatea nu mai este un moft”
- Sînziana Pardhan -

Directorul P3 România a atras atenția și asupra faptului că se poate remarca o preocupare stringentă pentru integrarea de elemente verzi, sustenabile, în dezvoltarea de noi clădiri, și nu este vorba doar de respectarea unor directive europene, ci de un interes real din partea dezvoltatorilor din piață, inclusiv pentru P3.

Există începând de anul acesta noi standarde naționale (pe baza directivelor europene) cu privire la reducerea amprentei de carbon și eficiența energetică în cadrul dezvoltărilor de noi clădiri care pot fi privite ca o obligativitate, dar în mod cert nu vorbim despre un moft”, a subliniat Sînziana Pardhan.

Oferind propriul exemplu Pardhan a precizat că orice clădire nou dezvoltată de P3 trebuie neapărat să atingă standardul de certificare „BREEAM Very Good” sau chiar mai bun.

„La nivelul Europei Centrale și de Est avem trei clădiri certificate BREEAM, alte șase urmând să primească standardul până la finalul anului. În plus, la nivelul întregului portofoliu, P3 Logistic Parks este în proces de obținere a certificărilor „BREEAM IN-Use”. Prin urmare, și cele 14 clădiri logistice din cadrul P3 Bucharest A1 vor primi această certificare, ceea ce înseamnă că în total, în Europa Centrală și de Est, vom avea 151 de clădiri certificate la final de 2021”, ne-a dezvăluit Sînziana Pardhan.

Automatizarea operațiunilor este pe un trend de creștere

Automatizarea operațiunilor se numără și ea printre tendințele care contribuie la schimbarea modului în care sunt operate centrele logistice, beneficiile aduse de procesele de automatizare neputând fi ignorate.

„Pe măsură ce tehnologiile evoluează, crește, deopotrivă, și gradul de conștientizare al beneficiilor pe care acestea le pot aduce unui business. Automatizarea operațiunilor este un trend în creștere și din ce în ce mai mulți clienți iau în considerare astfel de opțiuni pentru a crește productivitatea și eficiența operațiunilor, dar și pentru a se adapta cât mai bine la rigorile pieței, care devine din ce în ce mai competitivă.

Sistemele de automatizare și eficientizare a utilizării spațiului de depozitare cum sunt cele de tip VNA (very narrow aisles), structuri multi-etajate pentru picking sau sistemele de conveioare sunt doar câteva dintre tehnologiile și abordările noi deja implementate în cadrul P3 Bucharest A1 Park”, ne-a explicat executivul P3 România.

Stații de încărcare pentru vehiculele electrice și micro-depozite urbane

În ceea ce privește dotarea și îmbunătățirea centrelor logistice, potrivit P3 România, instalarea de stații de încărcare pentru vehiculele electrice și implementarea de soluții last-mile delivery intră la capitolul inovații care vor fi adoptate de piață.

Compania chiar are în derulare un proiect pilot care prevede instalarea primelor trei stații de încărcare electrică în P3 Bucharest A1, un proiect care va deveni funcțional în curând.

Parcul nostru logistic cuprinde o stație de înaltă tensiune cu două transformatoare capabile să asigure o putere totală individuală de 25 MW. Avem suficientă capacitate și pentru proiecte de mobilitate, și pentru proiecte de automatizare. Prin urmare, în măsura în care vom primi solicitări din partea chiriașilor pentru montarea de stații dedicate flotelor comerciale, vom fi mai mult decât bucuroși să le implementăm”, a mai spus Sînziana Pardhan.

Referitor la soluțiile last-mile delivery, oficialul P3 România spune că reprezintă un element important în cadrul lanțului de aprovizionare, deoarece acest segment generează cele mai mari costuri din tot procesul de livrare.

„În mod natural și în strânsă legătură cu activitatea de e-commerce în continuă creștere, există o preocupare importantă pentru găsirea de soluții menite să eficientizeze livrarea către consumatorul final, atât din perspectiva timpului de livrare, cât și a costurilor. Micro-depozitele și centrele urbane de logistică amplasate în interiorul orașelor dens populate sunt trenduri în plină expansiune în vestul Europei și își fac simțită prezența și în România. Vedem deja și la noi în țară rețele de micro-depozite în plină dezvoltare - cum este rețeaua Sameday - și în curând vom vedea și centre mai mari, moderne, de logistică urbană.

Ca să privim și mai departe în această cursă către rapiditate și eficientizare, pe măsură ce tehnologia va continua să avanseze, vom putea discuta, de ce nu, și despre livrarea last-mile cu drone sau roboți rutieri”, ne-a mai spus reprezentantul P3 România.

Imboldul din 2020 se va menține și în perioada următoare

În ceea ce privește evoluția în perioada următoare a pieței logistice, Sînziana Pardhan a spus că imboldul luat de piața de profil în 2020 se va menține.

Similar cu ceea ce s-a întâmplat anul trecut, estimăm că online-ul va rămâne un motor important, dar sigur că și celelalte segmente de retail, în special alimentar și FMCG, alături de logistică și curierat vor contribui la evoluția pieței și a dezvoltării de noi locații”, ne-a explicat managing partnerul P3 România.

Dezvoltările de centre logistice, strâns legate de cerere și infrastructură

Când ne gândim la regiunile de dezvoltare, cele mai atractive zone rămân, în continuare, Bucureștiul și vestul României, unde există deja infrastructura de transport și de unde există un acces mai facil înspre țările vest-Europene.

Odată cu dezvoltarea infrastructurii rutiere, și centrul României are potențialul să genereze, prin poziția sa geografică, crearea de noi poluri logistice importante. Deocamdată, cererea în zona centrală a țării este încă restricționată la facilități de producție și distribuție regională pentru centrul și vestul țării, însă are capacitatea de a deveni un centru de distribuție națională atunci când infrastructura o va permite.

Zona de Est a fost în ultimii ani vizată de marii retaileri pentru deschiderea de huburi logistice regionale care să deservească rețeaua din ce în ce mai extinsă de magazine din zona Moldovei. Vedem în continuare o serie de cerințe, în special din partea companiilor de logistică, acestea urmărind să aibă un mic depozit în acea zonă, însă, din perspectiva cererii de spații de depozitare, estul rămâne la o distanță considerabilă de vestul țării.

P3 preferă să acționeze în zonele mai consacrate de cerere și pe culoarele logistice principale, și de aceea preferința noastră rămâne dezvoltarea în jurul Bucureștiului și de-a lungul coridorului IV pan-European, în special în zonele de vest și centru ale țării”, ne-a explicat Sînziana Pardhan.

Totodată, oficialul companiei a subliniat faptul că principalul factor care determină deciziile de dezvoltare de noi locații logistice și industriale moderne rămâne cererea venită din partea companiilor care au nevoie de astfel de spații, dar cererea și dezvoltarea infrastructurii sunt două elemente strâns legate.

Sunt foarte rare situațiile în care avem cerințe în zone unde infrastructura nu este suficient dezvoltată, iar asta pentru că infrastructura determină timpii de acces și costul de transport - două elemente foarte importante în businessul clienților noștri”, ne-a mai spus Sînziana Pardhan.

Harta centrelor logistice se va schimba odată cu dezvoltarea infrastructurii

Dacă astăzi schițăm o hartă a ceea ce putem numi terenuri bune sau active imobiliare viabile, cu siguranță că ea va arăta diferit de o hartă pe care o vom face peste 3-4 ani. Extinderile de centuri, construcția de noi autostrăzi și orice îmbunătățire adusă infrastructurii pot genera noi oportunități de dezvoltare pentru sectorul nostru de activitate”, a mai spus Sînziana Pardhan.

Ea ne-a oferit exemplul Bucureștiul, unde stocul de spații industriale moderne s-a dezvoltat cu preponderență în zona de vest a orașului, în jurul principalului coridor de infrastructură existent la acel moment, adică Autostrada A1.

Odată cu extinderea centurii de nord și construcția autostrăzilor A2 și A3, piața a cunoscut o nouă dinamică, noi centre logistice făcându-și apariția în fiecare dintre aceste zone, care au fost „deschise” ca sub-piețe chiar datorită dezvoltării infrastructurii.

Orașe precum Deva și Sibiu resimt și ele aceleași efecte benefice ale existenței unei infrastructuri de mare viteză”, a mai spus directorul P3 România.

Pentru acest an, pe plan local, P3 România a anunțat că se va concentra foarte mult pe consolidarea activului existent și pe diferențierea acestuia prin adăugarea de noi servicii și facilități pentru chiriașii și angajații săi, iar atunci când situația sanitară o va permite, vor inaugura oficial și hostelul din cadrul parcului din București.

Sursa foto: P3 România

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Adrian Ungureanu
Venit în Capitală în 2007, ca orice copil de provincie cu tolba plină de vise, primul fiind acela de a deveni comentator sportiv - următorul Cristian Țopescu - Adrian a ales să-și înceapă cariera de jurnalist scriind în presă. Deși era abia în al doilea an la Facultatea de Jurnalism , Adrian și-a găsit un loc de muncă la ziarul ” Curierul Național ”. A realizat abia la interviul de angajare că nu mai există departament de sport la ziar, dar asta...

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Imobiliare și construcții »


Setari Cookie-uri